Мениджър за предимствата и недостатъците на франчайза като бизнес модел 

Автор: Живко Кръстев
Коментари (0)
16:37 / 29.02.2024
1384
Франчайзът като бизнес модел е начин за разрастване на популярност на една компания и всеки начинаещ бизнесмен трябва да прецени дали този модел е подходящ за него. Това каза в предаването "Човекът на фокус“ на Радио "Фокус“ училищният мениджър Николай Цонев – съосновател на веригата школи по програмиране и креативни дейности Logiscool.

"Франчайзът е бизнес модел, в който една компания стандартизира своя продукт и го дава като готов продукт на местни предприемачи, които да го имплементират на местно локално ниво и съответно да го адаптират към различните пазари, така че това е вид разпространение. Основната разлика между предприемач и франчайзингополучател е в това, че е предприемачът започва от нулата – измисля процесите, бизнес плана, финансови калкулации, начин за навлизане на пазар,а докато при франчайз модела това се получава наготово. Получава се готовият продукт, съответно опита, който е набран дотогава от франчайзингодателя, получават се различните маркетингови стратегии и допълнителни обучения, начин на интеграция в съответния пазар,“ поясни той.

Предимствата на този бизнес модел сравнено с предприемачеството, са, че има вече утвърдена марка, т.е. спестяват се някои действия, като маркетинг на пазара, пиар, разпространение на стойностите и ценностите на марката. Дава изключително голяма подкрепа, защото франчайзинговиите мрежи са в повечето случаи световни. "Но въпреки всички предимства, които получава, разработването на един обект си е отговорност на франчайзингополучателя.“

Недостатъците при франчайза са, че той не е подходящ бизнес модел за всеки продукт и не е за всеки тип предприемач. Франчайзингополучателят е ограничен да спазва определените вече правила на наложения продукт, и има по-малко място за импровизация. Закупуването на франчайз модел е по-евтиният вариант от създаването на нещо свое собствено, тъй като предприемачът не можем да предвиди разходите, които биха били необходими, а закупуването на франчайз може по-лесно да бъде калкулирано. 

По думите му всеки, който иска да разработва този вид бизнес модел, трябва да наблегне върху собствените си лични проучвания, като дефинира своите желания и насоченост. "Да определи има ли браншове във франчайза, които повече му прилягат, дали има съответно пазарна ниша, колко е голяма тази пазарна потребност и дали той може да отговори на тези изисквания. Така че собственото търсене и собственото проучване са изключително важни когато човек взима такова решение.“

Най-големите предизвикателства за него в този модел е количеството работа, която трябва да се инвестира, защото по думите му това, че франчайзинга е готов продукт не означава, че усилието за интеграция му в пазара е по-малко.

Виж коментарите (0)
Още новини от Национални новини:
Заради снега: Спряха движението на камиони през проходи и пътища ...
Премиерът разговаря с Фон дер Лайен: Пожела успех на новата ЕК и ...
Паднало дърво отново блокира прохода "Петрохан"
Директорът на БАБХ за чумата по овцете: В началото животните са л...
Томислав Дончев: Политиката в България се превръща в процес без п...
Заместник-министър на земеделието: Над 700 000 лева ще е обезщете...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).