Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Ето какви обезщетения ви дължат при инцидент във влака
Автор: Екип Varna24.bg 12:26 / 09.08.2022Коментари (2)1122
©
В последно време у нас има проблеми с пътническите влакове – прекъсвания на пътуването, закъснения, оплаквания от състоянието им. На какви права можем да разчитаме и за какво да се информираме преди да тръгнем на път?

Ето какво напомня и съветва асоциация Активни потребители, пише Pariteni.bg.

 

Европейците изминават над 500 млрд. км с влак всяка година и Европейският парламент въведе нови правила за защита на техните права. Правилата важат за всички страни.

Потребителят трябва да разполага със следната информация

Информация преди пътуването - разписание, условия за най-бързо пътуване, условия за най-евтино пътуване, достъп за пътници с нарушена мобилност, превоз на велосипеди, възможност за места за пушачи и непушачи, първа и втора класа места, спални и кушет вагони и други.

Информация по време на пътуването -  обслужване по време на пътя, следваща гара, закъснения, връзки с други линии и прекачвания, охрана.

Информация след приключване на пътуването - процедура при изгубен багаж, подаване на оплаквания.

Отговорности на ЖП превозвача

 

ЖП превозвачът носи отговорност в случай на смърт или нараняване на пътник, ако инцидентът стане на влака или при напускане/ качване. Минималното застрахователно покритие на един пътник е 310 000 евро.

Превозвачът е отговорен и за пълна или частична загуба или повреда на личните вещи на пътника, но не и когато пътникът е длъжен да се погрижи сам за вещите си, освен ако загубата или повредата е по вина на превозвача.

Превозвачът е отговорен за закъснения, включително и такива, които са довели до изпускане на прекачване, и за отменени пътувания, освен ако това не се е случило поради извънредни обстоятелства.

Щети и компенсация

 

Няма финансови ограничения за отговорността на компанията в случай на смърт или нараняване на пътник. За причинени вреди на пътник до 220 000 евро ЖП превозвачът не може да ограничава или изключва своята отговорност. При щети над тази сума ЖП превозвачът не носи отговорност, ако докаже, че не е действал нехайно. Пътникът има право на авансово плащане в рамките на 15 дни от установяване, че той е потърпевш. Това плащане е за покриване на непосредствените разходи след инцидента. В случай на смърт авансовото плащане не може да е по-малко от 21 000 евро. Пътникът ще получи компенсация до 1 800 евро при повреда на ръчен багаж или щета вследствие на инцидент, ако компанията е отговорна.

При закъснение, което е станало причина за изпускане на връзка с друг транспорт, или при отменено пътуване пътникът има право на:

 

Възстановяване на пълната цена на билета и връщането му до изходната точка на пътуването;

   

Продължаване на пътуването или преориентиране на пътника до крайната дестинация.

 

Ако е имало закъснение и пътникът не е получил възстановяване на цената на билета, той има право на компенсация, която трябва да се плати до 1 месец и се изчислява така: 

 

25% от цената на билета за закъснение от 60 до 119 минути;

   

50% от цената на билета за закъснение от 120 минути или повече.

Инвалиди и хора с намалена подвижност имат същото право като всички останали граждани да направят резервация и да пътуват по влакови линии. За тази цел обаче ЖП превозвачът трябва да им осигури достатъчна информация относно достъпа до ЖП услуги като гари, перони, съоръжения, улесняващи придвижването им и други. Инвалидите и хората с намалена подвижност имат право да изискат помощ от страна на ЖП компанията или туроператора относно качване и слизане от превозното средство, при положение, че са ги уведомили предварително.

Защита на правата

 

Ако смятате, че правата ви са били нарушени, първо трябва да подадете жалба до железопътната компания, която трябва да ви отговори в срок от 1 месец. Ако не получите отговор от железопътната компания в рамките на 1 месец или не сте доволен от отговора, можете да подадете жалба до компетентния национален орган във вашата страна. Националният орган следва да ви предостави необвързващо правно становище относно вашата жалба.

Можете също така да се опитате да разрешите спора чрез извънсъдебна процедура или орган за алтернативно разрешаване на спорове. Ако сте купили билета си онлайн, можете да изпратите жалбата си чрез платформата за онлайн решаване на спорове.

Структурите за алтернативно разрешаване на спорове и платформата за онлайн решаване на спорове са достъпни само за граждани на ЕС. Може да искате да предприемете съдебни действия и да подадете искане за компенсация съгласно правилата на ЕС чрез европейската процедура за искове с малък материален интерес. Също така можете да отнесете въпроса до съдилищата в страната, където е регистриран железопътният оператор. Сроковете за завеждане на дело срещу железопътен оператор в национален съд са определени в съответствие с националните правила за погасителна давност във всяка страна от ЕС. Можете да потърсите помощ и съвет за проблеми, свързани с правата на пътуващите с влак в страна от ЕС, и от местния европейски потребителски център .




Още по темата: общо новини по темата: 333
22.11.2024 »
18.11.2024 »
18.11.2024 »
15.11.2024 »
08.11.2024 »
07.11.2024 »
предишна страница [ 1/56 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 10.08.2022 г.
0
 
 
Приказки под шипковият храст .
Aнонимен
на 09.08.2022 г.
0
 
 
Получават безплатно опело!
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Почина Лиъм Пейн
България и Войната в Украйна
Влизането на България в Шенген
51-ото Народно събрание
Мигрантски натиск към България
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: