© | Пътната безопасност трябва да бъде категоричен ангажимент и обща кауза на всички институции и обществото. Надявам се, а и усилията ни са в тази посока, Стратегията за пътна безопасност да е жив документ, който дава резултати. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова на конференцията на тема "Безопасна пътна инфраструктура", която се провежда в гр. Хисаря. Събитието се организира от "Българска Браншова Асоциация Пътна Безопасност" съвместно с Българска браншова камара "Пътища".
Министърът коментира, че най-важното, което трябва да се постигне е да се обърне статистиката, като броят на жертвите и ранените при пътнотранспортни произшествия бъде намален. "В предишния ни мандат отчитахме много добри резултати за спад на загинали и ранени", напомни Павлова и допълни, че липсващите камери за скорост и други решения са довели до това отново кривата да тръгне нагоре и да се отчита ръст на загиналите. Според статистиката през миналата година са загинали 708 души, като броят им е по-висок от този през 2014 г. "Нека каузата ни за 2016 г. бъде да обърнем тази тенденция,", апелира тя.
Министър Павлова отбеляза, че пътната безопасност е сред основните приоритетите в работата на МРРБ.
"Надявам се до края на годината да успеем да променим Наредба 1 и Наредба 2, които касаят планирането и изграждането на пътища и съоръжения", каза Павлова и отбеляза, че двете наредби са неактуални и остарели.
"Положихме много усилия те да се променят и благодарение на екипната работа вече има и първи резултати по отношение на изискванията за изграждане на велоалеи и пешеходни пътеки", отчете тя. При обновяването на инфраструктурата също се инвестира в мерки за пътна безопасност. В тази връзка министър Павлова посочи монтираните над 80 км допълнителни мантинели за обезопасяване на мотоциклетистите като една от най-рисковите групи участници в движението.
Допълнителните обезопасителни мантинели са заложени във всички пътни проекти с европейско финансиране, а амбицията е да се заложат изцяло в новото пътно строителство. Въвеждат се и нови светлоотразителни системи като задължителни норми в пътните проекти.
Монтирането на "умни пътни знаци", които дават информация в реално време за пътната обстановка, също е сред основните задачи. До момента са монтирани 20 електронни информационни табла. В момента АПИ разработва проект за поставянето на допълнителни табла и интелигентни знаци по магистрали и първокласни пътища, допълни министърът. Като добър пример министър Павлова даде и приложението ЛИМА, което е доста ефективно, по отношение на пътната безопасност и информацията за пътната обстановка. "Системата дава възможност на гражданите своевременно да подават сигнали в пътната агенция, за да има по-своевременна реакция", напомни тя.
"Важна задача пред нас през тази година е изграждането на тол-системата", каза Павлова. Освен, че тя ще е по-справедлива за ползващите републиканската пътна инфраструктура, системата ще генерира повече средства за ремонт, поддръжка и строителство на пътна инфраструктура, както и за мерки за пътна безопасност. Министърът напомни, че 3500 км пътища ще бъдат освободени от винетки и тол такси и обърна внимание, че тежкотоварните превозни средства над 12 тона ще бъдат стимулирани да пътуват основно по магистралите и първокласни пътища, а ще им бъде забранено придвижването по третокласните, защото те не са проектирани за толкова тежки машини. Така те ще бъдат обезопасени, подчерта Павлова.
Министърът обясни, че системата е GPS базирана и е избран възможно най-евтиният за поддръжка вариант. Вече има 250 камери и рамки по републиканските пътища в страната, финансирани с европейски средства, обяви министърът и допълни, че ще бъдат изградени още 100, като ще се създадат смесени екипи между АПИ и Пътна полиция с цел контрол. "Очакваме удвояване и дори утрояване на приходите от таксите след въвеждането на новата система, които ще се реинвестират в поддръжката на пътищата и осигуряването на пътна безопасност", каза тя.
Регионалният министър обърна внимание, че тол -системата ще бъде обвързана с митническите и граничните служби, което ще даде възможност за пълен контрол и сигурност на трафика.
Приходите от тол системата ще остават в АПИ и тя ще оперира с тях, обърна внимание министърът и подчерта, че така ще компенсират ограничените европейски средства за пътна инфраструктура. Събраните повече средства ще се реинвестират в ремонт на пътищата, строителство на нови и инвестиции в пътна безопасност. Първата фаза на проекта може да започне да оперира в началото на 2018 г., ако се избере изпълнител това лято и той успее да изгради системата за една година.
Министър Лиляна Павлова призова участниците в срещата по темата за пътната безопасност да бъде привлечено и Министерството на образованието и науката, за да се разработят планове за обучение на подрастващите. "Културата на шофиране е тази, от която зависи безопасността на пътуващите, а възпитанието трябва да започва в най-ранна възраст", категорична бе министър Павлова. Тя отбеляза, че докато тече реформата в образованието и се изготвят новите учебници могат да се предложат варианти за часове по пътна безопасност в училище.
Министър Лиляна Павлова добави, че паралелно с това се готви промяна на нормативната уредба по отношение на общинската инфраструктура, за да може да се унифицират изискванията. "Ще заложим повече контрол и изисквания към общините по отношение на инфраструктурата. Отчитаме като сериозен проблем липсата на изисквания за унифицирани пешеходни пътеки, осветление, изкуствени неравности, сигнализация и т.н. Не може пешеходните пътеки да са в различни цветове и с опасни хлъзгави бои. Има случай при дъжд да стават много хлъзгави и да причиняват произшествия. Изкуствени неравности също се слагат на всякакви места. В някои общини тези неравности са толкова високи, че дори са опасни. Трябва да се спазват определени изискванията, да има контрол и санкции", категорична бе Павлова. |