Ген. Василев за обиска в Пловдив: Безкрайно лоша и неадекватна полицейска работа
Фокусът на цялата нация от началото на седмицата е върху поредните невинни жертви. За огромна моя жалост, защото са ми и съседи Явор и Ани отново показаха колко големи са системните грешки в работата на полицията, на МВР, на недоглеждането на приоритетите в държавата ни, и за съжаление на допускане на смърт на невинни човешки същества. Изключително ми е тежко, защото пак ви казвам, и като родител, и като човек, и като съкварталец всяка вечер виждам протестиращите хора, клекнали на паважа в знак на съчувствие, съпричастие и болка. Съвсем скоро ще има национален протест, забележете, от родители на деца загинали в катастрофи. Какво по-тъжна можем да кажем за една държава от това, че продължава да допуска толкова много безсмислени и невинни жертви на пътя? За всичко това, разбира се, и за голия обиск, който пък показа как с лекота полицията може да превиши правата си, макар че шефа на МВР Пловдив отказва те да са превишени, ще говорим с един изключително специален събеседник ген. Васил Василев бивш директор на Национална служба "Полиция“. Здравейте, генерале.
Здравей. Ще говоря на "ти“, защото се познаваме добре.
Познаваме се. Аз много съжалявам че ще трябва да тръгна с една доста тъжна статистика, бих казала и глупава, защото ако ние като общество, институции допускаме това, значи нещо със сигурност не ни е наред. Първо започнах с тежката катастрофа от началото на седмицата, след това нека да кажа, че отново през тази седмици излязоха снимки на бягащия Георги Семерджиев след премазването на двете жени на бул. "Черни връх“. Там пък имаше съмнение за полицейски чадър от полицайката Симона Радева над него. Припомням друг скандален случай: двама полицаи от Шесто РПУ, които експортираха срещу "крупната“ сума от 200 лева, няма значение каква е сумата, въпросът е, че те експортират срещу пари, което е подкуп, джигита с "Пошето“, който уби французин на Околовръстното шосе. Тази неделя, 7 май, камери заснеха няколко скъпи автомобила, няма да им цитирам марките, но поне 4-5, които отново прекосиха един булевардите на смъртта "Черни връх“ с над 100 км/ч, аз поне не съм наясно да има някакви последствия от това. Вчера дете на 14 години само подкара кола и я заби в спирка. И отново на бул. "Сливница“ вчера кола блъсна велосипедистка. Ген. Василев, какво става според вас?
Така ако продължаваме да изброяваме работите, ще намалим народа в 50%. Ще го намалим. Гледай сега… Първо съболезнования към близките на всички жертви от тия катастрофи. И сега да си кажем истината: истината е в нас. Няма да обвиняваме само полицията и да казваме: само тя е виновна, тя… Да, тя има много кусури, които трябва да ги изглажда, да ги изправя, има много забатачени истории, има много непрофесионално свършена работа, има много безхаберие в работата. Всичко това нещо довежда до тия. Но и нещо друго: хората, в обществото се вълнуваме само когато стане белята – излизаме, цветя на месото. Да, и това трябва да го има. Но след това си влизаме по къщите, апатично, наблюдаваме телевизора и горе-долу така чакаме поредната щуротия, за да пак да излезем и пак нищо да не стане.
Нека да разделим тогава нещата на две. Общественото отговорност в никакъв случай не възразявам, тя е сериозна, и контрола, който трябва да извършва полицията. Ясно е от години, че има три писти на смъртта в София – това са т.нар. булеварди, в които всяка вечер се случват гонки. Това е "Сливница“, това е "Черни връх“, защото са удобни, това е Околовръстното, всяка вечер. Един от домоуправителите, който е точно от блока на Явор и Ани, каза, че всяка вечер там свистят гуми. Защо тогава една от прословутите патрулки на СДВР, независимо колко са, защото не е ясно колко е този брой, сега ще чакаме подкрепление, защо поне една всяка вечер не там при положение, че знаем, че там се случват гонки, или камери?
Както казах отначало – лоша организация на работа.
Какво означава това? Дефицит управленски или нещо друго?
Първото е, че може би недостига кадровия състав, първото. Второто, недостиг на умения на ръководния състав. Трето, лоша разстановка на силите, лоша. Според мен, ако наистина има такова нещо, трябва да се да се направи анализ на тези места, където най-много се случват такива произшествия.
То тази статистика я има. Всички знаят колко са инцидентите на "Сливница“.
Не, не, не става въпрос на брой колко са загинали, колко са инцидентите, просто се знае, че на този булевард вечерно време след 22:00 до 04:00 сутринта се карат гонки. Значи, първо, трябва да се намерят сили, които да обслужат тоя булевард, след което трябва да се нанесат така да се каже малко и удари върху тия, които го правят. Сега, по мое време, когато бях директор, бях разпоредил на такава гонка когато се спре автомобила, той да бъде проверяван технически. От примерно казвам 100 проверени автомобила 70 не отговаряха, бяха преправени двигателите, беше видоизменена конструкцията на автомобила.Такъв автомобил трябва да бъде спиран.
Първото предложение, съвсем конкретно от ген. Василев. Продължаваме този разговор с още мерки, които трябва да бъдат въведени, пак казвам кадровият потенциал е ключов, цитат от нашия събеседник. Зловещият инцидент от началото на седмицата на столичния бул. "Сливница“ вкара институциите в пререкания и взаимни обвинения кой е по-виновен или ощетен материал. Не се разбра какъв е точния брой на караулките, не се разбра защо няма достатъчно камери. И както обикновено, след дъжд качулка, сега ще се появяват подкрепление, стана ясно от министър Демерджиев от извънредната сесия на Столични общински съвет, и ще се сложи още една видеокамера на бул. "Сливница“. Това обаче, което казва моят събеседник в момента ген. Васил Василев, е, че в крайна сметка понякога липсва и управленски капацитет, и че е доста близо до ума там, където са черните булеварди в София, там, където се правят гонки, и поради обема, мащаба и правите участъци на тези улици винаги трябва да има патрулки. Това, което вие също казахте…
Една разстановка на пътя, която да е гъвкава.
Да, и казахте, че по ваше време всъщност са се спирали тези участници в гонките, проверява са технически автомобила, и ако не съответства на документацията, той се спира от движение. Т.е. той е видоизменен.
Подлежи на санкция човекът.
Знае ли се от полицията кои са хората, които участват гонките, и къде са те?
Значи, говоря моето време когато беше, знаехме кои са, знаехме ги кои са. Даже тогава заедно със Съюза на българските автомобилисти работихме върху една програма да се изведат всички тези хора, така съвсем човешки да им се подскаже и да им се каже да отидат да правят гонките на летището на Божурище, на пистата.
Т.е. вие канализирате, а не ги изгонвате така да се каже. Просто намирате им място, в което да няма други участници в движението.
Ако тръгнеш да ги гониш по силов начин оттук, те ще отидат на друго място, на пето, и почваме да си играем на котка и мишка. Затова им определихме: "Хора, който иска да прави дрифтинг, ето там на Божурище има писта, самолетна писта, с кръгови движения, с кръгови образования, така че можете да отидете да карате колкото искате, нали, да си късате гумите, да си чупите колите, но няма да заплашвате живота на обикновените хора. Тръгна се да се прави това нещо, сега дали се прави, вече не знам, не съм полицията от доста време, но един от начините е това. Един от начините: да се изведат на безопасни места и максимално да се подобри обучението под някаква форма. Обучение никаква форма няма, няма.
На младите шофьори имате предвид?
Да. На млади, на стари, тези, които им казват с адреналина. Сега, какво може да се направи повече? Това е: санкции, контрол, контрол, контрол и санкции.Българинът разбира като му бръкнеш в джоба се пооправя малко.
И германецът разбира, и европеецът разбира. Винаги сме казали, че когато се направи нарушение на Запад, санкциите идват веднага и на секундата. И тогава просто всички спазват правилата.
Значи, тук в България имаме така един манталитет, че като стане някой голямо произшествие всички казват: "Дайте да преправим закона“. Ние сега за всяко произшествие не трябва да се прави променя на закона, то ще стане чудо на чудесата. Но когато стане такова нещо, трябва незабавно да се направи пълен анализ на случката. И тази случка да се направи така, че да не се повтаря. Когато се поднесе на обществото, че този човек е прибран, отива там, където му е мястото, и глобата му е "Х“ пари, но такава, че да те втрещи. И те казват: "Да, ами тъй като няма пари, какво да направим тогава?“ Е, тука може да се промени закона малко: ще плащат бащи, майки, родители.
Ще споделят отговорността.
Да, в света, особено в САЩ, е така: плащаш и това е.
Връщаме се малко по-назад във вашия анализ, който е много точен и изчерпателен, защо не се осъществява контрол? Какъв е проблемът със санкционирането и контрола? Нали по документи ги има тези правила?
Документите са перфектни. Вътре се казва кое е, за кое наказание колко, как, всичко е изписано. Лошото е, че никой не го, е, голяма част да се изпълнява, голямата не се изпълнява.
Има ли елемент на корупция?
Има, разбира се.
Това е дума, която виждате не изредихте в първоначалния анализ защо стигаме до тук.
Разбира се,че има. Корупцията не е само в да вземеш парите: да ти даде 20 лева през прозореца, да ги сложиш в джоба, това не е само корупция. Корупцията е когато маха с ръка и вика: "М*** му на тоя, с извинение, минава, няма да го спираме, ееее голям работа, пускам го“ – част от корупцията е това.
Пак ви връщам към случая с 200 лева, срещу които полицейски патрулки са ескортирали пиян шофьор от чалга заведение към неговото място, на което живее. Това е какво?
Имам думата, ама няма да ви я кажа, че е много силна. Сега, значи, тези хора не са за полицията, тези хора не са за работа в полицията. Ето я корупция. Не са 200 лева, които те са взели, а това, че те са се съгласили да го ескортират, да го водят донякъде, той прави престъпление, убива хора. Част от вината и в тях.
Много интересно е защо обаче не стигат дисциплинарните нарушения, т.е. дисциплинарната наказания след подобен случай и дали системата не МРВ е достатъчно силна за да се изчисти. Управленска компетентност, приоритизиране, добра система за владеене на точките в София, които са наистина кризисни и критични, и раждащи смърт, ликвидиране и на корупцията, включително и на тази в МВР, и контролиране на човешкия състав. Това са акцентите на разговора ни до момента. Появи се и информация, че ще се слагат повече камери за наблюдение.
Чух, че щели да слагат камери, ще наводнили София или ще се използват камерите на общината. Значи това е хубаво като изказване, гръмко – браво, ще сложим, ще направим. Първо искам да попитам какъв е кадровият потенциал, който трябва да гледа камерите. Това е много важно, защото ако камерата си работи, а няма кой да гледа – кел файда.
А какво би трябвало да следва, след като някой гледа камерите и вижда?
Камерата и веднага да съобщава, такава координация да има с патрулните автомобили, с дежурните на КАТ, дежурните на районните управления, да бъде залавян този, който извършва нарушението. Веднага залавян, санкциониран. Но след като е санкциониран, тук вече трябва да се намеси и държавата – глобата. Глобата да бъде плащана, колата да бъде спира явно от движение и съобразно извършеното нарушение, но събираемостта на глобите е много малка. Затова се връщам обратно – че кадровият потенциал е много важен, особено този, който ще наблюдава камерите и ще прави координацията с различните поделения на МВР и как ще координират работата така, че всичко, което става на пътя, да се наблюдава, всичко да се наблюдава.
Като казвате кадровият потенциал, какво означава – бройка или експертиза на хората? Има ли достатъчно хора СДВР да речем, за да върши тази работа?
