Цените в момента са такива заради страха на световните пазари от военен конфликт с Иран, коментира председателят БПГА. При война в Персийския залив има реална опасност от пазара да бъде изваден крупен доставчик, какъвто е ислямската република. Очаква също, че Иран ще се опита да минира Ормузкия пролив, откъдето минава над 40% от петролния износ от Залива. Ако цената на горивата в България се качи с още 20%, това ще засегне сериозно покупателната способност на българите, отбеляза Андрей Делчев. По думите на Георги Стоев от "Индъстри уоч" данъците отговарят за над 40% от цената на бензина на колонката. Приблизително толкова е и съставната част на суровия петрол в крайната цена.
Дори цената на петрола да скочи със 100% - от 120 на 240 долара за барел - това би довело до едва 44% ръст в цената на бензина на дребно, посочи експертът. Данъците имат най-голям дял в цените на горивата, коментира Стоев. Почти половината резервоар отива в ДДС и акциз. Маржинът на рафинерията и търговците в цената на дизела е 16-17%, а при бензина - 11%, добави той. В тази сума влизат и всички производствени разходи. Печалбата на търговеца на едро и на дребно възлиза на стотинки на литър, добави Андрей Делчев.
Източник: bTV