Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Министър Вълчев обясни във Варна как ще преборим неграмотността и ранните бракове сред ромите
Автор: Пламена Николова 14:26 / 19.09.2019Коментари (0)1859
©
Илюстрация
Министърът на образованието Красимир Вълчев коментира при посещението си във Варна днес "рецептата" за справянето с неграмотността и ранните бракове сред ромското население у нас, предаде репортер на Varna24.bg

Коментарът му бе провокиран от въпроса колко от учениците в първи клас не знаят български език. Ето какво каза министър Вълчев:

"В последните десетилетия имаме увеличен процент на броя на децата от семейства, при които майчиният език не е българският. Имаме увеличен процент на семейства, които са с по-ниско образование. Преди години всяко следващо поколение родители са били с по-високо ниво на образование, а сега за първи път се наблюдава обратният процес. Това е заради възпроизводството на неграмотността от поколение на поколение и неспособността на образователната система и на всички нас ефективно да ги интегрираме тези деца.  

Има много училища, където родителите са отпаднали рано от образователната система, оженили са се или са се омъжили рано и това е довело до възпроизводство на неграмотността. Рецептата е много по-сложна, но в опростен вариант звучи така - задължителен обхват в детска градина две години преди училището. Това дава голям шанс тези деца да се включат в училище, да не натрупат дефицити, да стигнат до гимназиално образование, да придобият професионална квалификация и да бъдат пригодни за пазара на труда и обратното. Ако детската градина не овладее дефицита с незнанието на български език ще отпаднат рано от системата, може да ги изтикат формално, но това си е прикрито отпадане.

Другото е мотивирани учители. Това е един от най-важните фактори. Затова взехме политическо и бюджетно решение да увеличаваме възнагражденията на учителите. Стартираме два проекта, единият от които за допълнително обучение в предучилищна възраст по български език. Третото, държавата с всичките си институции, мерки, дейности, хора, да направи така че тези деца да ходят редовно на училище.

За първи път можем да кажем, че знаем почти всички деца къде са и дали им се упражнява правото на образование. Много по-трудно е да ги накараме да ходят редовно. Имаме наблюдения, една голяма част от децата ходят в чужбина, връщат се или пътуват с родителите си из страната.

За да ги накараме редовно да ходят на училище трябва да им спираме и помощите. Бяха направени промени в Закона за семейните помощи за деца и в Закона за социалното подпомагане, в Наредбата за енергийните помощи, общо взето всичко, което може да се спира, ще се спре. И за по-дълго... Важното е кметовете да налагат наказания по Закона за предучилищното и училищно образование. 

Трудността ни идва от това, че системата работи с повече деца, второ, ние не можем да си позволим системата да бъде изключваща. Едно време е била изключваща, преди 30 години например, а когато системата е такава е по-лесно да дисциплинираш. Тук рискът е, че процентът на отпадналите е голям. Нашата система трябва да бъде включваща, да направим така, че всяко едно дете да завърши училищно образование и това да не бъде формално, а то да бъде мотивирано да учи. 

Ранните бракове са голям проблем, трудно се доказват. Имали сме разговори с прокуратурата, те бяха активирали усилия, но в голяма част от случаите става въпрос за съжителство, а не за брак. Те казват-отидох на гости. Имаме положителни процеси на модернизация в ромските общности заради включването в трудовите модели на живот, заради пътуването в чужбина, искат децата им да учат. Вдига се средната възраст на ранните бракове, вдига се броят на годините, които прекарват в образователната система, но това все още е далеч недостатъчно, неравномерно за различните общности.

Трябва още много години системата на образованието да полага целенасочени усилия, подкрепени и от останалите институции. Това е рецептата, повече работа. Това е и апелът ми към учителите. Ние ще ги подкрепяме, но и те трябва да отговорят на очакванията на обществото. 

Много е важно все пак да не забравяме и останалите деца, защото ние най-често говорим за проблемните деца. А разговорът за останалите минава през това как да провокираме в по-голяма степен интереса им за ученето, как да направим образованието по-свързващо, по-интердисциплинарно. Днешните деца ще се учат през целия си живот, ще сменят професии и много повече ще научат извън училище. Към това се преформулират задачите на образователните системи в цяла Европа. Ние вървим с няколко години назад, но следваме опита на другите страни, не сме измислил нещо много по-различно. Просто поколението е различно и то е много по-трудно да се мотивира да учи, има много повече източници на информация, факторите на средата са съвсем различни", каза Красимир Вълчев.









Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Актуални теми
Зима 2024/2025 г.
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
51-ото Народно събрание
Риск от чума по дребните преживни животни
Отношенията София-Скопие
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: