Историята на българската железница е богата на постижения, предизвикателства и трудни моменти, но най-вече тя е богата с хора, които са отдавали най-доброто от себе си за развитието на железопътния транспорт. Днешните български държавни железници помнят с признателност онези знайни и незнайни железопътни работници, които със своя принос са дали тласък на железницата да върви напред.
Много от дейците на национално-освободителното движение са работили като железничари. Такива са: Тодор Каблешков (началник на гара Белово); Захари Стоянов (маневрист в гара Търново Сеймен - днешният Симеоновград); Иларион Драгостинов (телеграфист на гара Русе); Георги Икономов (маневрист в гарите Русе, Търново Сеймен и Одрин) и др.
Нека не забравяме, че Никола Корчев - човекът, спасил Самарското знаме и изобразен на прочутото платно на художника Ярослав Вешин е бил локомотивен машинист, а поетът Никола Вапцаров е работил близо 2 години като огняр в локомотивното депо в София.
От началото на 2010 г. до настоящия момент за проявен висок професионализъм, бдителност и навременни действия, са наградени 4 локомотивни машинисти и 15 служители на превозни бригади в пътнически влакове.
В своето обръщение към българските железничари по повод предстоящия професионален празник, изпълнителният директор на "Български държавни железници" ЕАД, Пенчо Попов, посочва: "Високо ценя способността на българския железничар да концентрира всички свои умения, познания и отговорност, за да продължи уверено напред. Убеден съм, че и този път ще успеем да мобилизираме всички сили, качества и способности, с цел да убедим обществото, че влакът е действително надежден, удобен и екологичен начин за пътуване и "Български държавни железници" ЕАД са високо отговорен железопътен превозвач. Благодаря на хилядите железничари, които със своя неуморен и отговорен труд, ще изведат железницата напред и ще продължат да творят нейната история!"