България може да има първите двуетажни влакове от близо 50 години
България предвижда да промени Плана си за възстановяване и устойчивост, с който кандидатства за финансиране пред ЕС. Работна група към Министерството на транспорта е разработила промени в плана, които включват закупуване на десетки нови влакове с европейски средства.
Средствата ще бъдат разделени в две пера – 500 млн. лева за влакове за крайградски линии и 400 млн. лв. за влакове за дълги разстояния.
По първото перо се предвижда закупуването на 35 крайградски мотриси, които да обслужват къси линии край големите градове, като София и Пловдив. Тези мотрисни влакове ще бъдат подобни на закупените през 2005-2006 г. Siemens Desiro, които се използват по линии като София-Перник, София-Банкя, София-Пловдив, Хасково-Димитровград, Самуил-Силистра, като идеята е повече и по-често минаващи влакове да върнат пътниците към релсовия транспорт – това е и една от целите на ЕС по отношение на транспортната свързаност в близките години.
Любопитно е, че новият план на България предвижда също закупуването на седем двуетажни мотриси, каквито досега не е имало у нас. За последно двуетажни влакове (в композиции с локомотив и вагони, а не мотрисни) са се движели у нас преди около половин век по линиите от София до Своге, Драгоман и други градове. Двуетажните пътнически композиции на БДЖ са били съставени от по четири съчленени вагона, строени от предприятието VEB GOWA - Gorlitz в Германия (ГДР тогава) и са доставени у нас през 1967 г. и 1968 г.
За далечни разстояния ще бъдат купени 20 влака от типа push-pull, които не включват локомотив, а само дублираща кабина. Тя позволява локомотивът да се постави отпред или отзад (или дори в средата) на състава, съобщава OFFNews.
Очаква се окончателните промени за предложения в Плана за възстановяване и устойчивост да бъдат ясни до края на януари 2022.