© Varna24.bg | | Корабоплаването в Черно море се характеризира със стари съдове, които нерядко потъват, превозват стоки с ниска стойност, обслужвани от моряци с изключително ниски заплати, които те не винаги получават. В морето рискът от трудови злополуки и смърт не е рядкост, и се счита за част от работата. За това алармират от Моряшкия професионален съюз (МПС), предаде Дарик.От 13 до 15 май Международната транспортна федерация (ITF), част от която е и МПС, проведе акция за борба против лошите условия на труд и за подобряване на безопасността. Акцията бе наречена "Черно море, море на срама".
Като част от нея във Варна са инспектирани 4 кораба, плаващи под молдовски флаг, основно в акваторията на Черно море, разкри председателят на Моряшкия професионален съюз Иван Велков. И на четирите плавателни съда са установени липси на колективни и индивидуални трудови договори, отклонения от стандартите на живот и безопасните условия на труд, а на един от корабите и забавяне изплащането на заплати.
Един от проверените корабите е на възраст над 37 години, с 3 см ръжда по корпуса и палубата. на друг плавателен съд пък са установени битови условия под всякаква критика, разкри Георги Тодоров. Секретарят на ПМС и моряк с 36-годишен стаж е един от участвалите в проверките. По време на акцията е установено още, че работещите не са били осигурени с работни дрехи и лични предпазни средства, като са се трудили по джапанки. По думите на Тодоров това е абсолютно недопустимо.
Голям е и броят на българските моряци, които работят без регистрирани у нас трудови договори, въпреки че плават на кораби под роден флаг, обяви Иван Велков. Като примери в това отношение той посочи корабите "Св. Николай" и "Св. Георги" (бел.ред. единият кораб бе арестуван с 3 тона кокаин, а другият бе задържан в съседна Турция за неплатено гориво). В такива случаи моряците не могат да имат претенции към корабособственика, защото договорите им не са реални, отбеляза Велков.
Проблем в момента е и липсата на синхронизация на родното законодателство с влизащата в сила на 21 август Морска трудова конвенция. От МПС изразиха надежда след тази дата проверките да станат по стриктни.
По данни на ITF в Черно море плават около 2400 кораба, много от които на възраст над 20 години, а около 800 са над 30-годишни. |