ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Германската икономическа криза удря тежко България | ||||||
| ||||||
Красен Кръстев ръководи "Мекалит България" от почти 12 години. в Куклен, Пловдив – предприятие, специализирано в производството на пластмасови компоненти и системи за различни индустрии, включително автомобилостроенето, битова техника и електроника. Продуктите на “Мекалит", дъщерно дружество на германската “Мекалит груп" от Лихтенау, Баден-Вюртемберг, се използват от редица реномирани марки като Bosch, Mille, Liebherr, но също така и Porsche. и "Ауди". И тъй като голяма част от клиентите на компанията са в Германия, нейният успех е тясно свързан със състоянието на немския индустриален сектор. През последните години българската индустрия се развива благодарение на изгодното двустранно сътрудничество с Германия, коментира изданието и дава примери: днес Германия е най-големият търговски партньор на България: през 2023 г. българският внос от Германия възлиза на 6,1 млрд. евро (12,4% от общ внос), а износът от България за Германия надхвърля шест милиарда евро, т.е. 13,7 на сто от общия. Между 2013 г. и 2023 г. търговията между двете страни се е увеличила със 120 процента, съобщава вестникът. Спад на износа за Германия с близо 10 процента Сега обаче Германия е изправена пред рецесия, което кара Кръстев да се тревожи за бъдещето. Германското автомобилостроене е в застой, а последствията от това се усещат и в България - през миналата година стойността на българския износ за Федералната република е спаднала с 9,5 процента. Особено засегнати са тези компании в България, които са част от глобалните вериги за доставки, особено за производителите на автомобили. "Автомобилната индустрия беше силно засегната от бързия преход към електрическа мобилност, която обаче след първоначалния бум не отговори на очакванията“, обяснява пред "Berliner Zeitung“ Кръстев. И към това се добавя ожесточената конкуренция от Китай. Конкуренция от Китай и високи цени на енергията Както посочва Кръстев, в Китай например е възможно един автомобил да се произвежда изцяло на едно място, като логистиката и производителите на части са на не повече от 100 км един от друг. "Със своя децентрализиран производствен модел ЕС просто не може да остане конкурентоспособен“, казва Кръстев. Повишените цени на енергията също оказват влияние. "Те буквално се удвоиха за ден“, казва Кръстев, а "Берлинер Цайтунг“ допълва, че цените на тока в България са се повишили много в началото на 2021 г. покрай общата европейска енергийна криза. Въпреки че пълната либерализация на българския енергиен пазар все още не е приключила, преходът към пазарни цени за индустриалния сектор вече е започнал и води до сериозно увеличение на разходите. В комбинация с нарастващия натиск върху заплатите, това означава, че Mekalit трябваше да промени цените си няколко пъти. Или диверсифицираш, или умираш Според Кръстев в момента поръчките на много фирми в България намаляват или се отказват напълно, а когато това се прави от фирма, различна от или дори единствен клиент, е ясно, че има сериозен риск, обяснява Кръстев пред "Берлинер Цайтунг“. "Минимизирахме рисковете и диверсифицирахме списъка си с крайни клиенти", отбелязва директорът, който подчертава, че днес пазарът изисква диверсификация повече от всякога: "Или диверсифицираш, или умираш", казва той чрез публикацията. Въпреки кризата: растежът е възможен Политика на диверсификация отдавна следва и друга компания в същата област – дъщерната фирма на немския концерн "Булде“. Там се произвеждат метални компоненти и механични строителни елементи за различни индустрии: от стъклени фасади и метални конструкции до парапети и слънцезащитни системи. В трудни времена българският клон на компанията не само успя да устои на икономическата стагнация в Европа и спада на германската икономика, но дори расте. "През последната година нашето предприятие е нараснало с 20 процента и планираме още 20 процента увеличение", разказва за "Берлинер Цайтунг" Маргарита Стоичкова, управител на "Булде" – България. Компанията печели особено от значителния подем на строителния сектор в България. Стоичкова споделя мнението на Кръстев, че ключът към оцеляването е диверсификацията. Още повече, че е страна като България, чиято икономика е изключително силно доминирана от малки и средни предприятия. Близо 76% от българските работници са заети в малки и средни предприятия, което е значително повече от средното ниво за ЕС (67%), коментира още изданието. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 24.10.2024 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Жълти кодове за утре във Варна, ще има усложнения
14:10 / 24.12.2024
Четири прохода са затворени за камиони, два от тях за всички МПС
19:01 / 25.12.2024
Опасно време: Жълт код за силен вятър, валежи от дъжд и сняг във Варна
08:34 / 24.12.2024
Катастрофа във Варна! На място на инцидента има линейка
15:28 / 25.12.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета