Кабинетът прие План за изпълнение в България на Пакта на ЕС за миграцията и убежището
Министерският съвет прие План за изпълнение в Република България на Пакта на Европейския съюз за миграцията и убежището. Пактът на ЕС за миграцията и убежището съдържа 10 законодателни акта и влезе в сила на 11 юни 2024 г. Държавите членки имат двегодишен срок, до 12 юни 2026 г., за да се подготвят за прилагането на Пакта.
Като част от подготовката, на 12 юни 2024 г. Европейската комисия публикува Общ план за прилагане на Пакта, образец за националните планове и контролен списък с ориентировъчно описание на действията, необходими за прилагането на Пакта.
Целта е подготовката в отделните държави да бъде синхронизирана, а националните планове за изпълнение да бъдат разработени по унифициран начин, за да има обективни критерии за оценка на нуждите и предоставяне на средства от европейските фондове за изпълнение на националните планове. Държавите членки трябва да представят одобрени национални планове на ЕК в срок до 12 декември 2024 г.
За разработването на националния план на Република България и за цялостна координация и проследяване на подготовката на страната ни за прилагане на Пакта, бе създадена Стратегическата работна група "Управление на миграцията и убежището“ към Националния съвет по миграция, граници, убежище и интеграция (НСМГУИ).
Националният план обхваща периода на подготовка за прилагане на Пакта (до 12 юни 2026 г.), като се фокусира върху нуждите на България във връзка с практическото прилагане на пакета от законодателни актове - законодателни промени, административни процеси, инфраструктура, техническо обезпечаване, кадрово обезпечаване и обучение на служителите, необходими финансови средства.
Предлаганите дейности и мерки са насочени към постигането на десет основни цели, свързани с постигането на съответствие с изискванията на Пакта по отношение на използването на системата Евродак, извършваните проверки за сигурност на лицата на външните граници (скрининг), бързи процедури за- разглеждане на молбите за международна закрила, ефективно връщане на лицата, които са получили отказ, и създаване на подходящи условия за прием и интеграция на лицата, които имат право на закрила.
Очаква се на основата на оценката на нуждите в отделните области, да бъде отпуснато европейско финансиране за реализиране на основната част от дейностите.