Дигитална платформа ще помага на тийнейджърите да се предпазват от кибератаки и онлайн тормоз
Пандемията от COVID-19 ни принуди да прекарваме повече време онлайн и промени начина, по който работим и общуваме. Новото нормално носи нови възможности, но в същото време поставя тийнейджърите в риск в дигиталната среда, като кибератаки, тормоз и фалшиви новини. За да разпознават и да се справят с тези заплахи, младежите се нуждаят от конкретни умения, знания, нагласи и ценности. За да помогне на тийнейджърите да развият своята дигитална грамотност и да ги насочи да навигират безопасно в дигиталната среда, УНИЦЕФ България стартира кампания "Ново поколение с критично мислене“.
Освен да повиши информираността и да окуражи децата и младите хора да развиват критично мислене, кампанията представя и възможни решения в отговор на тези предизвикателства. По идея на младежите и с тяхно участие, УНИЦЕФ България планира да създаде иновативна дигитална платформа, която ще помогне на децата и младите откриватели в дигиталния свят, които имат нужда от навигация и компас, за да развият критично мислене и умения, необходими за функционирането през 21 век. Платформата "Cyber Survivor“ има за цел да научи подрастващите как да се предпазват от кибератаки и онлайн тормоз, както и да разпознават фалшивите новини. Платформата ще овласти тийнейджърите да създават собствено съдържание и да предоставят собствени решения и как да вземат информирани решения онлайн.
Множество интерактивни функции – онлайн игра, куизове, видеоклипове и др., ще подкрепят тийнейджърите да учат, докато играят, да създават безопасни профили в социалните мрежи, да избягват кибератаки, да разпознават и докладват фалшивите новини, да избягват онлайн тормоз и да реагират на него. Също така тя ще им помогне да разберат как да се предотврати участие в инциденти и неетичното им отразяване, как да създават собствено съдържание, без да се излагат на опасност.
Проблемите и възможните решения бяха набелязани и приоритизирани от младежи в България в рамките на иновативния дигитален хакатон, който УНИЦЕФ и партньори проведоха през 2020 г. "Детският фонд на ООН продължава да работи с младежите и да достига до техните връстници и групите им на влияние. Планира се също чрез обучения на живо УНИЦЕФ да достигне и ангажира младежи от уязвими общности за развитие на техните дигитални умения“, заяви Саня Саранович, заместник-представител на УНИЦЕФ в България.
Кампанията е подкрепена от Посланиците на добра воля на УНИЦЕФ – актрисата Елена Петрова и певецът Владимир Ампов-Графа, както и от редица други известни лица и инфлуенсъри – Алекс и Дани Петканови, Йоанна Темелкова, Ники Илиев, Павел Колев, Ицака, Михаела Филева и др.
По случай деня на детето – 1 юни, и през целия месец юни, когато отбелязваме "Месеца на родителите“, УНИЦЕФ планира редица активности на тази тема. Целта е да научим какъв е опитът на родителите, които продължават всеки ден да "оцеляват“ в онлайн пространството и да отглеждат критично мислещи млади хора от новото дигитално поколение.
В рамките на кампанията на УНИЦЕФ за дигитална грамотност и онлайн безопасност започва и набирането на средства в подкрепа на платформата.
Всеки може да подкрепи създаването на “Cyber Survivor" чрез дарение към УНИЦЕФ по следните начини:
· онлайн на dari.unicef.bg
· месечни дарения чрез SMS от 5 или 10 лв. с изпращане на SМS с текст 5 или 2х5 на номер 1021. ДДС и такси не се начисляват на абонатите на всички мобилни оператори.
· по банков път на дарителската сметка на УНИЦЕФ България: IBAN BG34RZBB91551065034919.
От празника на детето УНИЦЕФ България ще е във Варна
Екип на УНИЦЕФ България ще бъде във Варна до края на август, за да разказва актуалната им кауза, свързана с дигиталната грамотност, както и за платформата и как тя ще помага на младежите. Екипите "Шампиони за децата“ ще бъдат на ключови места в града, сред които централната градска алея, Фестивален и конгресен център, Морската градина, а през юли и август и в Гранд Мол Варна. Всички, които искат да подкрепят организацията в този процес или да зададат своите въпроси към екипите, ще може да ги разпознаят по брандираните облекла, баджовете и широките им усмивки.