Единственото изградено жп направление за скорост от 160 км/ч е Пловдив - турска граница
Новата стратегическа цел в железопътния транспорт ще бъде в посока развитие на високоскоростни линии за скорост над 200 км/ч, така че разстоянието от София до Варна и от София до Букурещ да се взима с влак за не повече от 3 часа. Това обяви заместник-министърът на транспорта Илия Илиев при участието си в дискусията "Свързани Балкани", организирана от вестник "24 часа". Министерството на транспорта и съобщенията ще работи за развитие на железопътната свързаност на съседните страни по оста север-юг. Илия Илиев отбеляза, че ниската проектна готовност пречи за започването на строителството на железопътните проекти.
"Предстои да се даде ход на предпроектни проучвания за високоскоростна линия със скорост над 200 км/ч по направлението Букурещ - София - Атина", каза заместник-министърът на транспорта. По жп направлението Видин - София - Кулата за два програмни периода е направено само част от проектирането на трасето, но строителство реално не е започнато, отбеляза Илиев. В плановете влиза и скоростна жп линия Русе - Димитровград - турска граница, допълни той. Всичко това ще се реализира след 2030 г., тъй като през първите два програмни периода от 2007 до 2020 г. се работи само по направлението Бургас - Пловдив - София - сръбска граница, където има закъснение.
Голяма част от проектите са фазирани и довършването им ще стане през настоящия програмен период до 2030 г. Единственото изградено жп направление за скорост от 160 км/ч е това Пловдив - турска граница. Илиев каза, че се предвижда удвояване на жп линията между Пловдив и турска граница. Илия Илиев посочи, че Министерството на транспорта и съобщенията подготвя специализиран законопроект, чрез който да се ускорят процедурите по подготовка на проектиране до степен разрешение за строеж.