Г-н Вълков, вие сте в групата народни представители, които подготвят пакет от мерки за по-голяма сигурност на пътя. Темата за по-крути ограничения и санкции е дискусионна от доста време. Докъде трябва да стигне строгостта?
В крайна сметка нашето общество трябва да вземе решение - малко или много са хората, които загиват по пътищата, какви са социалните последици от инвалидността вследствие на катастрофите. Загубата на ресурс за държавата се оценява над 1 млрд. Ние сами трябва да решим дали това са сериозни вреди и дали е нужно да продължаваме да толерираме случаите на безотговорно шофиране.
Подготвяният пакет от мерки включва промени в три закона - за движение по пътищата, за административните нарушения и наказания и Наказателния кодекс.
Смятаме, че е наложително завишаване на глобите на водачите, които карат след употреба на алкохол над допустимата стойност, за тези, които карат без книжка или са загубили правата си, но продължават да карат.
Това ще има ефект особено за намаляне броя на тежките произшествия. Глобите ще бъдат удвоени. Ако водач откаже да му бъде взета проба за алкохол, глобата трябва да стигне до 4000 лв.
Как се отнасяте към предложението при тежките катастрофи след употреба на алкохол средствата за лечение да се поемат от виновниците?
Няма такова предложение сред обсъжданите от нас, но си заслужава да се обмисли. Да се изследва законовата възможност за това, да се направи анализ от правна гледна точка как може да бъде въведено.
Има ли предложения и за увеличение на присъдите?
Да, има, особено при водачи, които извършват нарушения за втори път. При тях наказанията се удвояват.
Но да не подценяваме и административните мерки. Една от най-сериозните е предложението за спиране от движение на автомобили на водачи, които са заловени зад волана с алкохол над 0,5 промила, без книжка или са загубили правата си. Минималната глоба е 1000 лв. - за нарушение, извършено първи път, при повторност става до 4000 лв. Защо казвам, че са много важни тези глоби? Защото ще влезем в една следваща промяна - за връчването на електронен фиш.
Статистиката показва, че голяма част от катастрофите са заради шофиране с превишена скорост. В пакета от мерки има ли такива, насочени към този проблем?
При шофиране с от 30 до 50 км над допустимата скорост глобите ще станат двойни. А при шофираме с 50 км над допустимата в населено място преминаваме към принудителна административна мярка - спиране на на превозното средство за един месец. Същата санкция е предвидена за шофиране с 60 км над допустимата извън населено място.
Мерките са резултат от направен анализ, че 38 процента от жертвите на пътя са в следствие на несъобразена скорост. Убеден съм, че тези мерки ще имат ефект и върху провеждането на т.нар. гонки. Освен това Бургас е един от градовете в България, който целият ще бъде опасан с камери и това движение ще може да се доказва.
Размерът на глобите обаче губи значение, ако те останат несъбираеми.
Затова се въвежда и електронният фиш. След като собственикът на превозно средство не бъде открит при първо посещение, ще се сформира комисия, която ще посети последния му адрес по местоживеене или постоянния адрес, санкцията ще бъде обявена публично в сайта на МВР съответно в сектор КАТ, както ще бъде и изнесена на таблото в регионалните дирекции. Т.е. ще има индиректно връчване на фиша. След минаване на едномесечния срок процедурата по събиране на санкциите може би ще бъде прехвърлена на НАП. Предвижда се намаление от 50 процента на тези, които платят глобата си до 2 седмици. Тази практика дава много добри резултати.
Очаквате ли подкрепа от колегите си в парламента или ще има съпротива?
Тези промени се подготвят и внасят от над 50 народни представители от различни политически сили. Искаме това да е надпартиен пакет от мерки. В подготовката им участват представители на МВР и други министерства, които имат отношение, както и от прокуратурата. Всички тези действия са насочени към една стратегия на България до 2020 г. за намаляване на жертвите на пътя, както и на тежко ранените.
В Комисията по транспорт обсъждаме и вариант за приемане на нов Закон за движение по пътищата, както и разделянето на няколко подзакона, но това е един дълъг процес, който може да отнеме и година. Затова настояваме този пакет от мерки да бъде приет максимално бързо. По мое мнение това може да стане до края на годината.
Източник: "24 часа"