Филип Лазаров: Държавата да стимулира поставянето на газови уредби на автомобилите

Автор: Харитина Агопян
Коментари (0)
10:57 / 01.12.2023
1172
Държавата да стимулира поставянето на газови уредби на автомобилите, за да бъдем екологични. Така Филип Лазаров, автомобилният експерт, известен и с канала си Bri4ka.com, коментира в предаването "Денят на фокус" по Радио "Фокус" влязлата от днес в сила забрана в София старите автомобили да навлизат в центъра.

"Заставам на страната на обикновения човек – на тези 100 000 души, които няма да могат да ползват автомобилите си пълноценно в столицата. Те не заслужават да бъдат наказани с тази мярка. В нея има 1500 неуредици – как се случва уведомяването, че си нарушител, например? Второ, аз като обикновен гражданин дори не съм разбрал какви са правилата. Трето, как се налага това нещо, като с цялото си нахалство най-бедната държава в ЕС въвежда най-строги плравила по отношение на трафика. С какво сме го заслужили?“, попита Лазаров.

"Искам от името на хората да попитам отговорните фактори как те решават да въвеждат такива промени. Съгласен съм, че трябва да дишаме чист въздух. Трябва да видим какво значи замърсяване – някой автомобил, който е неизправен, отделя повече от необходимите емисии. Колата замърсява защо- защото е стара, мощна или защото не работи правилно?“, каза още Филип Лазаров. Той подчерта, че тази диференциация е ключово да бъде разбрана от законотворците, които приемат мярката.

Държавата трябва да наложи контрол над ГТП-тата (сервизите за годишен технически преглед) и те да поемат отговорността да дават оценки дали един автомобил е действително замърсител на въздуха или не. "Най-обикновена кола от 2016 г., нова, дизелова, с неизправен катализатор, замърсява 10 или 50 пъти повече въздуха, отколкото малкият стар автомобил с газова уредба, 1200 кубика “, даде пример Лазаров. Автомобил, произведен 1995 г, може да замърсява в пъти по-малко атмосферата от такъв, произведен през 2016 г. – всичко трябва да бъде въпрос на оценка от ГТП, не на оценката на група от хора, които измислят това правило, категоричен е Лазаров.

"Над 30-годишните автомобили, т.нар. ретро, ще бъдат ли забранени в центъра на Спасовден, когато традиционно се прави ретро изложение в София? Тези коли са гордост за всяка държава. Какво се случва с държавните автомобили, които са стари – още имаме държавни коли като газки, зилове и др., които изпълняват някакви функции – те ще бъдат ли наказани? Това, че някой нещо си е съчинил и иска да покаже, че нещо е свършил, не значи, че е помогнал – той вреди на хората“, категоричен е Филип Лазаров.

"А какво става с хората, които живеят в центъра на София – и те ли няма да могат да ползват автомобилите си, или ще се окаже, че за тях е позволено, а за останалите не", попита Лазаров. "Голям проблем е, че държавата не стимулира поставянето на газови уредби. Те минимизират както замърсяването от колата, така и разходите по нея. Това ще ни направи еко. Всичко искаме чисто нови електрически автомобили, но не можем да си го позволим – струват между 60 000 и 200 000 лв. Не трябва да ползваме транспорт тогава, така ли да разбираме? Ами ако една майка трябва да заведе детето си някъде и е самотна майка с автомобилче от 96-та г., за 3000 лв, на конче ли да го носи“, изрази мнение Филип Лазаров

"Няма контрол над хората, които взимат тези решения. ГТП проверява автомобила – всички знаем, че минаваме там за 5 мин. и това трябва да се промени. Когато има зелен стикер, колата трябва да може да минава спокойно навсякъде. Ако колата е от 2018 г., но на водача не са му се давали 5000 лв. за катализатор, това си е негов проблем – той няма да влиза в центъра. Така е честно. Трябва да се формира силна група от 5 автомобила в центъра и когато видят абсолютно неизправни автомобили, например бусове на 40 г, изоставени, да взимат документите от водачите и да ги пращат на ГТП . След като се установи, че те са неизправни, да им се отнеме правото да се движат по улиците, докато не се приведат в изправност“, предложи алтернативни мерки Лазаров.

Евтините автомобили до 15 000 лв са най-караните в столицата, стигат до 20 000 лв., отчете събеседникът. "Ако автомобилът е изправен и е Евро 1 или Евро 2 на газ, той няма да замърсява толкова, колкото е автомобил Евро 6 от 2018 г, който е неизправен“, категоричен е Лазаров.

"Бутаме се на първо място да покажем на Европа какви европейци сме с подобни мерки, но всъщност не можем да си го позволим. Когато си купуваме автомобил, трябва да го обслужим добре, за да ни бъде работен инструмент. Ние избираме колата си по красота, а всъщност трябва да се насочим към нейните функции“, даде съвет Филип Лазаров.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Пътят през "Петрохан" е ужасен и непочистен, започва да натрупва ...
Европейската комисия може да спре всички пари по втория транш от ...
Шофьори: Движението на "Петрохан" е блокирано! Внимавайте!
Започна унищожаването на овцете, заразени с шарка
Костадин Костадинов: Имам чувството, че не се намираме в парламен...
Обсъждат се мерки срещу предоставяне на социални услуги без лицен...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).