На какво се дължи невероятният скок в цените на дизела?
Проучване на германски журналисти показва как една агенция, информираща за цените на горивото, е помогнала на дизеловата индустрия да реализира милиони допълнителни печалби - на гърба на потребителите.
Много често дизеловото гориво в германските бензиностанции има руски произход. Още преди месеци ЕС реши да прекрати вноса на руски дизел, но ембаргото предстои да влезе в сила едва следващата година. Цените обаче вече са повлияни от предстоящите ограничения. Една от причините за това, според проучването на германската медия NDR, е Агенцията за ценова информация Platts (S&P Global Commodity Insights) със седалище в Лондон, предава "Deutche Welle".
Platts вече извади руския дизел от изчисленията на цените за Северозападна Европа през лятото. Това на практика доведе до чисто виртуално ограничаване на предлагането, въпреки че руският дизел все още си присъства на пазара. Според проучването на NDR агенцията очевидно е изиграла роля за рязкото покачване на цените на дизела през 2022 година.
Агенции като Platts събират информация от търговците на дизелово гориво всеки ден и въз основа на това определят дневната цена за тон. Така те формират един индекса за определен регион. Въпросният индекс служи като важен ориентир за пазара. "Тези ценови индекси всъщност са важни за всичко, което се внася в Европа", казва Кевин Шефер, управляващ директор на "Argus“ в Германия - компания, която е конкурент на Platts. Пазарните участници ги включват директно в дългосрочните си договори за доставки като компонент или ориентир. По този начин те играят съществена роля, казва Шефер.
По-голямата част от търговията с дизелово гориво се базира на годишни договори. Така например дадена верига бензиностанции си осигурява определено количество дизелово гориво за следващата година от рафинерия или търговец на едро. Тъй като цените често силно флуктуират, в договорите няма фиксирани цени. Вместо това купувачът и продавачът се споразумяват за сума, определена от независима агенция за ценообразуване, която също се определя на дневна база. За Германия това често е индекс на Platts.
"Platts е най-същественият фактор, който влияе на цените на петролния пазар", потвърждава петролен трейдър, пожелал анонимност. Промяната в индекса на цените на дизеловото гориво на агенцията, т.е. изключването на руското дизелово гориво "никога досега не се е случвало в такава степен", заявява друг търговец, който също не желае да разкрие самоличността си: "Без да се взимат предвид наличните количества от Русия, това доведе до определяне на по-високи цени."
Всъщност има много причини за скока на дизеловото гориво през годината. И само част от тях са свързани с променения индекс. Поради големите количества гориво, употребявано в Германия, дори и малки увеличения водят до значителни последици.
Индустриите, чийто бизнес модел се базира върху горивата, като например транспортно-товарния бранш, усещат осезаемо директния удар. Карстен Пфаф, собственик на логистична компания от Хамбург, зарежда своите 55 автомобила с приблизително 30 000 литра дизелово гориво всяка седмица. "Цените на дизела вече ни натоварват много сериозно", призна той. В случая с неговата компания става въпрос за почти 100 000 евро допълнителни разходи на месец.
Промяната в ценовия индекс на Platts очевидно е довела до увеличение в цените на дизеловото гориво, което може да е донесло няколкостотин милиона евро допълнителни печалби за дизеловата индустрия в Северозападна Европа.
Професор Кристиан Керстинг, юрист от Университета в Дюселдорф, казва, че промяната в индекса поражда въпроси: "Ако може да се установи, че е направена координирано, това поставя много голяма въпросителна във връзка с антимонополното право", коментира той. Картелната служба, германския антимонополен орган, посочи, че вече е започнала разследване.