Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Как ни мамят с бързите кредити?
Автор: Екип Varna24.bg 16:47 / 06.10.2023Коментари (0)681
©
В близо 90% от случаите търговците, които предлагат бързо кредитиране, използват нелоялни търговски практики и нарушават специалния закон, засягащ отпускането на финансови ресурси.

Това заяви в интервю за БГНЕС председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев.

Той визира проверки, извършени от агенцията от началото на лятото. Към настоящия момент са проверени около 30% от търговците на бързи кредити. Проверките са свързани с прочитане, анализиране и осмисляне на договори и счетоводна информация, за да може да се прецени какво е събрано като средства от потребителите и дали това, което е събрано от тях е наистина дължимо по договор, и ако е дължимо по договор, който са сключили, съответства на специалния закон.

От КЗП са констатирали нелоялни търговски практики, като например такси за управление на кредита, начисляване на различни наказателни лихви и всякакъв вид плащания, свързани със задължения, които потребителят не би трябвало да има по закон.

Председателят на КЗП посочи, че усвояването на средства за разглеждане на документация е нещо, което е забранено в специалния закон, защото това е дейност, присъща на финансова институция и за нея тя получава своята възнаградителна лихва.

"Дори имаме такси, които приближават и размера на кредита за експресно разглеждане на документи“, отбеляза той, като уточни, че събирането на такси и комисионни за експресно разглеждане на документи и оценка на кредитоспособността на потребител е невъзможно, забранено и неморално, защото дружествата за бързи кредити така или иначе предлагат експресна услуга.

Алипиев обясни, че когато се ползва небанковото кредитиране, обичайно това са сделки и търговски решения, за които потребителят взима решение в рамките на 15 – 20 минути или час, което е абсолютно недостатъчно за вземане на информирано решение.

"Към настоящия момент формата, която служи за измерител за оскъпяване на кредита, е една и съща и за банковия кредит, и за небанковото финансиране. Това е една сложна форма на годишен процент на разходите, в която се объркват дори хора, които работят експертно с нея, камо ли да очакваме от потребител, дори да му дадем съвет за какво да внимава, той да може да асимилира и разбере, за да може да вземе информирано решение за 15 – 20 минути или час“, добави той.

Председателят на КЗП допълни, че трябва да се направи ясно разграничение, че небанковото финансиране и банковото финансиране на потребители са две различни неща и са насочени към две различни групи хора.

"Обичайно тези, които не могат да ползват по-евтиния банков ресурс, ползват по-скъпото небанково кредитиране. Но едното и другото са две различни неща и няма логика да следват едни и същи регулации в един и същи закон. Доколкото небанковото кредитиране е насочено към особено уязвима група потребители, които ползват този ресурс за удовлетворение на крайни нужди, за спешно възникване на необходимост, било то дори и за здраве, те трябва да имат ясен способ, по който ясно да разбират бързо стойността на това, което ще трябва да върнат“, обясни Алипиев, като посочи, че това е добре както за потребителите, така и за търговците, защото когато един потребител, заради незнание си, изпадне в неплатежоспособност, това рефлектира негативно върху търговеца.

Алипиев отбеляза, че всеки, който ползва пари назаем, трябва да е наясно, че това струва пари.

"Когато не си одобрен поради някакви причина от банката и не можеш да ползваш по-евтиния банков ресурс, ти ползваш по-лесно достъпния ресурс на небанковото кредитиране, ти си по-рисков потребител, по-лесно взимаш тези пари и е нормално ползването на тези пари да струва повече пари, отколкото в банка. Но потребителят трябва да знае колко може да върне като максимален размер – нещо, което към настоящия момент не е предвидено в така действащата правна уредба“, каза още той.

Председателят на КЗП подчерта, че очаква директивите, които са разработени, да бъдат факт и да сме задължени в националното законодателство да ги имплементираме и що се отнася до бързите кредити да се дава по-лесен и разбираем начин информация на потребителите като крайна стойност, която да включва абсолютно всички плащания по кредита, били те дори и наказателни плащания, свързани с нередовни обслужвания на кредита, и пр.

 

"Имаме произнасяне за нелоялни търговски практики, които са свързани с даване на невярна информация на потребителя за срок, в който може реално да усвои парите, защото едно търговско послание "кандидатствай за кредит при нас и до 15 минути ще получиш парите“ действа доста привличащо на потребител, който е в крайна нужда и има необходимостта от бързото усвояване на финансов ресурс, но реално това е абсолютно невъзможно, най-малко заради технологичното време, което е необходимо за обработка на документи, банкови преводи“, обясни Алипиев и уточни, че такива търговски послания стимулират потребителя да взима бързо търговско решение вследствие на предоставяне на невярна информация.

Санкциите, които са свързани с прилагането на нелоялни търговски практики, са в размер до 50 хил. лева.

 

"Това за един търговец има очаквания санкционен възпитателен ефект. Но за един търговец, който е с много големи обороти – стотици, милиони, милиарди, санкция от 50 хил. лева за нелоялна търговска практика е абсолютно несъизмерима с колективната щета, която той е нанесъл на потребителите от това свое нелоялно търговско поведение“, коментира председателят на КЗП. Той е категоричен, че санкциите следва да са съобразени и с оборота на търговеца.

Алипиев коментира и казус, свързан с нелоялна търговска практика във връзка с протеинови барчета.

 

"Освен продукта на този търговец, ние сме изследвали и останалите конкурентни продукти на пазара на търговците, които държат големия, основен дял на този пазар. Именно в тези протеинови барчета ние намерихме съществени разминавания между съдържанието и това, което е указано на етикета, поради това сме се произнесли, че това представлява нелоялна търговска практика“, обясни той. Все пак КЗП няма компетенции да се произнася дали даден продукт е опасен, но има компетенции да се произнесе дали той въвежда в заблуда потребителя.

 

Председателят на КЗП е категоричен, че всяко разминаване между съдържанието на един продукт и това, което е оказано в етикета, представлява нелоялна търговска практика.

 

"Ние сме възложител на лабораторно изследване в акредитирана лаборатория по актуален стандарт, дали сме протеиновите барчета за изследване. Съвсем нормално ние санкционирахме както търговеца, който ги разпространява онлайн, така и неговите партньори, които реално ги разпространяват в търговската мрежа на потребителите“, каза още той.

 

Алипиев посочи, че когато има регламент, който урежда начина, по който се продават тези храни, и в него ясно е записано, че когато става въпрос за храна, която е насочена към силно таргетирана група потребители, каквито в случая са спортуващи, хора с режим на хранене или здравословни ограничения, с търговското послание, което се дава на тази храна, че съдържа N на брой грама протеин на бар или N на брой грама въглехидрати в едно барче, те заявяват т.нар. по регламент хранителна претенция.








Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Риск от чума по дребните преживни животни
Отношенията София-Скопие
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре (501) 15%
Добре, но можеше и по-добре (458) 14%
Не се справи (641) 19%
Пълна трагедия (1772) 53%

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: