Мартин Владимиров: ЕС си е запазил възможността за бизнес отношения с Русия, има огромни пробойни в санкционните режими
Европейският съюз си е запазил възможността да продължи бизнес отношенията си с Русия. Все още съществуват огромни пробойни в санкционните режими, които позволяват на руските компании да използват най-вече трети страни, включително и Турция, за да "препират“ руски петрол и газ и по този начин клиентите на Русия в западните държави да продължават да купуват този газ. Това каза енергийният експерт от Центъра за изследване на демокрацията Мартин Владимиров в предаването "България, Европа и светът на фокус“ на Радио "Фокус“.
Центърът за изследване на демокрацията продължава усилията си в идентифицирането на различните потоци на руски изкопаеми горива към Европа и към Запада като цяло, въпреки наложените санкции. Прави се анализ върху операциите на три от най-големите рафинерии на Турция, които през последните 6 месеца са внесли огромни количества руски петрол – над 70%, обясни експертът. "Турция на практика се е превърнала в третия най-голям вносител на руски петрол в света в момента след Китай и Индия и е най-големият вносител на горива, т.е. директно на готови продукти, в целия свят. Това е огромна промяна, ако направим сравнение с периода преди началото на руската инвазия в Украйна. Очевидно е, че Турция се възползва от ключовата си позиция в Черноморския регион, за да се превърне в посредник на Русия. От това тя печели огромни средства под формата на по-евтини горива и суров нефт, но помага значително и на Русия. Ние изчисляваме, че само за първите шест месеца на 2024 г. благодарение на Турция Русия е получила над 1,2 милиарда долара допълнителни приходи в своята хазна“, посочи Владимиров.
Според Центъра за изследване на демокрацията тези пробойни са целенасочено заложени в европейския регламент за налагане на санкции срещу Русия. "Там изрично се казва, че ако се внасят петролни продукти от рафинерии, които използват руски петрол, това не е незаконно. На хартия европейските страни имат право да внасят горива, произведени чрез преработката на руски нефт в трети страни – Турция, Индия, Египет, Алжир“, поясни енергийният експерт.
Това обаче по никакъв начин не е в полза на европейските потребители, подчерта той, тъй като горивата с руски произход са на същите цени, каквито са и горивата от други доставчици. "Разликата между по-евтината суровина, която се внася в Турция например, и по-скъпите горива се прибира при доставчиците на едро, които често са големи петролни компании, свързани с Русия. Между тях е и "Лукойл“, допълни Владимиров.