Гратисчиите, които не си купят билет и не си платят санкцията, ще бъдат сваляни от влаковете и занапред.
Ако това не може да бъде направено, защото пътници могат да бъдат оставяни само на спирки и гари, то проверяващите ще съставят констативен протокол. В него ще са данните на нарушителя, като той трябва да бъде подписан от двама свидетели. После глобата ще се събира по съдебен ред.
Измененията на закона за жп транспорта предвиждат още кондукторите да издават актове за нарушения. Такива ще получават гратисчиите, които нямат билет и отказват да си купят на място във влака. Освен това ръководителят на превозвача ще издава наказателните постановления по актовете. Така трябва по-лесно да се събират пари от гратисчиите и ще има по-ефикасен контрол от страна на превозвача, е записано в мотивите към законопроекта. Очаква се да се повиши събираемостта от глоби, а и да се намали броят на хората, които се возят с железниците на аванта.
През 2012 г. авантаджиите са намалели с 10 на сто, отчетоха от БДЖ. За деветмесечието от вагоните са свалени 5648 човека. По 5 млн. лева годишно губят железниците от гратисчии, изчисли преди време шефът на борда на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров. Отделно от кражби на горива загубите са за още около 2 млн. лв. на година - по 1 млн. лв. в "Товарни превози" и в "Пътнически превози".
Според промените в Закона за железопътните превози занапред Националната компания "Железопътна инфраструктура" ще може да превозва пътници и товари, макар в момента да е оператор само на жп инфраструктурата.
Източник: в. "Монитор"