Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
КЗП: Vivacom е начислявала неправомерно неустойки по договори, които не съществуват
Автор: Екип Varna24.bg 10:33 / 20.08.2014Коментари (6)794
© Bulfoto
"БТК" АД (Vivacom) е прилагала нелоялна търговска практика, като е начислявала неустойки за "предсрочно прекратяване" на "срочни договори" от разстояние, които не съществуват, не са сключвани и следователно е невъзможно да бъдат прекратени предсрочно. Това е решението на Върховният административен съд (ВАС), с което окончателно влиза в сила решение на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и заповедта за забрана прилагането на практиката в бъдеще.

Некоректната практика, която противоречи на изискването за добросъвестност и професионална компетентност, търговецът осъществява по следната схема. След телефонно позвъняване и получаване на съгласие от страна на потребителя за сключване на договор от разстояние за предоставяне на услуга, на клиента не му се дава възможност навреме да се запознае с условията в писмен вид, в това число и с датата на влизане в сила на договора, което е предпоставка да пропусне срока за отказ от него (в предишната редакция на Закона за защита на потребителите 7 работни дни, а след изменението - 14 дни). В повечето случаи потребителите не подозират, че имат валидно сключен договор, тъй като не са полагали подписа си под такъв, а отказът от него им струва сумата от месечните такси до края на срока му. Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така "сключените" договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на "техническа грешка" .

Такъв е случаят и на потребител, на когото му се е наложило два пъти да потърси съдействието на КЗП, за да се справи с проблема. По неговите думи в телефонен разговор оператор на Vivacom му е отправил предложение за сключване на сделка от разстояние. Той е останал с впечатлението, че ще му бъде предоставен договор в писмена форма, който да подпише едва след като прочете условията по него. Поради възникнали препятствия при получаване на писмената информация, не е имал възможност да се запознае с нея и така е пропуснал срока за отказ от договора от разстояние. При опит да закрие телефонния си пост е уведомен от търговеца, че е налице валидно сключен договор по условията на сделка от разстояние за срок от 24 месеца и в случай на отказ от него, ще дължи неустойка в размер на оставащите месечни такси. При проверката на КЗП телекомът установява, че не е налице валидно сключен договор, а е допусната "техническа грешка" и се ангажира да извърши корекция и да предоставя услугата при условията на безсрочен договор, който може да се прекрати с едномесечно предизвестие. Стига се и до втора жалба в комисията от същия потребител по продължаващия казус. След като е извършил пренос на телефонния си номер към друг доставчик, потребителят е получил фактура с начислена в нея сума в размер на 137лв. - неустойка за предсрочното прекратяване на сключения договор от разстояние. Това е сума, която не би дължал, ако телекомът е изпълнил поетия при проверката на КЗП ангажимент да предоставя на клиента си услугата при условията на безсрочен договор. Потребителят твърди, че е уведомил фирмата за възникналите обстоятелства, но тя е потвърдила, че сделката от разстояние е валидна и неустойките са дължими. При повторната намеса на комисията операторът отново посочва "техническа грешка" - този път при процедурата по закриване на телефонния номер при пренос към друг доставчик, поради което са начислени неустойки за предсрочно прекратяване на договора. Едва тогава се стига до реално извършване на корекция и възстановяване на неправомерно изисканите от потребителя суми.

Тази практика е прилагана в периода, в който Законът за защита на потребителите (ЗЗП) даваше възможност за сключване на договори от разстояние без подпис на потребителя върху хартиен носител. Към настоящия момент устното приемане на предложение за сключване на договор не води до наличието на такъв. Необходимо е търговецът да предостави на клиента си пълната информация във връзка с отправеното предложение, заедно с договора и общите условия към него и едва след полагането на подпис от потребителя или изпращане на писмено съгласие за приемане на предложението, контрактът се счита за сключен.

Експертите на КЗП съветват, когато посещавате офисите на мобилните оператори да обръщате задълбочено внимание на това какъв документ ви поднасят да подпишете и какво е неговото съдържание. Освен това е важно да следите и месечните си фактури и ако ви се стори, че има сериозно разминаване със сумите от предходни месеци, а сте ползвали услугата обичайно, поискайте справка.









Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Да АМА нйама да ги осадат за измама в особено големи размери ,каквато Е!
Простаците са непобедими!
на 20.08.2014 г.
+1
 
 
Не е само при Виваком и при Глобул и Мтел са същите измекяри дигайте скандали разваляйте им настроението за деня и така всеки ден .
+2
 
 
Изключително непочтена компания!!!!
Aнонимен
на 20.08.2014 г.
+3
 
 
Аз също съм потърпевш от тези измамници.Подписах 1-годишен договор за сателитна телевизия,като поисках и 2 допълнителни приемника да гледаме телевизия през лятото на двора и в работилницата ми-гараж до къщата.Изрично попитах кифлата ,че приемниците ще ги плащам само за 4 месеца през лятото и тя каза няма проблем,после ще се обадите да ги изключим.Така бях преди това на булсата-допълнителните приемници се включваха и изключваха месец за месец.Обаче сега като отидох в офиса им кифлата вече я няма ,а управителя ми казва,че щом в договора има допълнителни приемници те се плащат до края му. "Няма такива включвания и изключвания когато си искате". Сега ще си ги плащам до като мине договора и повече 1лев от мен няма да видят тези нещастници.
+3
 
 
Моето лично мнение е че е необходимо въобще чрез законодателна промяна да се забрани в потребителски договори за битови услуги (като интернет, телефизия, телефон и т.н.) да фигурират клаузи за неустойки при прекратяване. Неустойката има смисъл при инвестиционни договори и въбще където става въпрос за огромни суми които едната страна следва да инвестира за нещо. Смятам че практиката с неустойките на телекомите противоречи на нормална пазарна логика. Ако клиента не е доволен от услугата и иска да смени доставчика той трябва да прекрати действащ договор. По този начин той е поставен в положение смяната на оператора да му излиза неизгодно а самия оператор практически си "бетонира" приходи от въпросния клиент за месеци напред. По отношение на Виваком - на мен ми звънят по един път всеки месец да ме уговарят. Аз съм от старата генерация и съм в момента без договор. Под предлог че ще ми пуснат по-изгоден интернет и нищо няма да се промени - цената и всичко друго щяло да остане същото се опитват да ме накарат да подпиша от сегашните им договори - с неустойките и дето се самоподновяват след изтичане на срока им. Всеки път казвам че не искам да ми се обаждат повече и въпреки че разговорите се записват, тези ми молби остават неуважени.
+5
 
 
Аз пък на виваком плащах 2 години интернет ,който не ползвах,и така ме бяха оплели в договора си,който ме уверяваха че уж са прекратили,а не бяха,че свят ми се зави.Тотално ме разориха ,след миолион заплашвания от мутрите им и всякви там агенции по взимания.И кой да ми защити правата ,държавата ли?Институциите ли?Никой даже внимание не ми обърна на молбите и жалбите.Това не е държава,ами разграден двор.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Октомври 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Самолетна катастрофа в Казахстан
Издирват 13-годишно момче със Синдром на Даун в Старозагорско
Криско прави център за деца със специални нужди
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: