Ескперт: Наредбата за управлението на качеството в образователните институции все още не е постигнала достатъчно добър обхват

Автор: Харитина Агопян
Коментари (0)
12:10 / 17.01.2024
1144
Наредбата за управлението на качеството в образователните институции е предвидена като част от ключовите стандарти в образованието, но все още не е постигнала достатъчно добър обхват и поради това не е въведена. Това каза в предаването "Денят на фокус“ на Радио "Фокус“ образователният експерт Мариана Банчева.

"Сблъскваме се с опитите и ограниченията на това да дефинираме качеството като цялостен, удовлетворяващ всички равнища процес. Това е трудно, защото идеята за управлението на качеството тръгва от бизнеса, и през годините тя претърпява много модификации докато се стигне с концепция за качеството, която е свързана със саморазвитие, подобряване на процесите и продукти, които са вътрешни за една организация,“ обясни още тя.

Целите на качественото образование е повишаване на качеството на предоставеното образование в детските градини и училищата, подобряване на индивидуалния напредък на всяко дете или ученик и и подобряване на организационното развитие на детските градини и училищата, разказа още експертът, като разясни още, че същественият аспект тук е повишаване на удовлетвореността на участниците в образователния процес, както и съответствието с целите на образованието на национално равнище. "Тук винаги е големият проблем е с различните примери, които могат да бъдат дадени. Разбирането на качеството означава всъщност ние да дадем право на различните институции, които работят на различни ниво, да си определят своите цели. Защото най-общо концепцията за качество означава дали това, което се е случва на дадено място, дали процесите са свързани с удовлетворяване на нашите очаквания,“ уточни Мариана Банчева.

По думите й е много важно да се дефинира какво е качество на различните равнища, като качество на образованието на държавните политики трябва да изисква една дефиниция, качество на образованието по отношение на предоставянето услуга от детската градини и училищата ще има друга. "Това е нещото, което се опитват през последните години експерти и държавни политики да решат.“ Като пример експертът даде политиката на  инспектирането в образованието, защото то се фокусира върху самооценяване, което е вътрешен процес на управление на качеството за всяко образователна институция, и външното инспектиране, което задължително обаче включва и резултатите от самооценяването. 

"Образователните или академичните постижения на децата, които се измерват националното външно оценяване, трябва да бъдат само един от елементите на качество, те не могат да бъдат тоталния фактор за качеството на образованието,“ категорична бе образователният експерт Мариана Банчева.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Директорът на "Асоциация Анимус": Случаите с домашно насилие став...
Луций Цезар или Гай Цезар? Разкрита е самоличността на статуята, ...
Проф. Боян Дуранкев: Ако България влезе в Шенген, ще ни имат дове...
Андрей Райчев: В парламента има жалки усилия на оцеляващи хора да...
Доц. д-р Лъчезар Лозанов: Част от пациентите с преддиабет имат но...
Meteo Balkans пусна пълна прогноза за времето за декември, снегът...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).