© Varna24.bg | | От всички разходи за туризъм, направени от българи в размер общо на 2,69 млрд. лв., около 74 на сто остават в страната, а 26%, или 763 хил. лв., са платени за екскурзии в чужбина през 2010 г. Това съобщи Ива Якимова, експерт от икономическото министерство, при отчета на първия етап от националната кампания за поощряване на вътрешния туризъм, финансирана с европари по ОП "Регионално развитие". Общата сума за всички дейности по кампанията възлиза на 5,43 млн. лв. за срок от две години.Под логото "Потърси България" рекламата за поощрение на пътуванията вътре в страната бе разпространена из печатни и електронни медии. Общият размер на договорените досега средства по нея са 2,3 млн. лв. Спрямо 2009 г. ръстът в цялата страна на вътрешните пътувания е 2%, отчете Якимова. От всички българи, които пътуват из страната за туризъм, 60 на сто остават на едно място повече от 4 дни.
Социологическо проучване за това, доколко нагласите на хората да планират почивките си приоритетно вътре в страната показва, че всеки от туристическите сектори бележи ръст в интереса и евентуалното планиране. Около 75 на сто от интервюираните са видели ТВ рекламите, 40% са забелязали интернет посланията, 36 на сто са обърнали внимание на листовки и брошури. Билбордовете са видели 28% от участниците в анкетата, 12 на сто са слушали радиорекламата. Едва 2,4% са отчели туристическите изложения като добро място за добиване на информация за туристически пакети и услуги. В столицата обаче посетителите на такъв род събития са около пет пъти повече от средното за страната и логично ефективността също е по-висока.
Като цяло над 80 на сто от българите са положително настроени към идеята да почиват в страната си. Извън самото изследване обаче експертите отбелязват, че един от факторите, които определят дали едно семейство ще тръгне да открива непознати туристически обекти е състоянието на пътната инфраструктура. Там, където е ясно, че пътищата са осеяни с дупки, хората се отказват още преди да проучат достойнствата на мястото за посещение.
Най-активни при вземането на решение да бъде посетено ново място са потребителите на интернет, тъй като там може да бъде намерена и най-изчерпателна информация от различни източници. И докато телевизията е медията на домакините, то младите семейства с деца до 10 години първо се доверяват на световната мрежа.
Според проучването най-висок остава интересът към почивки на Черноморието, като при почивали 50% през 2010 г., за настоящата това планират 63 на сто. С еко и планински туризъм за миналата година са се занимавали 18 на сто, но за тази година прогнозата е за двойно повече хора. Удвояват се и желаещите за СПА ваканция, като от 10% през 2010 те стават 21 на сто за 2011 г. Селският туризъм бележи ръст само с 4 на сто в изявеното желание да бъде практикуван, или 16%.
Източник: в. "Монитор" |