Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Една от най-големите застрахователни компании у нас с революционно предложение
Автор: Екип Varna24.bg 09:08 / 26.04.2023Коментари (0)871
©
ДЗИ, една от най-големите застрахователни компании у нас, предлага езикова реформа: думата "застраховка" да бъде заменена с думата "засигуровка".

Ето цялото отворено писмо на главният изпълнителен директор Коста Чолаков, който обяснява причините за това предложение:

В една от книгите си ливанско-американският философ Насим Талеб описва термина Черен лебед така: (1) непредвидимо бъдещо събитие, (2) със сериозни последствия, което обаче, (3) може да бъде обяснено логично само ретроспективно. След наводненията в Карловско например научихме, че причините за това са непочистени дерета, лошо поддържана инфраструктура, незаконна сеч и екстремни валежи. Но преди това? Ако сме отчитали тези фактори, защо толкова малко от хората там бяха застраховани?


В професията си съм забелязал, че хората често мислят за бъдещето си със стиснати палци, фатализъм и умилителната надежда, че лошото може и да не се случи. Както много добре знаем обаче, Надеждата не е стратегия. Да се уповаваш на щастливата си звезда, на Съдбата, на нещо, “което да те сполети без твоето участие, което да ти се случи, но без твоя заслуга, като награда, която пада наготово от небето", както обобщава Теодора Димова, е лош начин за предричане на бъдещето. По една проста причина.

Каквото и да се случи, то може да бъде обяснено с “лош" или “добър" късмет. Дали търсиш любовта на живота си. Очакваш криптото да се вдигне. Чакаш дама спатия. Или все още се оглеждаш за четирилистни детелини, макар шансът за това да е 1 : 10 000. Късметът е Съдба, съдбата е онова, което ти се случва, а да обясниш какво се е случило — добро или лошо — с късмет, винаги е “вярно". Затова, независимо дали ще спечелим от лотарията, или не, това е късмет, просто защото и двете събития са извън нашия контрол.

Албърт Айнщайн обаче, не харесва идеята, че “Бог си играе на зарове със света". Аз също скромно изповядвам вярата, че човек би трябвало да е субект, а не обект на съществуванието си и това елегантно ме води до причината за това отворено писмо.

От дълго време ме смущава един на пръв поглед незначителен факт, който обаче, позиционира цялата ни индустрия “негативно" и оцветява психологически предразсъдъците на публиката.

Коренът на думата застраховане е “СТРАХ", заради което и самият термин е обагрен с някак мрачни конотации. Страх. Сякаш се опитваме да уплашим клиентите си с едно “страшно" бъдеще, да ги стреснем, а не да ги успокоим. Самият психологически контекст на За-страх-оването у нас е песимистичен и по същество се представя като един вид секуларна индулгенция за предстоящи беди. А когато си песимист и лошото нещо се сбъдне, го преживяваш два пъти — веднъж, когато се тревожиш за него, и втори път, когато се случи. Умът ни не харесва лоши новини. Всяко нещо, представено негативно, се възприема като риск и трябва да бъде отбягвано.

На английски обаче, коренът на думата INSURANCE e “SURE", което означава “сигурен, сигурност". Забелязвате ли как тази малка промяна изцяло променя гледната точка? СТРАХ срещу СИГУРНОСТ. Как бъдещето вече не е някакво си там плашило за лековерни, а резултат от разумни и логични наши действия да си го подсигурим. Вече не “стискаме палци", не “плюем в пазвата си" и не “чукаме на дърво", а взимаме нещата в ръцете си и можем да гледаме напред малко по-уверено и спокойно.



Тази промяна може да изглежда незначителна и чисто лингвистична, но не е така. Тя сменя гледната точка, самия психологически контекст, който така негативно оцветява подхода в нашата индустрия. Както вече споменах в началото, Надеждата е може би добър мотиватор, но като стратегия не струва.

Затова ние от ДЗИ предлагаме да заменим думата ЗА-СТРАХ-ОВКА с новия термин ЗА-СИГУР-ОВКА. Сами, разбира се, едва ли бихме могли да се справим и нека това писмо бъде покана към всички компании в бранша да се присъединят към тази инициатива.

От своя страна искам да заявя, че ДЗИ ще започне да употребява думата ЗАСИГУРОВКА във всички свои бъдещи комуникации, рекламни материали и корпоративна литература — навсякъде, където не сме ограничени от настоящия закон и подзаконовите нормативни актове. Успехът ни обаче, би бил пълен единствено ако всички ЗАЕДНО застанем зад тази инициатива и поне за малко оставим яростната конкуренция помежду си на заден план.

И нека все пак завърша с една (полу)шега. При позитивен резултат от тази идея, мисля че е крайно време да се заемем и с думата СЕДАЛИЩЕ — този път, в полза не просто на нашата, а на всички индустрии в България.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Поскъпване на хранителните продукти
Риск от чума по дребните преживни животни
Зима 2024/2025 г.
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: