
ЗАРЕЖДАНЕ...
Мощна акция, провериха 1500 заведения, магазини и хотели | ||||||
| ||||||
Разкритите от фискалните инспектори нарушения са: неиздаване на касови бележки; разминаване между маркираните на фискалното устройство суми и наличностите в касата; документи за продажба, неотговарящи на изискванията, погрешно начисляване на ДДС, което за ресторантьорите от 1 януари е 20%, а не 9%, както беше през последните няколко години. Заради констатираните нарушения, на 453 от търговците са издадени актове за установяване на нарушение, 14 предстои да бъдат санкционирани, а 57 от проверените търговски обекта подлежат на запечатване. В рамките на контролната кампания данъчните инспектори са извършили т.нар. "явно наблюдение“, което означава, че те са се легитимирали и в продължение на няколко дни са присъствали в заведението или хотела. По този начин те са проследили постъпленията, след което са ги сравнили с продажбите в предходни периоди. В проверките се е включил и "таен клиент", чрез който безспорно е установено, че част от търговците не издават документи за извършените продажби. В 243 от ресторантите проверяващите са констатирали некоректно отчитане на ДДС от 9% вместо 20%. В 59 от проверените търговски обекта на клиентите не е издадена касова бележка. Това е опит за избягване на изискванията за отчитане на продажбите, което е основание за налагане на санкция, включително "запечатване на обект“. В случай че потребител не получи фискален бон при заплащането на стока или услуга, има право да задържи плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това е предвидено в Закона за ДДС и цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права. С цел да предпази потребителите и техните права, НАП изработи електронна брошура, която разяснява защо е важно да се изисква документ за продажба. Гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център: 0700 18 700 или по електронна поща на адрес: infocenter@nra.bg. |
За контакти:
тел.: 0888 53 26 24
novini@varna24.bg