ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Георги Георгиев, СОС: Оказваме натиск на МВР и на КАТ да осигуряват повече жива сила по улиците на София | ||||||
| ||||||
- Г-н Георгиев, от днес се предвиждат доста промени в тарифната политика на градския транспорт в София. Нека да кажем на столичани какви промени влизат в сила от днес и как може да се възползват от тях? - Знаете, че през последните години ние направихме много мащабни промени в градския транспорт, като започнем с това, че през 2010 година средната възраст на автобусите в София бе 40 години, а днес е 5 години. През последната година и половина фокусът ни беше изграждане на нова система за електронно гласуване, в резултат на която се случи една дигитална революция в градския транспорт. Какво имам предвид, за да не са празни приказки – над 5 милиона са пътуванията в последната една година, които са заплатени с новите начини за плащане, като банкови карти, смарт часовници, дигитални билети. Тоест, месечно около 800 000 са продадените превозни документи през тези нови начини хората да си купят билети. Особено във време на пандемия да се търси хартиен билет, да има физически контакт – за нас беше много важно този проект да бъде изведен до успешен край. Защо всъщност е необходима тази тикет система, за да можем да прилагаме много по-гъвкави и много по-изгодни за гражданите услуги за пътуване. Такива влизат в сила днес. А другият пакет от промени ще влязат в сила от 1 януари, когато вече ще въведем и пътуването билета за време в рамките на 30 или 60 минути, което не е времето за пътуване, а време, в което може да сменяте неограничено превозните средства. Тоест, качвате се на трамвай, в 28-та минута вече сменяте с автобус, в рамките на тези 30 минути прекачването от едно в друго превозно средство е напълно безплатно. Това е европейска практика, която сме въвели. От днес конкретно влизат в сила няколко нови услуги, които правят градския транспорт по-достъпен предимно за младите хора и за родителите. На първо място това е младежката карта, тя е годишна карта, която е по-евтина от стандартната, която струва 365 лева за всички линии, като тази младежка карта е достъпна за всички млади хора на възраст до 26 години. Тоест, не е нужно да са студенти или ученици. Идеята тук е хора, които не могат да продължат висшето си образование или понастоящем не са го направили, да имат възможност да се ползват от тази социална услуга. Реално пътуването на ден излиза 68 стотинки. Тоест, близо 2 месеца от цялата годишна карта, 2 месеца се возят безплатно така да се каже, ако използват младежката карта. На следващо място въвеждаме за първи път и годишна карта за ученици и студенти, тъй като е много неудобно това постоянно подновяване, предоставяне на уверения, хартии, подписи, печати, които обичайно се разнасят. - А сега няма ли отново да трябва да предоставят такива неща? - Облекчаваме много реда, тъй като има изцяло онлайн вариант за зареждане на тези превозни документи. Всички превозни документи, за които говоря, и останалите, които продължават да се ползват, могат да се зареждат онлайн. В най-лошия случай необходимо е за тези, които имат преференция, като ученици, студенти и пенсионери, веднъж да се отиде на място в пункт на ЦГМ, защото трябва да се установи, да се направи тази проверка. След това обаче всичко става изцяло онлайн. Така може и на сайта на дружеството Център за градска мобилност да заредите превозните си документи, пак казвам, онлайн. Тоест, влязохме в XXI век, и то със сериозна скорост. Тази карта за ученици и студенти е цена 200 лева. Тя отново важи за целия обществен транспорт, като средно на ден за учениците и студентите пътуването излиза около 54 стотинки. На фона на ръста на горивата, на фона на всичко, което се случва, това е още една важна социална мярка. На следващо място, продължаваме с нова услуга, а тя е картата за родители. Тези родители, които имат деца на възраст до 2 години и ползват майчинство, могат да пътуват срещу само 10 лева за цялата градска мрежа на месец. Това е част от скромния ни принос, тъй като общинският бюджет е ограничен, за подпомагане за справяне с демографската криза, разбира се. На следващо място, като говорим за криза и за затруднения, които хората срещат, за които ние си даваме сметка, предлагаме разсрочване на 3 вноски на картата, която струва 365 лева, за цялата градска мрежа. Тоест, годишната карта вече може да се плаща на 3 вноски, които са конкретно разписани, така че да облекчим хората. - Досега беше на две. - Само на две. - Сега вече на три. - Да, на три вноски. Това дава възможност за повече гъвкавост и по-достъпна услуга. Нашата цел е градският транспорт да бъде ползван от хората, да слязат от автомобилите, да им бъде изгодно, удобно, чисто и да го предпочитат пред другите начини за пътуване. - Г-н Георгиев, и тъй като говорим в момента за столицата, много ми е интересно дали вие като председател на СОС поддържате комуникация с другите големи български градове, като Пловдив, Варна, Бургас и други градове? Обменяте ли си някакъв опит? - Разбира се. Аз наскоро бях избран в Управителния съвет на Националното сдружение на общините в Република България. Това е най-сериозната организация на общините в България, тя е нещо като синдикат на българските общини, и заедно там формираме, особено с много по-опитните от мен колеги, общи позиции по различни теми. Те са много важни, защото не са просто софийски. Традиционно това, което ни си казва, особено изключително острите спорове, които имахме с последните правителство, там идеята беше София не е България и се опитваше да се прокара едно противопоставяне – нещо, което не е допустимо, не е редно, не мисля, че е и морално. Затова заедно в сдружението, което има изключително богата традиция през годините, формираме конкретни предложения за промени в законопроекти. Такъв проект има да речем изключително важна наша идея за пътната безопасност – настояваме, цялото сдружение, не просто София, да се даде право от следващия парламент с изменение на законите на общините да глобяват с камерите, които имат за трафик – те са хиляди камери в цяла България, във всички български градове и села, с тези камери да имаме право да глобяваме за превишена скорост, за пресичане на червен светофар и за шофиране в забранена улица. Тоест, тези 3 толкова очевидни нарушения, за които имаме камери, които могат със съответен софтуер да бъдат настроени, така че всъщност да се превърнат в средство за контрол. А това са много важни мерки наред с необходимостта да речем от подпомагане на общините за повишените сметки за училища и детски градини за електрическа енергия, за природен газ. Тоест, общите проблеми на гражданите трябва да им бъдат търсени общи решения, защото ние сме достатъчно малко, че да се делим. - Г-н Георгиев, вие сте юрист и един от хората, които предостави възможност, безвъзмездна при това, за консултация за украинците, които дойдоха да търсят спасение в България. Отворихте и първата "Правна клиника" в България, която отново има за цел да помага на хората, които са насилвани. Разкажете ми повече за дейността на тази клиника – как ще се осъществява тази помощ, и ако някой има нужда, по какъв начин да се свърже с тази помощ? - Да, накратко откъде тръгна всичко. Преди една година в края на ноември месец пред Съдебната палата в София, пред стотици хора, които се събрахме да подкрепим, демонстрация за противопоставяне на домашното насилие, броени дни след поредния случай на убито българско момиче, две момичета на възраст 25 и 30 години излязоха и разказаха пред всички за своя опит, за ужаса, който са изживели. Това беше изключително разтърсващо изживяване за всички нас. След което с моя екип, с колеги общински съветници от нашата група от ГЕРБ-СДС, се събрахме, започнахме веднага срещи с неправителствени организации, за да питаме сектора от какво има нужда. Това трябва да е преди всичко държавна политика, но и общините имаме своите ресурси. В крайна сметка след допитване до експерти, след много проучвания решихме, отделихме пари, приехме програма и създадохме първата в страната "Правна клиника" за жени и деца, пострадали от домашно насилие или застрашени от домашно насилие. Какво представлява всъщност тя? На горещата телефонна линия на Фондация "Анимус“ или на страницата на Столична община има контакти за връзка, които всяко момиче и жена, които са застрашени и имат този проблем, без значение дали са от София, това е много важно – без значение дали са от София, могат да се обърнат. - За цялата страна. От малки населени места също. - За цялата страна. Тъй като ние сме столица, традиционно от столетия столицата зад големите