"Близо 80% от анкетираните не планират промени, свързани с персонала, което е показателно, че в момента фирмите по-скоро се опитват да се стабилизират. Да, все още има компании, които се преструктурират, но това са по-скоро вътрешни процеси, свързани с организиране и разпределяне на работата и не включват сериозни планове за намаляване или наемане на нови служители", коментира за "Капитал Daily" Надя Василева, управляващ директор на Manpower за България, Сърбия и Хърватия.
В числа и отвъд тях
В допитването на "Менпауър България" са участвали общо 750 работодатели, като от тях 11% са заявили намерения да увеличат, а 10% - да намаляват персонала си. Така нетната заетост (разликата между очакваното нарастване и свиване на служители) за периода януари - март 2014 г. е само 1%.
Реално този резултат представлява ръст от 5 процентни пункта на годишна база и показва, че работодателите са малко по-позитивно настроени спрямо края на 2012 г. В същото време, ако сравняваме нагласите на тримесечна база, резултатът е с 3 процентни пункта по-нисък. Това е и най-ниският показател за нагласите на работодателите по отношение на нетната заетост за последните три тримесечия.
"Политическата несигурност вече започва да оказва влияние върху нагласите на работодателите, включително и по отношение на плановете им за наемане на нови служители. Това не беше така в началото или средата на годината, но сега вече се отчита като фактор", обяснява тенденциите зад числата Василева.
Регионални особености
В 4 от всички 5 региона на България, които обхваща проучването (вкл. и Варна), работодателите са заявили, че имат положителни намерения за наемане на нови служители в началото на годината. Единственото изключение е Бургас, където негативната тенденция се задържа второ поредно тримесечие и прогнозата отново е за спад на заетостта с 10%.
В този регион по принцип работодателите имат негативни или не толкова оптимистични нагласи, а последните резултати се обясняват по-скоро със сезонността в наемането на персонал, характерна за морския край. Там търсенето на работници по традиция спада през есента и зимата и се увеличава през пролетта и особено през лятото.
С най-силни регионални планове за наемане през първото тримесечие са работодателите в Пловдив (+9%). Причината за това до голяма степен е засилването на икономическата активност в региона и плановете за редицата нови проекти. Създаването на логистичен парк в региона и 11-те бизнес проекта, които са замислени за началото на 2014 г., ще отворят около 30 хил. нови работни места, отчита Василева.
В София също има положителни нагласи (+3%), макар и доста по-слаби в сравнение с Пловдив. Пазарът на труда в София беше притегателен център през последните 4-5 години, но до известна степен той вече се насити. Това важи особено силно в сферата на аутсорсинг услугите, отчита Василева.
Тя обяснява, че вече е много трудно да се намерят хора, които да владеят два западни езика, и затова работодателите започват да се насочват към места извън столицата. Въпреки тази тенденция и нагласите Варна да се развива като един от притегателните центрове за аутсорсинг, поне за началото на годината очакванията за наемане на нови служители са доста ниски, макар и положителни.
Секторна политика
В пет от десетте сектора в проучването работодателите са с нагласи да наемат нови служители. Най-сериозни планове има в сферата на земеделието (16%), финансите (11%) и производството (9%). На месечна база прогнозата се подобрява единствено в сектор земеделие, лов/риболов и гори. Това е и секторът, в който има най-голям оптимизъм за наемане на нови служители през първите три месеца. Василева обяснява, че до голяма степен тези положителни нагласи са свързани с интереса на чужди инвеститори по отношение на отглеждането на лозя. Към момента са обявени планове за откриване на 12 нови изби, а експортът на вино се е увеличил с 5.4% от началото на 2013 г., което също влияе на очакванията за развитието на този сектор.
Търсене без предлагане
От "Менпауър България" отчитат, че на фона на растящата безработица има и позиции, за които липсват достатъчно или няма подходящи кандидати. В момента например се търсят над 200 шивачки на кожени автомобилни седалки, но няма подходящи хора.
От компанията добавят, че проблемът е същият и по отношение на позициите за т.нар. ексван продавачи. Става въпрос за хора, които се занимават с разносна търговия със собствен или служебен транспорт и отговарят за набавянето на нови поръчки, доставките и дори разтоварването. Заплащането е добро, но липсват кандидати, казват от "Менпауър България".
"Проблемът е, че хората не притежават нужните знания и умения и не желаят да ги придобият", казва Надя Василева. Според нея изходът от това може да се намери, ако например работодателите инвестират в придобиването на нужните умения и квалификации на работниците и така да си помогнат да привлекат кандидати.
Тя препоръчва и изграждането на дългосрочна стратегия за развитието на фирмените таланти, т.е. онези служители, които се справят най-добре с работните си задължения и създават конкурентни предимства на компанията.