Предишният вариант за път през пролома бе оценяван на 600 млн. лв.
Преминаването на планината ще става през 7 тунела, ще има над 20 виадукта, мостове, надлези и подлези. Скоростта е 90 км в час.
Проектите са оценявани по 15 критерия, сред които и предлагане на иновации.
Най-иновативна е идеята за виадукт от над 740 м и с
дължина на най-големия отвор от 302 м, като световният рекорд е 305 м, съобщи Павел Диковски, член на журито.
Втората иновация в проектите е система за организация на движението. Казано разбираемо, тя ще дава информация за състоянието на настилката, за трафика и задръстванията.
Данните ще се изписват на табла, за да предупреждават пътуващите какво ги очаква.
И двата проекта предвиждат по две пътни връзки, за да се предотврати неудобството на хората от селата да обикалят по 20 км. Пътната агенция обаче предвижда 4 връзки.
Пътната агенция обяви през ноември конкурс с награден фонд 2,5 млн. лв. за разширен идеен проект и парцеларен план за новото трасе на едното платно на магистрала "Струма" от Кресна до Крупник, което ще изкачва планината на 550 м, както и за обхода на Кресна.
Второто платно, по което ще пътуват автомобилите от София към Гърция, е по досегашния път през Кресненското дефиле.
Пред журналисти председателят на журито Петър Диков, бивш главен архитект на София, сега представител на сдружението "Български форум за транспортна инфраструктура", обяви, че двете предложения са класирани като проект 1 и проект 2, без да се знае на кого са. Публично бяха отворени пликовете с имената на фирмите. Оказа се, че с най-много точки - 93, е оценена разработката на "Пътпроект 2000", втори са "Пътпроект" - с 89,8 точки.
Класираната на първо място фирма участва и в консорциум, който през 2015 г. прави идейния проект на предишния вариант за преминаване на дефилето - с втори път, успореден на сегашното трасе, който се вдига на различни нива в определени участъци.
АПИ се отказа от този вариант, наречен "етажерка", заради исканията на еколозите.
Сега се оказва, че предпочитаното от природозащитниците изкачване на планината и заобикаляне на пролома пак засяга "Натура 2000".
Над половината от трасето на новия път е в защитени
територии.
В единия проект се предвижда трасето от 23,8 км да обхване 1326 декара, от които в защитена зона са 692, в другия - от 870 дка, в защитена зона са 457 дка.
Участници в журито заявиха, че няма как да се избегне преминаването през защитените територии.
Бившият шеф на пътната агенция Лазар Лазаров, по чието време бе начертано новото трасе, каза, че според еколозите с пътя в планината се засягат най-вече местообитанията на птиците и това е по-малък проблем. Докато в дефилето застрашените видове били повече и по-ценни.
Членовете на журито коментираха, че задачата за този идеен проект е трудна и е нормално участниците да са двама.
Диков заяви, че следващият етап е изготвянето на доклада по ОВОС и техническия проект.
Той предупреди, че ако магистрала "Струма" не бъде завършена до 2022 г., то е възможно България да връща 1,5 млрд. лв. за вече построените и строящите се в момента участъци.
Източник: в. 24 часа