© | "Готови сме да обсъждаме участието на китайски компании в реализирането на проекти в областта на инфраструктурата, транспорта, енергетиката". Това каза заместник-министърът на икономиката Любен Петров в приветствието си към участниците в Шестнадесетата сесия на българо-китайската Междуправителствена смесена комисия за икономическо сътрудничество, която се провежда в София.
Съпредседатели на Комисията са Джан Сянчън, заместник-представител на Китай по въпросите на международната търговия (с ранг заместник-министър) и Любен Петров, заместник-министър на икономиката на България. Любен Петров съобщи, че в периода след провеждането на последната сесия на смесената комисия през 2014 г. китайските инвестиции у нас са се разширили най-вече в областта на селското стопанство и производството на фуражи.
"В напреднал етап на договаряне са проекти за създаване на два завода в Китай за производство на кисело мляко. Работи се по проекти за създаване у нас на предприятие за производство на олио, на смесено предприятие за електрически автомобили, на смесено предприятие за асемблиране на скоростни влакове, като проектите са в начален етап на проучване", уточни заместник-министър Петров.
Той изрази увереност, че в резултат на заседанието ще бъдат набелязани конкретни мерки за да се трансформират натрупаните идеи и в реални договорености между двете страни.
По време на заседанието на българо-китайската Междуправителствена комисия за икономическо сътрудничество бяха обсъдени теми, свързани с търговията и инвестициите, селското стопанство, транспорта и инфраструктурата, информационните технологии и съобщенията, енергетиката, туризма, както и сътрудничеството във финансовата сфера.
"Няколко са приоритетните проекти, по които работи министерството на икономиката и в които бихме искали да привлечем китайски инвестиции", заяви зам.-министър Петров.
Това са индустриалните зони и по-специално "Икономическа зона София - Божурище", Индустриалната зона в Карлово, "Свободна зона Видин" ЕАД, както и изграждането на Икономическа и индустриална зона Стара Загора.
Икономическият заместник-министър очерта и възможностите за участие на високотехнологични китайски компании в първия научно-технологичен парк в България - "София Тех Парк".
С подкрепата на министерството на икономиката е и проектът за изграждане на Евро-китайска зона за икономическо развитие, част от "Тракия икономическа зона" в Пловдив.
Друг важен проект е изграждането на логистичен хъб "Пловдив", който ще включва индустриална зона и свободна зона, обслужвани от карго летище.
"Логистичен хъб "Пловдив" е предназначен за обслужване на азиатски компании, които предлагат в ЕС своите стоки и услуги", подчерта зам.-министърът.
В транспортния сектор бе представена готовността на българската страна да предостави проекти в областта на пътната и железопътната инфраструктура, които биха могли да допринесат за постигането на надеждност и непрекъснатост на товарните превози от Китай към Европа през България.
Това са изграждане на пътните направления "Хемус", "София - Калотина", "Видин - Ботевград", "Русе-Велико Търново" (с възможно продължение до Свиленград), скоростен път "Черно море", "Рила" и тунела под връх Шипка.
Проектите са в различна степен на проектна готовност и се търсят алтернативни варианти за финансиране без държавна гаранция, като една такава възможност е публично-частното партньорство. Представените железопътни проекти са свързани с модернизацията на инфраструктурата в направленията Русе - Варна, София - Перник - Радомир, Радомир - Гюешево, Русе - Димитровград, Карнобат - Синдел.
Представен бе и проектът за изграждане на Интермодален терминал във Варна, както и бе представена кратка информация във връзка със случващото се в областта на концесионирането на обекти от транспортния сектор.
|