Последният търговски "капан" за купувача са рециклираните телефони. "Засякохме случаи, при които търговци не уведомяват по ясен и разбираем начин клиентите си, че тези продукти не са нови, което ги заблуждава", каза Арабаджиев.
Практиката е производителите да залепват върху опаковката на рециклирания телефон или друго техническо устройство стикер с надпис RFB и PRE-OWNED (което информира, че той не е нов). У нас търговците поставяли върху етикетите на устройствата в магазините и на сайтовете си същия надпис, но изписан на кирилица РЕФЪРБИШ. "Въпреки че в повечето случаи думите са разпознаваеми, Законът за защита на потребителите задължава търговците да предоставят информацията за съществените характеристики на предлаганите от тях стоки и на български език", обясниха от КЗП. На купувача трябва да му бъде разяснено значението на този термин, тъй като за хора с недобро владеене на английски език или на техническа терминология информацията е неразбираема. В категориите REFURBISHED (обновени) и PRE-OWNED (втора употреба) попадат продукти, които са били върнати на търговеца от предишен купувач по някаква причина. След това им се възстановяват оригиналните параметри и визията. Но тъй като това не ги прави нови, обикновено се пускат на по-ниска цена от нормалната.
Мобилният телефон на столичанин се разваля, докато апаратът все още е в гаранция. Мъжът отива в офис на мобилния оператор, от който го е купил, и настоява да му го заменят с нов или да го ремонтират, както предвижда законът, разказаха от Комисията за защита на потребителите. Вместо това обаче от компанията му дават рециклиран телефон, а в протокола било записано, че апаратът е ремонтиран. Столичанинът подава жалба в КЗП, която в момента проверява случая. Преди година след оплакване на същия човек по сходен казус, комисията вече е санкционирала мобилния оператор.
Източник: Труд