Как да реагираме при опит за измама, съветите на полицията
Полицията напомня какви са основните типове измами, на които често ставаме жертви. Органите на реда казват и как да се предпазим.
Ето и съветите на МВР:
Най-често потърпевшите от такива измами са на такава възраст, че не могат да вникнат в случващото им се по телефона. Затова всички техни близки трябва да ги информират периодично, като постоянно да им напомнят да не се доверяват на лица от телефонни позвънявания, а да прекъснат връзката, изключвайки телефона от розетката.
След това да позвънят на вратата на близък съсед и от неговият телефон да се опитат да позвънят на близък роднина или приятел, който да вземе инициативата в свои ръце. В никакъв случай гражданите не трябва да назовават имената и личните си данни, на когото и да било по телефона.
Когато гражданин е станал жертва на телефонна измама, трябва незабавно да се обърне към най-близкото районно управление на МВР. Това важи особено и за неуспешните опити за измами, като трябва да се посочат всички подробности около случилото се (дата, времеви период, през който е получено обаждането) и др. Ако възрастта не им го позволява, техните близки трябва да подадат сигнала в полицията.
Не на последно място на възрастните хора трябва да бъде обяснено, че по телефона не биха могли да пострадат, ако затворят слушалката или в директният разговор с измамника изрекат, че това е измамна схема, за която са чували по телевизията. Това обстоятелство ще накара мошеникът да се откаже и да позвъни на друг "абонат".
Важно е да се знае, че даването на пари на длъжностно лице от държавната администрация (държавни служители) най-общо се нарича подкуп, което от своя страна е престъпление от общ характер и се наказва съобразно действащото законодателство на България.
Основните "сценарии", които използват извършителите на измами по телефона са:
"Полицейска операция“
След позвъняване на домашният Ви телефон, ви се представят със сериозен глас, че обаждането е от служител на МВР. Уведомяват Ви, че в близост до вашето жилище протича полицейска операция с оглед залавянето на измамници. За да има успех тя, е необходимо да хвърлите всички налични пари и ценности през прозореца – терасата или да ги предадете на мним "полицейски служител", който е пред дома Ви. Предупреждават Ви да не се обаждате на никого, за да не развалите "полицейската операция".
Как да реагирате:
Веднага позвънете на тел. 112 (избира се безплатно) или уведомете най-близкото районно управление на МВР. Свържете се с близките си. Не се съгласявайте да давате никакви пари и ценности на ръка.
При провеждането на полицейски операции, органите на МВР разполагат със собствени средства и полицейските служители не искат на ръка пари или ценности от гражданите.
"Спешна операция“
На стационарния Ви телефон се чува плачещ глас, който оставя впечатление, че е на Ваш близък или роднина. След това мъж се представя за лекар и Ви съобщава, че ваш близък е пострадал и е необходима спешна операция, за която е нужна голяма сума пари. Обяснява Ви се, че в противен случай ще последват усложнения и трайни увреждания. Мнимият лекар непрекъснато говори, не Ви оставя да задавате много въпроси и не Ви дава възможност да затворите телефона. Следва бърза уговорка да предадете на трето лице (напр. санитар) парите, с които разполагате. На мястото на срещата идва човек, който заявява, че е изпратен от доктора или се представя за санитар, много бързо отнема от ръцете Ви приготвената сума, а понякога дори Ви дава да говорите по мобилния му телефон с "лекаря“, за да Ви увери, че на него трябва да предадете парите.
Как да реагирате:
Веднага позвънете на тел. 112 (избира се безплатно). Свържете се с близки, роднини, съседи. Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка, не съобщавайте лични данни (име, ЕГН, адрес) или банкови сметки.
"Внасяне на гаранция“
На домашния си телефон получавате обаждане, че Ваш близък (син, внук, племенник) е задържан в полицията, защото е предизвикал катастрофа, при която е загинал възрастен човек или дете. Дават Ви телефонен номер, за да се свържете с "полицай“, "следовател“ или "адвокат“, който потвърждава, че Вашият роднина е задържан. Обещава да "уреди освобождаването му", ако заплатите определена сума. Предупреждава Ви да не се обаждате на никого, "за да не развалите работата“. Определя Ви среща за предаване на сумата. Възможно е и да поиска да закупите ваучери за мобилни телефони и да им издиктувате кодовете, за да се свърже и "за да се разбере с прокурора или съдията“.
Как да реагирате:
Веднага позвънете на тел. 112 (избира се безплатно), за да проверите дали има такава катастрофа и дали Вашият роднина наистина е задържан. Свържете се с близките си. Не се съгласявайте да давате никакви пари на ръка – гаранциите се заплащат по банков път.
