Правителството на Република България не възнамерява да отдели бюджет, с който да се финансират дейности, свързани с превенция на риска с цел намаляване броя на загиналите и ранените при пътно-транспортни произшествиясе посочва в информация, изпратена до
Varna24.bg.
"Това става ясно от официално писмо до Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) от Министерството на финансите. То е в отговор на входирано в края на октомври от ЕЦТП писмо до МС и премиера
Бойко Борисов, Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). В него настояването ни бе да бъде отделен бюджет за пътна безопасност в размер на поне 1% от текущия дефицит в сектора. Припомняме, че по данни на АПИ този дефицит възлиза на 3,5 млрд. лв.
В сегашното писмо на Министерството на финансите се пояснява, че в проектобюджета на МРРБ за 2021 година са разчетени допълнителни средства, които биха могли да бъдат насочени към текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. На 12 ноември 2020 година министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова съобщи в интервю за БНР, че в бюджета за 2021 година са предвидени 110 милиона лева повече за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа.
В същото време на 26.10.2020 година Министерският съвет със свое Решение 775 прие Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България за периода 2021 – 2030 г., както и План за действие 2021 – 2023 г. с приложения към него. В стратегията е записано, че сред областите на въздействие са "Развитие на толерантни към човешките грешки пътища, осигуряващи универсална мобилност при подхода "безопасна система“ и смекчаващи рисковете на градската среда. Безопасна експлоатация на съществуващата пътна инфраструктура, чрез: идентифициране броя и мястото на инцидентите по тип потребител на пътя; анализ на риска за всяка група потребители; установяване на опасните участъци с оглед предприемане на коригиращи мерки; извършване на оценка на безопасността и прилагане на доказани инженерни решения; управление на скоростта в процеса на проектиране и експлоатация на пътната мрежа", а също и "Обективна оценка на съществуващата организация на движение и развитие на интелигентни транспортни системи за управление на трафика.".
В програмата са заложени и други дейности, свързани с превенцията, но на всички е ясно, че такава може да се осъществи само с отделен бюджет.
До настоящия момент пътната безопасност в България за последните десет години е разполагала с нула лева бюджет. Затова и постигнатите резултати са твърде незадоволителни и страната ни винаги е на едно от първите места по брой загинали и ранени в следствие на инциденти на пътя.
ЕЦТП счита и остава с усещането, че институциите в България не разбират достатъчно добре важността на това да се осигурят целенасочени средства за повишаване на пътната безопасност, което е тема различна от средствата за текущ ремонт и поддръжка. Посочените в Националната стратегия превантивни мерки, които трябва да бъдат предприети, няма как да се реализират без целенасочени инспекции от експерти и без прилагането на модерни техноголии. Смятаме, че това е правилният път, по който трябва да се върви, за да се постигне целта на "Визия нула - без загинали на пътя". Припомняме също, че според актуалната политика на ЕС се счита, че смъртта на пътя е недопустима цена за мобилността в XXI в. Ето защо ЕЦТП призовава българският парламент да не приема бюджет за 2021 г., в който няма ясно дефинирани средства за пътна безопасност. В противен случай това значително ще усложни работата на институциите по изпълнение на заложеното в стратегията, което без съмнение ще коства още човешки животи", се посочва в информацията до медията ни.