Е, винаги има недокомплект, т.е. липса, недостатък на полицейски служители. Но много важно е полицейските служители да бъдат обучени и тренирани до такава степен, че да могат да решават проблем, не чак толкова големи, но да решават проблеми. В света, в зависимост от това каква длъжност заема в йерархията на полицията, той трябва – никой не му помага, той трябва да разреши три, пет, осем, девет случая, които са записани в Наказателния кодекс, в наредбите, които сам той трябва да решава, и няма кой да му помогне. Това значи, че той трябва да бъде обучен, той трябва да бъде трениран, той трябва да бъде във всеки момент готов да реагира на един от тия случаи, които са му заложени. Трябва да реагира, и то трябва да реагира така, че да свърши работа.
Ефективно.
Ефективно да свърши работа.
Каква е ножицата между това, което рисувате, и състоянието на службите в момента?
Много се оголиха службите откъм кадрови състав. През годините се направиха и много нецелесъобразни промени. Прехвърляха се една служба в друга, прехвърляха се хора. Ето, виждаш сега примерно проблема на границата – огромен проблем, невероятен проблем. Всеки ден влизат емигранти. Оня ден ги хванали в София, в Сливница. Значи те обикалят цялата държава. А в нашия закон пише: който пресече нелегално границата, отива на съд. Тук никой не е отишъл на съд или са отишли един, двама, трима и дали са отишли на съд, никой не знае. Този, който уби полицаите в Бургас, който караше рейса – той беше емигрант, минал нелегално границата, с неустановени години – 15, 18, 20. Никой не си е положил труд да види какво е. Настане някъде, откъдето той излязъл, взел рейса и направил престъпление. Ето го – пак няма контрол, няма и професионална годност към службите за управляване, контрол върху тия хора. Казахме и друго: пратихме там полиция, неподготвена полиция, неподготвена – подчертавам го. Пратиха примерно от Х страната 15 полицаи, те отиват там без никакви условия за живот. Дадени са им един хотел. Те отиват 8-10 часа на полосата. Най-елементарните условия – тоалетни няма. Ако завали дъжд, сняг какво прави? Той е оставен в гората. Даже съм говорил с момчета и казват: добре, ние не знаем какво може да стане там, в балкана, ако излезе мечка.
Т.е. те са необучени, неподкрепени, никакви условия дори на битово ниво.
Необучени. Нямат ги, нямат ги.
Толкова ли сериозен проблемът? Ще завършим нашите разговор, между другото, с необходимостта от реформа в МВР, но ми се иска да минем и през скандалния случай в Пловдив, в който около 400 клиента в нощно заведение са били принудени да се събличат, някои от тях и да клякат в тоалетната. Много е унизително. За това, което службите на реда успяват или не успяват да направят и ако досега овладяването на битката и войната по пътищата в София по-скоро прилича на загубена битка, думата е "безпомощност“, то пък има явно превишение на правата, поне според Асоциацията на заведението в България в Пловдив, където няколко часа през нощта са били обискирани, карайки ги да се събличат, клиентите на известно столично заведение. С последното развитие по случай в студиото е Чериса Кормова – нашият новинар, така ще ни споделиш какво се случва там в последните часове буквално.
Точно така. В Пловдив в момента тече мащабен протест по този повод. Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов, както и собственикът на нощния клуб, в който беше извършена 6-часовата проверка, влязоха в сградата на Областна дирекция на МВР – Пловдив и поискаха среща с ръководството, но тази среща беше отказана, тъй като по думите им вътре са им обяснили, че трябва да запишат предварителна среща, не може така този случай своевременно да се разреши без такова насрочване. И в момента протестът продължава на "Капана“ и на главната улица в Пловдив. Всички подробности ги изясняваме към момента и в следващите емисии.
