Как по-скъп климатик може да се окаже по-изгоден за едно домакинство?
Наскоро се проведе анализ на отоплителни тела, който показва, че качествен климатик може да спести на домакинствата около 250 лв. на отоплителен сезон. Това, което направихме, е да сравним енергийната ефективност на по-скъп и на по-евтин климатик. Установихме, че за 1 киловат енергия, използвана от по-скъпия климатик, той произвежда почти два, а в някои случаи и повече пъти топлина.
Това означава, че в рамките на 1 месец по-скъпият климатик ще използва 2 пъти по-малко енергия. В дългосрочен план това би спестило и повече пари, защото в рамките на първите няколко месеца потребителят би могъл да избие инвестицията от закупуването на по-скъпия модел. Това каза Йоана Стоянова, координатор дейности в Асоциация "Активни потребители“ в предаването "Чиста енергия“ на bloombergtv с водещ Вероника Денизова.
От aсоциацията бяха изпратени 43 климатика, като са се постарали избраните да бъдат на случаен принцип. Климатиците се изпитват до най-малкия детайл от това колко енергия хабят и какъв обем от пространство те могат да отопляват/охлаждат до това дали са разбираеми инструкциите на климатика и дали потребителят може да борави лесно с него. На тази база се изготвя оценка от 1 до 100.
"В проведените от нас проучвания, използваните климатици бяха на по-достъпни цени от между 500 и 800 лв. Най-скъпите модели могат да минат 2000лв.“
През пролетта Асоциация "Активни потребители“ инициира и първата в България колективна покупка на климатици. За момента има над 1000 регистрирани потребители, множество покупки и някои изчерпани модели. Основната идея на колективната покупка е да покажат на българските потребители, че това е възможност. Този модел на покупки е достатъчно установен в западните държави, но от асоциацията се надяват това да даде резултати и тук.
"Колкото повече участващи потребители има, толкова по-изгодни са условията.“
Инициативата за колективна покупка е част и от проекта Clear-X, чиято цел е да улесни енергийния преход за потребителите към по-зелена енергия. Участващите държави са 6 и в различните страни се организират различни колективни покупки.
"Ние сме избрали климатици, защото искаме да видим настроенията в България спрямо този уред. За съжаление през последните години не сме имали възможност да направим подобни тестове и с други електроуреди, но се надяваме в бъдеще да имаме възможност да работим по подобни проучвания.“