Според обсъжданите промени за първи път може да има изравняване на сумите за наранявания и за смърт. Другата много по-висока ставка е за компенсация за изгубен багаж по дългите национални и международни курсове. Тя е в размер на 1200 евро. Досегашната сума от 1000 лв. ще продължи да важи за по-късите разстояния.
Според председателя на Асоциацията на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски подобни нива на обезщетение ще предизвикат вълна от фалшиви претенции, включително и разписки за невероятно скъпи предмети, сложени в багажите. Той даде пример с Германия, където за загубен куфар в автобус се дължат 500 евро, а при пътуване със самолет се изплащат по 20 евро на кг. багаж или около 460 евро, макар регламентите да определят таван от 1200 евро.
Столарски припомни, че сегашната застраховка "Живот" на пътник е 20 хил. евро и през тази година тя се е вдигнала с 60%. Ако сумата бъде увеличена 11 пъти, това ще рефлектира сериозно върху цената на билета, тъй като в момента тя е едва 0,5% от тарифата.
Шефът на БАСАТ коментира още, че пътуванията ще поскъпнат и заради планираните инвестиции за повишаване на сигурността на автогарите. По думите му, все повече компании сами поставят камери за наблюдение на ситуацията в автобусите, за да ограничат водачите, които прибират пари от продадени на борда билети и за да могат отрано да забелязват потенциално опасна ситуация в превозното средство. Той обаче беше скептичен за необходимостта от паник-бутони, тъй като натискането им се налага едва когато ситуацията вече е извън контрол.
Миролюб Столарски обясни още, че предстои инсталирането на камери за видеонаблюдение както на ясно обозначени точки по автогарите, така и на скрити места за превенция на джебчии и други нарушители на реда. В допълнение всички големи автогари ще бъдат оградени и ще се регламентира зоната за достъп на изпращачи, така че не всеки придружител да може да влиза в превозното средство.
Източник: в. "Монитор"