© Varna24.bg | Допреди няколко години България неизменно присъстваше в челото на всички класации за строителството на шопинг центрове в Европа. Откакто обаче т.нар. "трета вълна" молове заработиха, страната ни рязко тръгна към дъното на същите класации.Единственият незавършен модерен търговски център в София - Plaza West в "Люлин", чието бъдеще е под въпрос заради молбата на гръцкия конгломерат Marinopoulos за защита от фалит, както и няколкото мола в процес на завършване или в ремонт (основно в Пловдив), ни нареждат на 26-то място в Европа по строителна активност в търговския сегмент през първата половина на годината, показва класация на консултантската компания CBRE.
След нас са само Латвия, Хърватия и Унгария, а непосредствено преди нас са Ирландия, Литва и Норвегия - държави с добре наситени с модерни търговски площи държави.
Начело на класацията остава Русия с над 2,6 млн. кв.м нови търговски площи в строеж. Втора е Турция с над 2,2 млн. кв.м, а на трето място е Украйна с над 600 хил. кв.м.
С обем на строителството от около 100 хил. кв.м, което ги поставя в средата на класацията, са Румъния, Холандия, Чехия, Германия, Швеция, Белгия.
Моловете в България - битка за надмощие и препозициониране
Много от проектите за търговски центрове, които се "родиха" преди кризата, не бяха реализирани. Това са основно проекти в областни градове, като Русе, Шумен, Сливен и други, както и няколко в София - Forum Sofia Mall до Residential Park на инвестиционната компания Atrium, Civis Center Sofia на испанската Riofisa зад Централна гара и други.
Единствените нови площи, които пазарът очаква, са на Plaza в столичния кв. "Люлин" и на "Марково тепе мол" в Пловдив, който се довършва от нов инвеститор.
Някои проекти затвориха врати в очакване на ново бъдеще - няколко търговски центъра в Русе, един във Варна, който беше превърнат в болница, първият открит мол в Бургас, който беше повлечен заради кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ), осигурила финансирането за реализацията му.
Други се опитват да се препозиционират на пазара, както например първият модерен търговски център в България Citi Center Sofia, "Галерия Пловдив" и други.
Основните причини, заради които строителството на молове в България е пред точка на замръзване, са няколко. Първата е високите нива на незаети площи - 13% за София и 19.6% за страната, коментира за Investor.bg Христо Асенов, директор "Брокерски услуги" в консултантската компания MBL|CBRE.
Източник: investor.bg |