Ген. Василев се кръсти – съжалявам за превода, но нямаме визия в момента. Припомням, че шефът на полицията в Пловдив Васил Костадинов призна, че подходът на подчинените му е бил такъв, но го определи като законен. Какъв е вашият коментар? Само казвам, че резултатът от прословутия "гол“ oбиск е бил 1 грам марихуана и неидентифициран прах в малко пакетче. Какво смятате вие, г-н Василев?
Не искам да смятам нищо. Тази огромна глупост – с извинение към колегите, просто не мога да си я представя. Значи да направиш такава щуротия – с извинение пак, която да има такъв негативен отзвук след обществеността, и да продължаваш да нагнетяваш обстановката, че трябвало да се запишат в тефтера на дежурната, да искаш среща. Абе вие сте запалили града. Ще отидете, ще се срещнете с тия хора, ще седнете, ще говорите, ако трябва, ще се извините, официално ще поднесете извинение. Това са 400 души, които с нищо не са показали, че трябва да бъдат обискирани.
Те са били унизени, според мен, защото подобен тип обиск е, честно казано, доста чудовищен по нашите ширини.
Така. Сега аз не знам какъв е ефектът от цялата работа – една цигара и някакво бяло прахче.
Да, неидентифицирано и грам марихуана – това е ефектът.
Неидентифицирано. Така. Кой ще плати за тая акция, в парично изражение? Данъкоплатецът, който плаща за една безкрайно, безкрайно лоша и неадекватна полицейска работа. Слагам тия думи, за да се разбере. И хората, които са на улицата, са прави. Съвсем спокойно – пак говорихме за професионализма в МВР – тази работа можеше да бъде подготвена спокойно, с агентурно-оперативни мерки, с поставени лица, с куб неща, с които разполага оперативно и полицията, да се извърши една проверка, да се набележат лицата, които ще бъдат проверявани, внимателно да бъдат изведени от заведението така, че да не се прави този голям публичен цирк, да не се прави.
Публичен цирк – вие го казахте и думите са достатъчно силни. Ген. Василев, на финала на нашия разговор – необходима ли е реформа в МВР и каква?
30 години се говори за реформа – реформи, реформи, реформи. Това, че си пренесъл една структура от третия на втория етаж и от една сграда в друга, не е реформа. Когато искаш да правиш една реформа, първо трябва да имаш идеята за реформата, какво целиш. Второто нещо е да имаш персонала, кадровия състав, с който ще проведеш тази реформа. И третото нещо е да имаш пари. Край.
От бюджета?
Няма как.
Т.е. системата има нужда от повече финансиране, от повече експертиза?
Тя трябва да бъде финансирана повече. Ако сложи на масата какво желае да реформира, пак казвам, как да го реформира, в какъв период да го реформира – краткосрочен, средносрочен, дългосрочен. И другото, което е – разполагаме за извършването на тази реформа с такъв капацитет от хора. Тогава започваме да правим реформата. Реформа не се прави за 10 дена, не се прави и за четири години. Това е дълъг процес, внимателно опипан, внимателно нагласен, нагласен към условията в страната, нагласен към икономиката на страната, към всичко онова, което тази полиция трябва да служи на тази държава. Разбирате ли? Иначе реформа лесно се прави на думи – съкращавам 100 души и реформирам. Нищо не си реформирал, абсолютно нищо. Реформата й в новата философия на обучение, новата философия на заплащане, новата философия на допълнителни стимули за тия полицаи – всичкото това нещо, събрано, трябва да каже, да покаже, че се е извършила реформа. И тя трябва, като се извърши, да почва да дава резултати.
Една голяма реформа пред МВР. Тя е необходима и като експертиза, и като обучение, и като финансиране. И разбира се, за тази цел са нужни действително едни стратегически години напред и политическа устойчивост. Ген. Василев, много ви благодаря за това гостуване.
Благодаря ви за поканата.
И се надяваме отново да идвате в Радио "Фокус“ по тези важни и бих казала съдбоносни теми да коментираме с експерт като вас. Благодаря.
Живи и здрави.
Ива ДОЙЧИНОВА