
ЗАРЕЖДАНЕ...
"България отново изопачава фактите за Коридор 8": Скопие очаква София най-накрая да вземе отношение | ||||||
| ||||||
"Република България отново изопачава фактите“, съобщават от Министерството на транспорта в писмен отговор, изпратен до македонската медия, ведомството отговаря на въпрос "как върви процедурата по споразумението с България за изграждането на тунела и като целия железопътен проект, който трябва да свърже двете съседни страни". В отсъствието на вицепремиера и министър на транспорта Александър Николоски, който е част от правителствената делегация на посещение в Обединените арабски емирства (ОАЕ), от медията са получили отговор от Министерството на транспорта. "От министерството посочват, че правителството е силно ангажирано с доизграждането на жп Коридор 8". От ведомството добавят, че след получаване на искане от България за постигане на споразумение за съвместно изграждане на тунела като гранична точка между двете страни, "правителството на РСМ незабавно сформира работен орган на най-високо ниво в състав: Александър Николоски, вицепремиер и министър на транспорта, Тимчо Муцунски, министър на външните работи, Гордана Димитриеска-Кочоска, министър на финансите, и директорът на MŽ Infrastructure Синиша Ивановски, орган, който трябва да работи за уточняване на детайлите с българската страна за реализацията на този проект. Караджов за Коридор №8: Очакваме отговор от Скопие "Подчертаваме обаче, че след неколкократни искания и опити от наша страна за организиране на съвместна среща на работните групи, няма официален отговор от Република България за организиране на среща и постигане на съгласие за реализацията на този важен европейски коридор. Също така вече планираната среща между директорите на двете железопътни компании беше отменена от директора на Български железници", съобщават от Министерството на транспорта на РСМ. "Освен това, през март Европейската комисия, Делегацията на ЕС в (Северна) Македония, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Секретариата на транспортната общност са били информирани, че македонската страна е загрижена за информацията, представена на българската общественост, в която се посочва, че поради липса на финансови средства Република България няма да финансира реконструкцията на жп линията София - Радомир - Перник, като част от Коридор 8". "В духа на регионалното сътрудничество и развитие и като значителен принос в икономическото развитие на региона, очакваме Република България най-накрая да вземе отношение и да отговори на исканията на правителството и Министерството на транспорта за организиране на среща на работните групи и организиране на процеса за изпълнение на този регионален проект“, заявяват от Министерството на транспорта и добавят, че към момента (Северна) Македония е единствената от трите страни по Коридор 8, която работи по железопътния участък". "Само в Република (Северна) Македония се строи. Едно са делата, друго са думите, за съжаление те липсват при нашите съседи", се допълва в отговор на Министерството на транспорта до медията. "Независен" припомня, че българските медии съобщиха изявление на българския вицепремиер и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, който каза, че "България е напълно готова да подпише споразумение със Северна Македония и да започне строителството на трансграничния железопътен тунел“. Това беше направено на работна закуска в София с посланици на страни от ЕС и НАТО, посветена на напредъка на стратегическия инфраструктурен проект. На срещата присъстваха още министрите на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов, министърът на отбраната Атанас Запрянов, представители на Европейската комисия, Националните железници и Агенция "Пътна инфраструктура“. "По този начин, както съобщават българските медии, Караджов даде подробности за напредъка на България по Коридор 8, стратегически инфраструктурен проект, целящ да свърже Адриатическо и Черно море. Той подчерта, че предложението за споразумение вече е внесено в Скопие и че България очаква отговор и евентуални коментари, за да продължи дискусиите на експертно ниво. "Ако Северна Македония няма възражения, България е готова да финализира споразумението и да започне строителството на 2,4-километровия участък от Гюешево до границата – в очакване на строителството на тунела, което трябва да започне първо. Интересното е, че тази работна закуска в София идва няколко седмици след изявления от българска страна, че българското правителство е взело решение да отмени проекта за модернизация на жп линията София – Радомир – Перник. За реализацията на двата железопътни проекта София - Перник и Перник - Радомир бяха отпуснати 500 млн. евро, но те бяха изключени от финансиране през настоящия програмен период 2020-2027 г. поради забавяне и липса на средства. Железопътната линия София - Скопие е част от европейския транспортен коридор № 8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо море по маршрута Дуръс - Тирана - Скопие - София - Бургас/Варна. Целта е да се осигури бърз транспорт на хора и товари. Македония завърши изграждането на участъка Скопие - Беляковце и се работи по втория участък от Беляковце до Крива Паланка". |
Още по темата: | общо новини по темата: 171 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/29 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg