Според доказателствата от разследването, през 2004 г. "НЕК" ЕАД провел процедура "Договаряне с обявление" по реда на Закона за обществените поръчки с предмет "Избор на Архитект-Инженер за изпълнение на дейностите по програмата за финансиране и строителство на АЕЦ "Белене". Бил избран изпълнител "Парсънс Иендси Юръп Лимитед" /Парсънс/, в резултат на което на 31.01.2005 г. бил сключен Договор № I-455-05. Възложената с този договор работа била разделена на две фази: Фаза I - "Фаза на развитие и договаряне на проекта" /включва избор на изпълнител /строител/ на ядрена централа, подготовка и подписване на договор/ и Фаза II - "Фаза на изпълнение на проекта" /включва проектиране, осигуряване на качеството и контрол на качеството, лицензиране, строителство, промени в проектирането, въвеждане в експлоатация и инженерингово подпомагане за АЕЦ "Белене"/.
На 28.03.2012 г. Министерският съвет приел решение № 250 за прекратяване изграждането на Ядрена централа на площадка "Белене". На 29.03.2012 г. това решение на МС е потвърдено от Народното събрание /Решение №3565-НС/.
Въпреки решенията на Министерски съвет и Народното събрание за прекратяване изграждането на АЕЦ "Белене", Договор № I-455-05 от 31.01.2005 г. между "НЕК"ЕАД и "Парсънс Иендси Юръп Лимитед" /Парсънс/ не е бил прекратен. "НЕК" ЕАД продължило плащанията по този договор, като сумата, заплатена след 28.03.2012 г. на Парсънс е в размер на 4 561 697, 27 евро.
Това обстоятелство е било известно на министър Делян Добрев, който въпреки вменените му права и задължения не е предприел каквито и да е действия за изпълнението на предложеното и гласувано лично и от него Решение на МС №250/28.03.2012 г. за прекратяване изграждането на Ядрена централа на площадка "Белене". Не са налични каквито и да е разпоредителни действия и издадени писмени заповеди или указания към ръководните органи на "БЕХ" ЕАД, респ. към "НЕК" ЕАД по отношение на дейности, които следва да се извършат във връзка с прекратяване на изграждането на АЕЦ, касаещи договора с Парсънс. Добрев не е взел отношение по тези въпроси въпреки и изпратеното му изрично писмо с Меморандум Изх.№ 91-РД-26/19.06.2012 г. от изпълнителния директор на "НЕК"ЕАД, в който са развити въпроси относно прекратяването на договор № I-455-05/31.01.2005 г. Така, Делян Добрев, като министър на икономиката, енергетиката и туризма не е организирал и контролирал изпълнението на държавната политика в областта на енергетиката съобразно решенията на Министерския съвет и на Народното събрание.
Законова пречка за наказателното преследване на Делян Добрев е обстоятелството, че към настоящия момент същият е народен представител в 43 - то Народно събрание и в това си качество се ползва с имунитет.
След предложение от страна на наблюдаващите прокурори, отправено на 19.10.2016 г., главният прокурор е сезирал Народното събрание, тъй като съгласно чл. 70 ал. 1 от Конституцията в тези случаи Парламентът е органът, който може да даде разрешение за възбуждане и провеждане на наказателно преследване срещу народния представител Делян Добрев.