КЗП спря заблуждаващи реклами на продукт и услуги
Заблуждаващи реклами на продукт, представян като предпазващ от рак на шийката на матката са спрени със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров. Заблудата се състои в неустановения статут на гела. При проверката търговецът е представил документ от Изпълнителна агенция по лекарствата. В свое писмо Министерството на здравеопазването информира КЗП, че продуктът се разпространява неправомерно като козметичен. От документацията, която им е предоставена, се вижда, че се касае за продукт с претенции за прилагане "като блокиращо средство срещу човешкия папилома вирус поради инхибиращите му свойства". Със същото писмо се задължава директорът на РИОКОЗ писмено да информира вносителя за становището на МЗ и че предвид претенциите на продукта и начина на неговото действие е необходимо да се обърне към ИАЛ за определяне на принадлежността му. От своя страна с писмо ИАЛ информира КЗП за становището си, че всеки продукт, който има претенции за лечение и профилактика на заболявания при хора може да бъде само лекарствен продукт и медицинско изделие и подлежи на разрешаване за употреба по Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина или съответно на уведомителен режим според Закона за медицинските изделия. Към момента на подписване на писмото гелът не е разрешен за употреба като лекарствен продукт и не е направено уведомление за пускането му на пазара като медицинско изделие. Рекламата е спряна до установяване статута на продукта.
Със заповед на председателя на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров е спряна и заблуждаваща реклама, която обявява безплатни разговори през почивните дни между абонатите на БТК АД и Vivitel. Рекламата е излъчвана в националните телевизии. В спота присъства вербално твърдение, че разговорите между двата оператора са напълно безплатни в събота и неделя за абсолютно всички, а всъщност се оказва, че при обаждане абонатите на БТК, които са без таксуване по време, плащат един импулс с цена съгласно абонаментния им план и освен това безплатните минути са ограничени до 600. Тези условия стават ясни от течащия на екрана текст и ограничават ползването на промоцията, така че тя не се отнася за абсолютно всички. Експертите на КЗП са на мнение, че така поднесена, рекламата може да подведе лицата, до които е адресирана, и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение при ползване на рекламираните услуги. За спирането на рекламата е информиран СЕМ.
Лазаров издаде заповед и за прекратяването на заблуждаваща нелоялна търговска практика при обявяването на цената на позвъняване за участие в играта "Големият въпрос", излъчвана по Нова ТВ. Заблудата се изразява в непълното информиране на потребителите за цената на включването в играта. В началото на предаването в долния ляв ъгъл на екрана се появяват последователно цената на обаждането или sms-а от мобилен оператор, както и от абонат на БТК, в която е включен ДДС. Уточнено е, че за абонати на БТК посочената цена важи за стандартен план, но не е изрично упоменато каква е стойността за клиенти на план "БТК Минимум" и "Ограничен план". В рамките на излъчването тези надписи се редуват, като водещата съобщава периодично само номерата за включване в играта, но не и стойността за това.
КЗП предприе проверка по случая по повод постъпила във ведомството жалба на потребител. Изискано е обяснение от БТК относно начина на тарифиране на услугата. В изпратеното до контролния орган становище дружеството твърди, че потребителката е на абонаментен план "Минимум". Този план включва 30 безплатни минути за селищни разговори и месечен абонамент за сумата от 7.80 лв. с ДДС. Тарифирането обаче на обажданията към услуги с добавена стойност "0900" е съгласно действащата ценова листа на БТК и е в зависимост от абонаментния план на конкретния клиент. За тарифен план "Минимум" цената на тези обаждания е 3.672 лв. Обаче абонатите на БТК не са уведомени за тази разлика. В предоставената ценова листа на БТК са посочени цени на разговори с възможност за тарифиране по време и за трите плана, а в рекламното съобщение е посочено, че таксуването на разговори за абонати на БТК е за стандартен план, което внася объркване и неяснота. В хода на проверката БТК не предостави допълнителното споразумение със своята клиентка за смяна на абонаментния план, за да може комисията да прецени с какво официално наименование е посочен той и как се променят в съответствие с него таксите и цените на разговорите. Предвид всичко това КЗП приема, че начинът на обявяване на цената на позвъняване за участие в играта "Големият въпрос" представлява нелоялна търговска практика, тъй като цялостното й представяне е в състояние да заблуди средния потребител и да му повлияе при вземането на търговското решение, което той не би взел без наличието на тази търговска практика.