ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Маршрутките - транспорт на доизживяване | ||||||
| ||||||
И обяснимо - в рамките на градовете маршрутките возят на по-висока цена от градския транспорт. В същото време заради намаляващите пътници и краткосрочни договори частните оператори не инвестират в нови микробуси и работят със стари и често силно амортизирани возила. Климатици няма, нито хигиената е на по-високо ниво. Единственото преимущество на този вид транспорт е т.нар. услуга "спирка по желание", която се извършва къде законно, къде в грубо нарушение на правилата. По-евтини от междуградски автобус Въпреки проблемите общините обаче още не са готови да закрият маршрутните линии, установи проверка на "Труд". Въпреки силно намалелите приходи и транспортните фирми не се отказват от бизнеса. А и те понякога са единствена алтернатива за крайградски транспорт. Така е и в София. До Локорско например с маршрутка се стига за 1,50 лв., а с градския транспорт при три прекачвания пътуването ще излезе до 5 лв. Въпреки че м.г. общината се закани да спре микробусчетата след пускането на втория лъч на метрото, засега това се отлага. Поне с 6 месеца. Половин година удължаване Областният управител на София Росен Малинов е разрешил изтеклите договори на превозвачите по 20-те линии (от първоначално 49) да бъдат продължени с още половин година без нов конкурс. Искането на общината е договорите да бъдат удължени с две години, но това не е било одобрено от Министерството на транспорта. Общинска комисия реши, че до това време напълно ще отпадне нуждата от такъв превоз. Така положението с микробусчетата остава както досега - раздрънкано и несигурно. "Не можем да поставяме на превозвачите изисквания за инвестиции, тъй като срокът е много кратък", обясни зам.-кметът Любомир Христов. През 2014 г. ще трябва да се решава дали те да останат или не. Дотогава може и да няма нужда от тях, тъй като разширяването на метрото продължава, а и се реализира проект за модернизация на градския транспорт, което ще направи общината по-конкурентен превозвач. Той предвижда купуване на нови автобуси, трамваи и тролеи (всичките с климатици и достъпни за хора с увреждания), изграждане и ремонт на релсов път, нови спирки, умни светофари. "С по-добри условия ще привлечем пътници", смята Христов. Промени в линиите на микробусите засега няма и те ще продължат да изпълняват същите маршрути и графици. Само една ще продължи да върви по жълтите павета, но тя не дублира трасето на метрото. Кметството получава такса от превозвачите за всяко маршрутно такси - 70 лв. на месец. Допреди 2010 г. фирмите масово имали задължения по това перо. Сега само една останала да дължи 20 000 лв., но общината води дело за сумата. Шофьорите са често без документи Над 500 проверки на маршрутки е извършила от началото на годината до сега изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" към министерството на транспорта. Най-честите нарушения на превозвачите, както и при предишни акции, били техническата неизправност на превозните средства. Често шофьорите не носели и пълен набор от документи. Според правилата при системни нарушения маршрутките могат да бъдат спрени от движение от "Автомобилна администрация", но до крайната мярка тази година все още не се е стигало. На нарушителите са били съставени актове и глоби. За миналата година от министерството на транспорта са отчели над 2000 проверки на маршрутки. Тогава бе констатирано, че масово страничната плъзгаща се врата на возилата е била запечатана, за да се осигури повече място, а пътниците се качват и слизат през предната дясна врата. Шофьорите пък били с изтекли актове, шофьорски книжки или застраховка "Гражданска отговорност", както и липсващи документи за годишен технически преглед. От движение бяха спрени над 5 микробусчета. След трагичния инцидент с таксито, което връхлетя върху пътници, чакащи на спирка на бул. "Цариградско шосе", от Столичната община се поискали "Автомобилна администрация" да започне масирани проверки на всички таксита и маршрутки в София. Внезапни проверки ще се правят и на шофьорите на превозните средства - автобуси, тролеи, трамваи от градския транспорт. "Позвъни и се вози" в Бургас В Бургас маршрутки има по три линии - 1, 2 и 2-А. Те са собственост на частната фирма "Комфорт". Компанията има договор за превоза с общината на морския град и вози на тарифа 1,10 лв. за пътник. Цената на билетчето за общинския градски транспорт е левче. Според нормативната база превозвачът сам си определя цената на билета, но за стойността само трябва да уведоми общината, казаха от кметството в морския град. Освен маршрутните таксита по трите линии градският превозвач "Бургасбус" изпълнява услугата "Позвъни и се вози", която е предназначена за улеснение на инвалиди и хора с увреждания. Там автомобилите също са маршрутни таксита, но са специализирани. Цената, на която возят в града пътници, е отново 1,10 лв. В момента предстои подписване на договор за вътрешен оператор на градската мрежа. Общината изпълнява и проект за модернизация на градския транспорт, който предвижда купуване на нови превозни средства за 131 млн. лв. Проектът се финансира от оперативна програма на Европейския съюз. 50 ст. плащат пенсионерите в Търговище Почти целият градски транспорт в Търговище се извършва с маршрутки. Общината има сключени 3 договора за градски линии и други 5 за извънградски. Преминаването към малките возила е заради намаления обем пътници. Автобуси вървят в натоварените часове само към кварталите извън града и вилната зона. От фирма "Екотранс", която обслужва две от по-натоварените маршрутни линии, уточниха, че цената на билета при тях остава непроменена - 1 лв. Такива пътници обаче имало малко, тъй като повечето пътуващи са пенсионери и ученици. Те се возят на цена от 0,50 лв. През летните месеци потокът от хора спадал съвсем и бусовете пътували празни. Превозвачите обаче имат договори и са длъжни да изпълнят определен брой курсове на ден. Във фирмата имат притеснения относно слагането на касовите апарати за билети във возилата и се чудят как те ще бъдат в непрекъсната връзка с Националната агенция за приходите, както и колко ще им струват новите машинки. Другото им притеснение е, че при проблем с апарата трябва да се пишат обяснения на място, а колата е в движение и шофьорите ще трябва да си нарушат графика. В тази връзка се надяват и очакват от НАП да има по-подробни указания. Само една линия в Плевен Само една маршрутна линия има в Плевен. Тя се държи от общинската фирма "Тролейбусен транспорт" и обслужва най-новия плевенски квартал "Кайлъка". Маршрутките са единственият обществен транспорт дотам, затова са и много ползвани. Те ще са монополист поне докато не се реализира европроект, който включва нова тролейбусна линия до комплекса. Бусчетата се движат на интервал 15 минути в пиковите часове и на 30 минути в останалата част на делничните дни. Графикът в събота и неделя е още по-рехав - на всеки час. Цената на билетчето за превоза е 80 стотинки - колкото и в останалите возила на градския транспорт. От миналата година учениците могат да ползват абонаментни карти и за маршрутката. Това стана с решение на общинския съвет след подписка на родители от квартала, които с основание твърдяха, че са дискриминирани, след като децата им нямат достъп до отстъпки в транспорта. В Пловдив цената е като за автобус Маршрутките в Пловдив возят на цената на билетчето за масовия градски транспорт - по 1 лв., а до близките села цената им варира от 1,50 до 2,30 лв. в зависимост от разстоянието, показа проучване. Линиите са осем - пет от тях са в рамките на града под тепетата, а три отиват до 5 села на територията на съседните общини Марица и Родопи. Линия №5 ходи до село Труд за 1,50 лв., като в рамките на Пловдив билетчето струва левче. Същото се отнася и за другите две извънградски линии - №6 до Войводиново (1,50 лв.) и №8 до Скутаре (1,50 лв.), Рогош (1,70 лв.) и Маноле (2,30 лв.). Маршрутните таксита се движат от 5,30 до 23,30 ч в интервал от 18 до 20 минути, а осемте линии се обслужват от 42 микробуса "Фолксваген" и "Форд", сред които няма нито един по-стар от 5 години и под екоклас Евро 3. Всички маршрутки са собственост на бизнесмена Валери Лозанов, който е инвестирал над 2,8 млн.лв. по сключения с община Пловдив осемгодишен договор от 2006 година до края на август 2014 година чрез фирмата си "Грация". "В момента преговарям за купуване на нови микробуси от класовете "Евро 5" и "Евро 6", тъй като има голям интерес към откриване на нови линии до близките села Златитрап и Крумово, през което не минават никакви автобуси. Аз съм готов още утре да пусна колите, ако кметът на община Родопи Пламен Спасов (ГЕРБ) даде зелен сигнал и осигури нужните документи и разрешителни", твърди Валери Лозанов. Маршрутките са предпочитани от жителите на близките до Пловдив села, тъй като се движат много по-често от колите по извънградските линии и дори им излизат по-изгодно от тях, въпреки че са с 10-20 ст. по-скъпи от рейса. "Маршрутките са по-удобни, защото минават през центъра на Пловдив, а за да хвана рейса до село от автогара "Север", трябва да дам още 1 лв. за билет за градския транспорт", коментира жител на село Труд. Източник: в. "Труд" |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 22.07.2013 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Четири прохода са затворени за камиони, два от тях за всички МПС
19:01 / 25.12.2024
Катастрофа във Варна! На място на инцидента има линейка
15:28 / 25.12.2024
Дъщерята на Глория спечели 10 000 лева от участие в предаване
17:17 / 25.12.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета