"Мястото на Панагюрското златно съкровище е в Националния исторически музей. То е собственост на държавата", каза министърът на културата
Найден Тодоров.
В четвъртък пловдивският общински съвет трябва да реши дали да подкрепи с декларация завръщането на Панагюрското златно съкровище за постоянно в Пловдивския археологически музей. Министърът обясни, че когато съкровището е открито в Панагюрище, то първо е заведено в местния музей. След това е прехвърлено в Пловдив, но е уведомен и НИМ.
"Националният музей може да го презентира по-добре пред света. Това съкровище беше в Лувъра, беше в Британския музей, предстои излагането му в Гети музея в Лос Анджелис. Това може ли един регионален музей да го направи?", каза пред bTV Тодоров.
Отговорът идва след материал на
"Фокус", в който ви информирахме, че
пловдивски съветници бранят Панагюрското златно съкровище.
Той уточни, че в РИМ Пловдив има малко над 20 служители, а бюджетът на музея е няма 1 милион лева. За сравнение НИМ има над 150 служители и над 5 млн. бюджет.
"Панагюрското златно съкровище е национална ценност. За мен националната ценност трябва да бъде презентирана по света", допълни той. В същото време Тодоров уточни, че музеят в Пловдив получава пари от пътуванията на съкровището по света.
Той определи казуса като "измислен" и каза, че връщането му в Пловдив няма да е градивно действие.
Панагюрското златно съкровище попада в Пловдивския археологически музей преди 75 години. Тогава е намерено от трима братя при изкопни дейности за добив на глина.
"Когато едно такова съкровище е открито някъде и се заведе първо в дадена инвентарна книга, то трябва да си остане тук. Това се е случило в регионален археологически музей Пловдив", коментира общинският съветник
Борислав Инчев от "BraVo, Пловдив".
Находката няма аналог и е изключително ценна. "Смята се, че е изработено за някой от диадохите или генералите на Александър Македонски или неговите наследници. Други смятат, че самият Александър Македонски е пиел от тези съдове", коментира Калоян Даяров от РАМ Пловдив.
Съкровището се превръща в емблема– изображение на негов ритон краси фасадата на пловдивския археологически музей. Авторът на идеята за връщането на античното злато в Пловдив твърди, че това е морален акт. То се съхранява предимно в София.
Решението за подновяването на договора зависи от директора на археологическия музей, а той отказа коментар пред камерата. От община Пловдив обаче са категорични, че съкровището е собственост на Регионалния исторически музей в Пловдив.
Панагюрското златно съкровище има три копия – те са изложени в Пловдив, Панагюрище и София. Оригиналът се пази в Националния исторически музей в София.