"Печалба от томбола или телевизионна игра“
На мобилния Ви телефон се обажда енергичен глас, който се представя за служител на мобилен оператор. Информира Ви, че сте спечелили голяма парична награда (няколко хиляди лева) или че сте определен за участие в томбола или лотария между неговата телекомуникационна компания и известни вериги магазини за черна и бяла техника. За да получите печалбата, Вие трябва да закупите ваучер за предплатена услуга към съответния оператор и да издиктувате кодовете за активиране на представителя на компанията. Обещаните награди са различни, в зависимост от стойността на закупения от Вас ваучер: с ваучер до 40 лв. може да спечелите 500 лв., мобилен телефон, микровълнова фурна; ваучер от 60 до 120 лева Ви дава шанс да играете за пералня, съдомиялна машина или климатик; а срещу закупен ваучер за над 120-130 лева получавате достъп до третото ниво на играта, където и наградите са най-привлекателни - плазмен телевизор, 7-дневна почивка в черноморски курорт, преносим компютър и т.н. След като закупите ваучерите и продиктувате кодовете им за активиране, контактите с Вас се прекратяват.
Ако сте служител на фирма, извършваща продажба на електронни ваучери за зареждане на СИМ-карти на мобилни оператори, и с Вас се свърже лице, представящо се за служител на някой от мобилните оператори, което Ви обяснява, че поради възникнал проблем е необходимо да му бъдат продиктувани баркодовете на наличните в магазина ваучери, имайте предвид, че се касае за поредния случай на модифицирана схема на телефонна измама. Преди да предприемете някакви действия се свържете с представител на мобилния оператор, предоставен Ви за контакт.
Как да реагирате:
Препоръчваме Ви да не участвате в никакви форми на игри и договорки, предполагащи закупуване на ваучери и диктуване на кодовете за активирането им на лица, които не познавате лично, независимо за какви се представят.
В случай обаче, че се включите в някаква форма на игра, следва да имате предвид, че с диктуването на кодове за активиране на ваучер няма да си осигурите обещаната или очакваната печалба, а ще бъдете поредната жертва на телефонните измамници. Не участвайте в никакви форми на улични игри. Откажете любезно и когато сте на безопасно разстояние, позвънете на тел.112.
Други типични видове измами
"Баене за разваляне на магия“
Извършват се от жени, обикновено възрастна и млада, които обикалят по домовете под предлог, че търсят да купят стари дрехи, вещи или хранителни продукти. В хода на разговора казват, че на собственика на жилището или на негов роднина е направена магия и те могат да я развалят. За да се развали магията, обикновено искат да им се предостави сума пари или златни накити, на които да баят. В процеса на "разваляне на магията“ завиват парите или златните накити в кърпа (за по-убедително заедно с техни лични пари или злато) и казват, че кърпата не трябва да се отвързва продължително време – от 2 часа до едно денонощие. При това с ловкост заменят кърпата със златото с друга, подобна, в която обикновено има завити изрезки от вестници, пакетчета носни кърпи, метални гайки или други. Заявяват, че след определеното време ще дойдат да приберат личното си злато и пари и си тръгват.
"Предоставяне на социални помощи“ и "Ремонт на жилище по програма на Европейския съюз“
Тези престъпления започват като измами и се довършват като кражби.
Измамниците, обикновено двама, намират възрастни хора, въвеждат ги в заблуждение, че са социални работници или общински служители, които могат да съдействат за увеличаване на пенсията или извършване на ремонт на жилището по европейска програма. По време на разговора искат от потърпевшия да плати малка сума пари за изготвяне на документите или да покаже известна сума пари - между 1000 и 2000 лв. за участие в ремонта. След като видят мястото, откъдето възрастният човек взема парите, единият от измамниците отвлича вниманието му (обикновено иска да пие вода или да използва тоалетната), а през това време другият извършва кражба.
"Наемане на квартира“
Тези престъпления започват като измами и се довършват като кражби. Измамникът, обикновено един, се свърза с възрастни хора, публикували обяви, че дават квартира под наем. Посещава адреса и извършва оглед на квартирата в присъствието на собственика. Заявява, че квартирата му е харесала и ще я наеме, както и че трябва да отиде да си вземе багажа от таксито, което го чака пред входа. Показва банкнота от 100 лв. на собственика и го моли да му развали пари, защото няма дребни, за да плати на таксиметровия шофьор. След като види мястото, на което възрастният човек държи парите си, отвлича вниманието му като иска да пие вода или да използва тоалетната, а през това време извършва кражба.
"Заем на познат“
На улицата Ви спира усмихнат младеж, който Ви изглежда познат. Успява да Ви убеди, че е син или внук на Ваш съсед. След приятен разговор Ви споделя, че не му достига неголяма сума (около 50 лв.), за да доплати някакво задължение (например ремонт на автомобил). Моли да му услужите, а той после ще Ви закара до вкъщи и ще Ви върне парите. Посочва колата си, пред която трябва да изчакате, докато той се разплати. Взема парите и не се връща.
Как да реагирате:
Не давайте пари назаем, без документ и свидетели или без поне да сте записали данните от документа за самоличност на "познатия". Ако въпреки предпазните мерки, станете жертва на измама по описаните схеми, незабавно се обадете на тел. 112 - избира се безплатно от всички телефони.