крепостни стени дава сигурност. В конкретния случай заради анонимността на големия град имаме много преимущества и много по-лесно за момиче от Казанлък да се скрие в София отколкото в Стара Загора да речем. След като се обърнат към Фондация "Анимус“, която избрахме да оперира Правната клиника, тоест, да управлява – те са много опитни, с близо 30-годишен опит в тази област, ще получат на първо място психологическа консултация, тоест, има работа със специалисти, които да помогнат за увереността и за формиране на решителност да се търси подкрепа. На следващо място "Правната клиника" се състои в това, че квалифицирани много добри адвокати, подбрани от фондацията, които са специалисти в тази материя, тъй като тя е много специфична, ще предоставят на 100 жени напълно безплатно правни консултации. Тоест, хващат ги за ръка, казват им какви са им правата, подготвят им документите в съда, подават молбата за издаване на ограничителна заповед, така че след като такава бъде издадена – през 2020 година са издадени 3 057 ограничителни заповеди, Бог знае колко са подадените заявления, защото много често има отхвърлени такива поради пропускане на едномесечния срок или други в крайна сметка много важни за законодателя детайли. След което като се издаде ограничителната заповед, отново ангажимент на адвоката е тя да се представи в съответното районно полицейско управление и да помага, да оказва подкрепа, да бъде и морална подкрепа наред с всичко останало на нуждаещите се от закрила. Тоест, искам да кажа на всички, които ни слушат, и които се сблъскват с такива проблеми, че не сами, че СОС мисли за тях, че програмата вече е факт. На всички нас, останалите, когато станем свидетели на такива случаи, не бива и не можем да проявяваме толерантност. Тази война, която ежегодно убива десетки български жени и момичета, от която страдат деца и целите им семейства, те са погубени после семействата на жертвите, не бива да продължи, не може да продължи и няма да продължи, ние ще направим всичко възможно. Втората социална услуга, която предлагаме, е защитено жилище. Тоест, когато се налага да се избяга от дома, буквално напълно безплатно на тайно място в София, вече съществува едно такова, открихме ново, в което ще бъдат настанявани за срок от 6 месеца жените с техните деца. Всички режийни разноски, храна са напълно поети от Столична община, с тях ще работят психолози специалисти, така че да си стъпят на краката, да потърсят адвокатска помощ и да успеят вече да се устроят по нов начин. Целият цикъл от необходими услуги се стараем да бъдат предоставени, всичко, което е необходимо, без това да струва нито лев на нуждаещите се. - Бързам да ви попитам, съвсем скоро стартираха тези неща, но все пак имате ли сигнали? - Сигналите не са спирали към Фондация "Анимус“ най-често. Ние буквално преди 2 дни обявихме, така че засега не знам да има такива. Всички ще се препращат веднага. Работи се при условията на пълна анонимност, разбира се. Но с оглед на предходно наше сътрудничество, едно дарение, което получи фондацията, знам, че работят с тези ресурс и се използват включително и за наказателни дела, когато е необходимо, тъй като проблемът е изключително сериозен, и ние като общество трябва да изградим и да демонстрираме ежедневно абсолютната нетърпимост към това. Това не е тяхната си работа на съседите, от които се чуват да се разменят шамари или да се случва нещо по-страшно. Това е работа на всички нас, животът и здравето на българските момичета и жени, на нашите сестри, майки, приятелки, съученички ако щете, е изключително важен приоритет. Искрено да се надявам това да се превърне обаче в национална политика. Тоест, нашият, софийски опит да бъде пилотен, дай Боже, да бъде успешен, но да се превърне в национална политика, за да се разкрият повече такива места, да се подобрява правната култура, за да се знае, че това просто не е нормално. - Кои ще бъдат основните софийски въпроси, с които ще заемете на есен? - Градът е огромен, той ни изправя пред предизвикателства всеки ден. Ние сме избрани затова от хората, за да ги решаваме. Продължаваме много важната наша битка за нискоемисионните зони, тоест, забрана за влизане в центъра на най-замърсяващите автомобили. Знаете, че аз бях включил в дневния ред в края на юли тази наредба, разработена от няколко месеца от екипа на зам.-кмета г-жа Видева – тя е заместник по екология, с професори от 3 университета, с конкретни замервания, проучвания и много ясни критерии как само най-замърсяващите автомобили, на възраст над 30 години за бензинов двигател, и над 20 години за дизелови, и други, които са с премахнат катализатор, тоест, установено е безспорно за тях при годишния технически преглед, че са най-ниската екологична категория, за тях искаме да забраним достъпа до центъра на София, защото това е изключително важна битка за чистотата на въздуха. Не стига политическа решителност, водим преговори вече много активно от няколко седмици с колегите, така че да получим такава подкрепа. За нас това е много важно, защото започва есенния сезон, и оттам проблемите. Това ще бъде ограничение, което е временно, то се налага постепенно в крайна сметка само от 1 декември до 1 март, тоест, през най-интензивния период. Това от една страна. На второ място, в момента подготвяме много мащабна програма, тя не е кампания, а програма за пътна безопасност. В ход са редица мерки, подготвяме законодателни промени, които да предложим на парламента, включително заедно със Сдружение на общините. Консултираме, сега след 2 часа имам среща с професори, експерти по пътна безопасност, които да ни кажат къде какво трябва да се направи. Водим диалог с държавните институции, които са много по-тромави от необходимото. Оказваме натиск в добрия смисъл на МВР и на КАТ да осигуряват повече жива сила по улиците на София, защото с 15 патрула 4 000 км улици, колкото има в Столична община при 2 милиона граждани просто не се охраняват ефективно, както се вижда. Така че това е много важен и спешен наш приоритет. Междувременно разбира се, водим разговори в момента, аз съм участник и зам.-председател на работната група с държавата за оздравяване на "Топлофикация София“, въпрос, който виси със страшна сила, за който държавата през последната година не направи нищо, и това доведе до половин милиард почти нови задължения. - Въпрос, който засяга всички столичани. - Всички нас. - Каква зима да очакват те? - Затова ние настояваме, получихме уверения, вече искаме да видим и договор с "Булгаргаз“, че количества за София ще има. Разбира се, това е функция от общия проблем – ще има ли газ за България, така че ние няма как да се изключим, ние сме скачени съдове, но 1/3 от консумацията на природен газ в България се консумира от "Топлофикация София“. Тя снабдява с топлинна енергия, с топла вода 1 милион български граждани, живеещи в София. Това, което се случва обаче, ние алармираме от години, е следното: държавата всъщност е икономическият оператор на дружеството, защото определя курс "Купува“, по който се купува синьото гориво. Определя и курс "Продава“, тоест, това, което произвежда "Топлофикация“ на колко се продава на гражданите. И в момента разликата е, че купувате за 300 лева за мегаватчас природен газ, а го продавате, тоест, така се калкулира в топлинната енергия, за 122. Огромна разлика, която ежемесечно води до десетки милиони нови задължения. Те в последствие се признават от държавата, имаме такъв случай от миналата година – държавата призна, че дължи на "Топлофикация“ заради тази разлика курс "Купува“ и курс "Продава“ 330 милиона лева, но те се трупат междувременно и нови. Затова за нас има няколко много важни задачи. За първата и най-важната, за която имаме уверения, но пак казвам, аз като адвокат искам да го видя и черно на бяло, е сигурността на доставките, на този етап няма място за паника от софиянци – такива уверения имаме от министъра на енергетиката. На второ място обаче е много важно на каква цена. Защото след поскъпването с 40% от 1 юли на топлинната енергия, нещо, което хората тепърва ще усетят като започнат да ползват парно и да си плащат сметките, да се говори… - А какво може да си позволи държавата? - Трябва не просто да си позволи, а да има ефективни мерки за компенсация, така че гражданите да не платят от джоба си. Аз съм избран от софиянци, затова говоря за софиянци, но останалите топлофикации в страната имат същия проблем. След като има компенсация от 25 стотинки за горивата за автомобилите, след като има компенсации за електрическата енергия, няма логика другият много важен енергоносител, какъвто е природният газ, да остава просто в условията на див капитализъм за сметка на гражданите. Това са мерките, които ние очакваме и искаме от държавата. - Вие сте инициатор на редица промени в София, какво ви коства работата и как нареждате приоритетите си? - Ами вижте, аз доскоро работих на две работи – като преподавател в университета и имам и адвокатска кантора. А третата ми работа обаче, тази, измести останалите. Аз с университета успявам да се справя, тъй като преподавам просто в почивните дни, така че за беля на студентите, те пък идват на занятия, явно им е интересно. По-обсебваща работа от тази не съм имал никога в живота си. Коства много усилия, тъй като градът е огромен. И когато човек се чувства отговорен за съгражданите си, за доверието, което му е гласувано, означава, че трябва да се подготви много добре да организира времето си, да създаде екип. Моите колеги от групата на ГЕРБ-СДС наистина са изключителни професионалисти. Аз съм новобранец, аз съм първи мандат общински съветник, така че много ми помагат. Създадох и екип в Общинския съвет, юристи, които всички тези промени, за които говорим, са изработени от тях, предимно мои студенти, завършили Юридическия факултет на Софийския университет, отличници, които успяхме да привлечем за каузата. Коства много лично време, но в крайна сметка ние имаме дълг, който е обществен, град, който не спира да се развива, идеи, които много често ние сами си измисляме и прилагаме, но да речем, аз съм много горд и искрено се надявам да бъде реализирана като хората от районните кметове и общината идеята ни за тротоарите. Най-мащабната програма за ремонт на тротоари в София приехме, осигурихме финансиране, предстои само да се сключи договор с Европейска инвестиционна банка. 700 000 кв. м тротоари в София, в общината ще бъдат ремонтирани и изградени по тази наша програма. Средно годишно изграждаме 50 000, тоест, 14 пъти повече, за да можем да живеем в една по-нормална, по-достъпна градска среда. И тъй като много ми харесва този израз, че времето няма все да чака нас, затова и коства много припряност. В крайна сметка градът и гражданите заслужават отдадени хора които да не мислят за политическия си рейтинг, а за резултатите от работата. Защото ние приемаме много непопулярни мерки. Увеличаване на глобите за преместваемите обекти не се посрещнаха радушно от търговците, но това е една битка за София. - Всичко това звучи много хубаво, но тези дни се чуха слухове, че се готвите за избори. Как ще коментирате тези твърдения? - Ами има парламентарни избори сега, ако това имате предвид, а местните са след една година. Така че парламентарните избори предстоят, те са по волята на народните представители, които са пък избрани от гражданите и невъзможността да се състави устойчива коалиция да речем. Така че Общинският съвет, аз се шегувах, надживя три парламента, дано да не надживеем четвърти, защото нашата цел е да имаме адекватна централна власт, с която да водим разговори. И затова, тъй като предстоят избори, аз очаквам сега от политически групи различни за тези важни приоритети да кажат подкрепят ли ни или не, дават ли ни подкрепата си затова общините да могат да глобяват със собствените си камери за скорост и т.н. Така че ако това се има предвид за избори, да. Иначе, местните избори са след една година, има толкова много време, особено в тези бурни политически времена, така че не мисля, че някой здравомислещ човек от сега може да гради стратегии. И вижте, в крайна сметка не може изборите и победата да са фикс идея. Смисълът от това да си в политиката е всъщност да решаваш проблемите на хората. Ние в момента сме спечелили това доверие преди 3 години и работим всеки ден, за да го оправдаем. Другото са политически амбиции. Йоланда ПЕЛОВА |
Още по темата: | общо новини по темата: 865 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/145 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Ryanair пуска нови полети
10:59 / 28.11.2024
Виктор и Беба отново заедно
08:46 / 29.11.2024
Важни новини за голям ремонт във Варна
16:36 / 28.11.2024
Вижте какви решения взе днес Общинския съвет на Варна
16:50 / 28.11.2024
Wizz Air със страхотни новини от летище Варна
14:55 / 28.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg
©2008 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Varna24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Varna24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: