ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Глад за кадри в машиностроенето | ||||||
| ||||||
Липсата на подготвени кадри е най-сериозният проблем в машиностроенето, алармира браншовата камара. Дори в условия на криза фирмите все по-трудно намират специалисти. Това спъва голяма част от тях да преминават към по-сложна и с по-висока добавена стойност продукция. Най-остър глад има за изпълнителски кадри като оператори на машини с цифрово-програмно управление, фрезисти, стругари, бурвергисти и заварчици. Техническите професии не са атрактивни за младите хора, казва шефът на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. Младите виждат как в други сектори с далеч по-малко усилия за учене и квалификация се получават по-високи възнаграждения, обяснява той. Средната заплата в машиностроенето варира от 650 до 850 лв. За да се утвърдят като специалисти обаче, новите работници трябва да имат сериозна теоретична и практическа подготовка. Необходими са и ежедневни усилия и постоянство. Фирмите от сектора отчитат с голямо безпокойство все по-оредяващите машиностроителни паралелки в професионалните гимназии. Такива отдавна няма в Силистра и Пазарджик. Дори и в Габрово - град с традиции в машиностроенето, професионалната гимназия е без прием по специалността "Машини с цифрово-програмни устройства". В София от 5-6 техникума в миналото е останал само един. И помен няма от елитния някога в страната Техникум по механотехника. В резултат на тези проблеми персоналът в машиностроителните предприятия застарява с всяка изминала година. Над 54% от работниците са на възраст над 45-50 години. Броят на заетите в сектора към момента е около 101 000 при 102 700 преди година. Затова камарата по машиностроене започва работа по проект за привличане, подготовка и задържане на млади хора до 29-годишна възраст в предприятията от бранша, както и за преквалификация на работници над 45-годишна възраст. Партньор й е Институтът за социална отговорност в Полша. Целта е да се изучи и популяризира добрата практика в над 20 машиностроителни предприятия от машиностроенето в Полша, където заради голямата емиграция също имат проблем с кадрите. Проектът се финансира от ОП "Развитие на човешките ресурси". Много български фирми също са добър пример за решаване на проблема с кадрите. В "Капрони"-Казанлък е създаден специален учебен център за повишаване на квалификацията на хидравлиците. В него за преподаватели се привличат освен най-добрите специалисти на предприятието, така и учени от Техническия университет в Габрово. Във все повече фирми като друго казанлъшко предприятие - "М+С Хидравлик", както и в ЗММ Сливен всички новопостъпващи преминават през въвеждащо обучение с наставник. Традиция е вече пловдивските фирми "Биомашиностроене" и "Атаро Клима", както и габровската "Цератицит" и "Спартак"-Бургас да поддържат постоянни връзки с техническите университети при квалификацията на младите инженери. Отново по европейски проект предстои да се направи проучване в 10 водещи машиностроителни фирми от какви студенти практиканти имат нужда и обучението им да залегне в програмата на габровския Технически университет. През ноември пък делегация от български машиностроителни фирми ще посети Швейцария. Целта е да се види на място как колегите им осъществяват т.нар. дуално обучение - едновременно учене в професионални гимназии и работа в предприятията. Визитата е организирана от посланика ни там Меглена Плугчиева. "С нетърпение очакваме в закона за професионалното обучение да се въведе дуалното обучение, защото в него виждаме спасението за българското машиностроене", смята Илия Келешев. Между 0 и 6% ще бъдат увеличени минималните осигурителни прагове в машиностроенето от 2014 година. Браншовата камара е отхвърлила първоначалното предложение на синдикатите за 10%-ен ръст. Причината - задържане на нивата на производство от миналата година. Дори през май износът на машиностроителна продукция падна с 10%, заяви шефът на Браншовата камара по машиностроене Илия Келешев. Продължава и сериозният спад на продажби на машини и оборудване за вътрешния пазар. Най-много заети има в подсектор "Производство на метални изделия" - 47 000 души. За една година обаче броят им е намалял с 2000 човека. Предприятията от този подсектор са склонни да вдигнат с до 4-5% минималните осигурителни прагове, но само за квалифицираните категории персонал. За нискоквалифицираните работници прагът остава минималната работна заплата, която обаче догодина се очаква също да се увеличи до 330-340 лв. С до 4-6% ще нараснат осигурителните прагове във фирмите за производство на машини и оборудване, където са заети 32 хиляди души. Увеличението ще засегне само инженерните кадри. Фирмите от производството на турбини и двигатели искат праговете да останат без промяна. По данни на НОИ за тази икономическа дейност през тази година е намалял размерът на средния осигурителен доход. Което означава, че е имало орязване на възнаграждения. Вероятно без промяна ще са и праговете във фирмите за производство на транспортни средства без автомобили. Източник: в. Стандарт |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели | Покажи и всички отговори
Aнонимен
на 26.08.2013 г.
+2
Aнонимен
на 26.08.2013 г.
+3
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Важна промяна в една от основните автобусни линии във Варна
14:03 / 12.11.2024
Адско задръстване на варненски булевард
18:46 / 12.11.2024
Ето част от плановете за 2025 година на Община Варна
16:29 / 13.11.2024
Важен за Варна проект е на финалната права
12:03 / 12.11.2024
Сняг заваля на много места в страната
08:27 / 12.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета