© | | С около 37% е намалял броят на най-често констатираните нарушения при онлайн магазините в България от началото на годината. Това съобщи Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП), пред Bloomberg TV Bulgaria. В първото тримесечие на 2015г. контролният орган е констатирал 159 нарушения на разпоредбите на Закона за защита на потребителите относно предоставянето на задължителната преддоговорна информация при сключване на сделки от разстояние. В периода юли-септември те са значително по-малко на брой - едва 100. Намалява и общият брой на нарушенията при онлайн продажбите. През първото тримесечие на тази година те са 178, през второто - 151, а през третото - 131. Същевременно по данни на водеща хостинг компания у нас през тази година създаването на онлайн магазини в България е нараснало с около 10%.
Макар да намаляват, остават непроменени като вид двете най-често срещани нарушения. Това са неправомерното скъсяване наполовина на 14-дневния срок за отказ от покупка през интернет, както и липсата на информация за седалището и адреса на управление на търговеца, неговия телефон и електронна поща.
Сред другите установени нарушения са отсъствието на данни за името на търговеца, съществените характеристики на стоките и тяхната крайна цена, както и условията, при които се осъществява сделката. В някои случаи се констатира, че търговецът не е напомнил на клиентите си за наличието на законова гаранция за съответствие на стоката или за правото му да се откаже от сделката в рамките на 14 дни.
Статистиката на КЗП показва, че най-честите проблеми, с които се сблъскват онлайн ориентираните потребители, са липсата на информация за реда, по който могат да упражнят свои права по закон и координати за обратна връзка с търговеца. Броят на жалбите от пазарували през интернет потребители, обаче, също намалява, като през първото тримесечие те са 606, а през третото - 481.
От началото на годината Комисията е забранила 28 нелоялни практики на онлайн търговци, свързани с некоректни промоции или непрофесионални действия от страна на икономическия оператор, които възпрепятстват потребителите да упражнят своите права по закон. |