Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Добрин Иванов, АИКБ: Причините България да не бъде приета в Шенген са тривиални и чисто политически
Автор: Екип Varna24.bg 11:11 / 09.12.2022Коментари (0)1203
©
Добрин Иванов - изпълнителен директор на АИКБ, в интервю за сутрешния блок "Добро утро, България" на Радио "Фокус"

На пряката ни телефонна линия е Добрин Иванов – изпълнителен директор на Асоциацията на индустриалния капитал в България. Г-н Иванов, на вчерашното заседание в Брюксел стана ясно, че България отново остава извън Шенген. Защо отново отхвърлиха страната ни? 

За съжаление, да. След 11 години чакане за влизане в Шенгенското пространство, след вчерашното заседание отново сме в чакалнята и все още продължаваме да чакаме. Причините са вече тривиални. Всички знаем, че две държави гласуваха "против“, като според нас те са чисто политически. Още повече тези две държави чрез това гласуване се опитват да решат свои вътрешнополитически проблеми – и Австрия, и Нидерландия. И в двете държави предстоят през следващата година избори през пролетта и чрез оставяне на България извън Шенгенското пространство те на практика адресират към своите избиратели послания, че по този начин се борят с миграцията. Но в крайна сметка решението е това. Ние отново сме извън Шенген и се надяваме, че българската държава и всички български институции, цялото българско общество, включително и социалните партньори, работодатели и синдикати, в следващите няколко месеца ще работим в посока на преодоляване на всички пречки и следващата година да се надяваме, че ще се разгледа отново въпроса и България и Румъния ще бъдат в Шенгенското пространство.  

Понеже заговорихме за тези две страни – заради тях всъщност ние не влязохме в Шенген – реални ли бяха според вас аргументите им? 

Абсолютно нереални и нелогични, даже и смешни на Нидерландия, имайки предвид, че тяхното изискване е да имаме положителен доклад, при положение че от 2019 г. такъв доклад Европейската комисия не изготвя, т.е. няма как да имаме положителен доклад по Механизма за сътрудничество, ако такъв доклад не се изготвя. Така че несъстоятелни аргументи. Или пък борба с корупцията и организираната престъпност. Нима в Нидерландия няма корупция? В Австрия имаше скандали само допреди няколко години, при които висши държавни служители, включително и техният канцлер беше отстранен заради корупционни практики и т.н. Корупция има в цяла Европа, в целия свят. България не е измислила корупцията. Напротив, за мащабите на държавата и на българската икономика корупцията в България е много по-малка като абсолютна стойност на фона на общоевропейската. Но в крайна сметка това са решенията и отново казваме, че имаме и ние работа за вършене. Имайки предвид и политическата криза, в която се намираме, надяваме се в кратък срок да бъдат взети правилните решения, да бъде съставено правителство, което да води активна дипломация и активна политика за приемане на България в Шенгенското пространство и в еврозоната. 

Точно това исках да ви попитам. 11 години чакане – колко още ще бъдем "на изчакване“? Според президента Румен Радев страната ни има реални шансове догодина да се присъедини към Шенген. Какви са вашите наблюдения? 

Аз смятам, че наистина шансовете са реални. За голямо съжаление, не се случи сега, в края на 2022 г. след 11 години чакане, след като имаме множество доклади, че технически сме 100% готови от 11 години за включване в Шенгенското пространство. Наистина смятам, че следващата година е възможно, ако се насрочи дата за обсъждане на този въпрос, да имаме положително становище и на 27-те страни членки, така че България да влезе в Шенгенското пространство. Всъщност и Европа би спечелила от това да няма вътрешни граници между страните членки и Европа би спечелила от това страните членки да бъдат консолидирани и да пазят заедно и по-усърдно външните си граници, каквато е границата на България с Турция. Така че смятам, че това решение беше грешно не само за България, но и против общоевропейския интерес. И това го съзнаваха голяма част, всички всъщност 25 страни, които гласуваха "за“ приемането на България и Румъния в Шенгенското пространство. Именно заради това беше и отложено вземането на решението във вчерашния ден и имаше много ожесточени дебати в Европейския съвет по този въпрос. За съжаление, пак повтарям, вътрешнополитическите проблеми на Австрия и Нидерландия застанаха между нас и Шенгенското пространство.  

Снощи Вие в едно ваше интервю коментирахте, че бизнесът е обезпокоен от създалата се ситуация. Как всъщност ще се отрази това на бизнеса у нас, какво го очаква? 

Всъщност не ни очаква нищо по-различно от това, което се случва в последните 11 и 15 години от приемането ни в Европейския съюз. Да припомня само – след 2007 г., след приемането ни, имаше тригодишен срок, в който беше отложено приемането в Шенгенското пространство, за да се подготвим технически. Стана ясно, че още през 2011 г. сме готови технически, но чакаме повече от 11 години, за да се вземе решението ни за приемането в Шенгенското пространство и то отново е отложено. Какво губи бизнесът? Ами бизнесът губи време, но за бизнеса времето е пари. Времето, което се губи, е основно във формалностите при транспортирането на стоки и материали. Българската икономика е малка икономика, тя е отворена, интегрирана е с европейската. Над 65% от външната търговия внос-износ се осъществява със страни от Европейския съюз, 100 страни от Стара Европа, и то със сухопътен транспорт, което означава, че бизнесът губи време в преминаване на граници, в чакане на опашки, което както казах, се отразява, остойностява в пари, което пък оскъпява стоките и услугите, които произвеждаме и които потребяваме. Реалните загуби за икономиката са в повишени разходи за транспорт, в повишени разходи на стоките и услугите, които се транспортират към и от европейските страни.  

И предвид всички тези последствия, които очакват както бизнеса, така и цялата държава, които вие изброихте, как трябва да реагираме след това решение, което бе взето вчера? Какви действия трябва да бъдат предприети и очаквате ли всъщност някой да го направи? 

Според нас, според АИКБ, ние излязохме и с протестна декларация, нарочна декларация по този въпрос – трябва да има политическа реакция на първо време, тъй като решението за оставянето на България за пореден път извън Шенгенското пространство, освен всичко друго, е и много унизително, тъй като отново Европа показа как ни третира като втора ръка членка, т.е. ние нямаме пълноправно членство, защото не се възползваме напълно от свободното движение на стоки, хора и капитали, именно заради оставянето ни извън Шенгенското пространство, и то без всякакви разумни аргументи. Именно заради това реакцията трябва да е решителна, но трябва да е премерена, не трябва да минаваме границите, защото не трябва да се държим като обидения ученик, на който са написали двойката, а трябва наистина да засилим комуникацията със страните, да засилим дипломацията. Естествено трябва според нас да направим и няколко решителни стъпки, с които да покажем на нашите европейски партньори, че не се примиряваме с тяхната оценка и не сме съгласни с тяхната оценка. Смятаме, че е разумно да се предприемат няколко дипломатически стъпки като привикване на нашия посланик за консултации в страната, също така може да се привикат и посланиците на двете страни за разговори. И естествено, активна дипломация с изпълнителната власт в двете страни. Но аз си мисля, че това едва ли би дало някакъв резултат, предвид на причините за налагане на ветото – както казах, те са вътрешнополитически. Може би след преминаването на изборите, които предстоят в двете държави, би следвало да се успокоят политическите страсти и да се води по-разумен разговор с тях относно бъдещото приемане на България и Румъния в Шенгенското пространство.  

Т.е. има доста външни фактори и не можем да кажем само от наша страна, че трябва да бъдат усилията. Трябва да видим какво ще се случи и там. 

Да, според мен наистина трябва да се действа разумно, трябва да се видят кои са отговорните лица, какви разговори. Трябва да се фокусират усилията към убеждаване на тези лица и институции в тези държави, че оставянето на България извън Шенгенското пространство първо е несправедливо, второ – има негативни последици не само за България, но и за Европа, и за европейската икономика, и за всички европейски граждани.  

Предстои да видим какво ще се случи, тъй като само вчера бе взето това решение, и очакваме да видим и реакции, и действия. И много ви благодаря за отделеното време  

И аз благодаря. 




Още по темата: общо новини по темата: 583
28.11.2024 »
27.11.2024 »
27.11.2024 »
26.11.2024 »
26.11.2024 »
26.11.2024 »
предишна страница [ 1/98 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Първа лига, сезон 2024/2025
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Ремонти във Варна
51-ото Народно събрание
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре (501) 15%
Добре, но можеше и по-добре (457) 14%
Не се справи (641) 19%
Пълна трагедия (1772) 53%

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: