На представянето присъстваха министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание, Гроздан Караджов, заместник-председателите на Комисията, Камен Костадинов и Петър Петров, и някои от нейните членове - Георги Свиленски, Станислав Иванов и Клавдия Ганчева, както и изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Владимир Владимиров, генералният директор на НКЖИ, Милчо Ламбрев, и изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", Веселин Василев.
Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски изрази увереност, че с приемането на "Стратегията за развитие на железопътния транспорт" от Народното събрание и нейното изпълнение ще се върне доверието в националния железопътен превозвач.
Министър Московски коментира още, че единните и целенасочени действия на превозвача и инфраструктурния мениджър ще изпратят позитивен сигнал към всички партньори и с това ще се гарантира устойчивост на българския железопътен сектор.
"Изготвянето на проекта на стратегията показа, че вървим в правилната посока, защото документът е факт, благодарение на единомислието на състава на Комисията по транспорт в парламента", добави министър Ивайло Московски.
Изпълнителният директор на "Холдинг БДЖ" ЕАД, Владимир Владимиров каза, че това е план, който касае всички дейности в БДЖ и по време на дискусиите могат да бъдат добавени нови мерки или някои от тях да отпаднат. Владимиров поясни, че основните акценти в Плана за оздравяване и развитие на БДЖ са следните:
• Закупуване на нов подвижен състав. За целта е заложена минимална инвестиционна програма от 210 млн. лв. за следващите седем години, които са от капиталовия трансфер. С тях могат да бъдат закупени 15 нови електрически мотриси. Това е реалистичния сценарий, докато при един по-оптимистичен вариант инвестицията може да достигне до 430 млн. лв., което ще повиши чувствително качеството на услугата чрез закупуване на нов подвижен състав от 30 електрически мотриси и 16 шинобуса за обслужване на повече направления;
• Развитие на информационните системи, които са ключов фактор за бъдещото развитие на БДЖ;
• Погасяване на задълженията, което е изключително важно, за да има смисъл от реализирането на инвестиционната програма. За погасяване на задълженията са разработени няколко сценария, като същественото е, че в по-песимистичния сценарий, държавата ще трябва да подпомогне БДЖ с около 300 млн. лв. за този седемгодишен период. При по-оптимистичните сценарии, един от които включва и продажбата на "БДЖ - Товарни превози" ЕООД, сумата може да бъде намалена до 137 млн. лв;
• Продажба на неоперативни активи - сгради, локомотиви и вагони, които не се използват. В тази връзка се търсят варианти излишните активи да се превърнат в средства, които да послужат в инвестиционната програма и при погасяване на задълженията към кредиторите.
Проектът на "Стратегията за развитие на железопътния транспорт" и "Плана за оздравяване и развитие на БДЖ за периода 2015-2022 г." ще бъдат внесени утре в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание за по-детайлна дискусия върху отделните им елементи.
Документът беше представен днес и пред социалните партньори, с цел тяхното запознаване. В рамките на месец, с всички заинтересовани страни ще се проведе обществено обсъждане по темата.
В случай, че "Плана за оздравяване и развитие на БДЖ" получи подкрепа, той ще бъде внесен за нотификация в Европейската комисия.
Още по темата (341): | |