Оглавихме печална статистика. Черната хроника показва: България е първо място в ЕС по смъртни случаи по пътищата през 2023 година.
Европейската комисия оповести предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2023 година.Миналата година приблизително 20 400 души са загинали при пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз (ЕС)Това е лек спад от 1% в сравнение с 2022 г., като най-безопасните пътища са в Швеция (22 смъртни случая на милион жители) и Дания (27/милион) , докато България (82/милион) и Румъния (81/милион) отчитат най-високи нива на смъртност през 2023 г., почти двойно повече от средното за ЕС (46). Това показват данните, публикувани в петък от Европейската комисия.
Тези данни показват контрастираща картина между държавите-членкиАко на ниво ЕС броят на смъртните случаи, причинени от пътнотранспортни произшествия през 2023 г., е намалял с 10% в сравнение с 2019 г., низходящата тенденция е смекчена в няколко държави членки.
От 2019 г. броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия е намалял много леко в Испания, Франция и Италия, докато се е увеличил в Ирландия, Латвия, Холандия, Словакия и Швеция.
Вместо това през последните четири години Белгия, Чехия, Дания, Унгария и Полша са на път да постигнат 50% намаление на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата до 2030 г. В случая с Румъния броят на смъртните случаи, причинени от пътни произшествия през 2023 г., е намалял с 5% в сравнение с 2022 г. и със 17% в сравнение с 2019 г.
Наличните данни за целия ЕС за 2022 г. (подробните данни за 2023 г. все още не са налични) показват, че 52% от фаталните пътни произшествия са настъпили по селските пътища, в сравнение с 38% в градските райони и 9% по магистралите.
Тенденцията в броя на убитите велосипедисти по пътищата на ЕС е сериозна причина за безпокойствоПовече от 2000 велосипедисти ще бъдат убити през 2022 г. Това е единствената голяма група участници в движението, при която не се наблюдава значително намаляване на броя на смъртните случаи през последното десетилетие, особено поради постоянната липса на подходяща инфраструктура и небезопасното поведение на всички участници в движението, като превишена скорост, разсеяно шофиране и шофиране под въздействието на алкохол и наркотици.
Мъжете са причинили три от всеки четири смъртни случая на пътя (77%)
Хората на възраст над 65 години са изложени на по-голям риск, тъй като те представляват 29% от всички смъртни случаи по пътищата, като същевременно представляват 21% от населението. По същия начин младите хора на възраст между 18 и 24 години представляват 12% от смъртните случаи, причинени от пътни произшествия, но 7% от населението. Пътниците в моторни превозни средства (водачи и пътници) представляват 45% от всички смъртни случаи, докато пешеходците са 18%, ползвателите на моторни двуколесни превозни средства (мотоциклети и мотопеди) 19%, а велосипедистите 10%. Моделите се променят значително с възрастта.
Сред хората на възраст над 65 години пешеходците са причина за 29% от смъртните случаи, а велосипедистите - 17%Вижте тук най-новата матрица на сблъсъка, описваща основните превозни средства, участващи в фатални пътни произшествия. В градските райони уязвимите участници в движението (пешеходци, велосипедисти и ползватели на моторизирани двуколесни превозни средства) представляват почти 70% от всички смъртни случаи. Смъртните случаи сред градските участници в движението преобладават, когато произшествието включва автомобили и камиони, което подчертава необходимостта от подобряване на защитата на тези уязвими участници в движението.
През 2018 г. ЕС си постави цел за намаляване на смъртните случаи по пътищата и, за първи път - на тежките наранявания - с 50% до 2030 г. Това беше посочено в Стратегическия план за действие за безопасност на движението по пътищата на Комисията и в рамката на политиката за пътна безопасност на ЕС 2021-2030 г., който също така определя планове за пътна безопасност, насочени към постигане на целта за нулева смъртност по пътищата до 2050 г.