Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Анализи
Варна
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Най-големият жилищен комплекс в строеж в България е в Пловдив, мащабите са огромни
Автор: Екип Varna24.bg 14:42 / 02.10.2021Коментари (16)2989
Изненада е, но може би най-мащабният жилищен комплекс в строеж в България не е в София, а в Пловдив. Residential Park предвижда 60 сгради с 3200 жилища върху терен от 137 дка. При това не е единствен по рода си. Бъдещият жилищен комплекс "Кристал" ще бележи силуета на града с осем 75-метрови кули - 25-етажни във високата си част, а "Каменица парк" ще добави към него и два 14-етажни блока наред с други девет 8-етажни сгради.

Това са само някои от примерите за бурното ново строителство, което се развива с почти софийски мащаби в града под тепетата и по експертни оценки генерира около половината от сделките с жилища. От агенциите за недвижими имоти казват, че проектите се завършват в срок и се разпродават бързо, в голямата си част на зелено, още преди първата копка. Жилищното строителство разраства града предимно по периферията - в районите "Южен" и "Западен". "За няколко години там се организираха нови жилищни квартали - "Остромила", "Беломорски", Район "Западен"; парк "Отдих и култура" - юг и север", казва Анна Димитрова, собственик на пловдивската агенция "Омега А". А колегите й от "Явлена" и "Имотека" допълват картината с малките бутикови сгради в по-централните райони.

Рекорди по сделки и строителство

Пазарът на недвижими имоти в Пловдив вече почти година е с най-висок ръст на активността сред големите градове в България. От януари до август 2021 г. например, покупко-продажбите в Пловдив като брой нарастват с 30.3% спрямо 2019 г. при средно за страната 16%, по данни на Агенцията по вписванията. При това с всеки следващ период ръстът се забързва. Брокерите обръщат внимание, че сегашните пикове в статистиката в известна степен отразяват рекордния ръст на издадените строителни разрешителни през 2018 г. Покупките на зелено преди година и половина-две се изповядват сега при вече завършени сгради, пише "Капитал".

И в момента обаче няма признаци строителната активност да затихва. Данните на НСИ показват ръст на новото строителство в града през първото полугодие на 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г. Започнатите сгради в града на тепетата са повече, но с по-малко жилища и по-голяма РЗП спрямо миналата година. Това отчасти отразява строителството на къщи, а и досегашната тенденция "на по-големи жилища с по-голяма използваема площ и по-големи тераси", която наблюдава Стефан Моллов, брокер на Bulgarian Properties.

Бъдещето обаче ще е на по-малко сгради с повече жилища, съдейки по данните за новите строителни разрешения. Сега жилищното строителство в града е заето да наваксва индустриалното развитие, което изпревари възможностите на града да настани новите му граждани. Пловдив решава жилищния недостиг по два начина - като строи повече, но по-малки жилища, и като ги издига на високо - тенденция, която се вижда в новостроящите се най-големи пет жилищни комплекса в града. При това високото строителство в Пловдив е инженерно предизвикателство, тъй като градът се намира в силно сеизмичен район, а почвата край река Марица е силно песъчлива.

Икономиката е обяснението

Защо все пак най-големите ръстове и най-големите жилищни комплекси са точно в Пловдив? "Пловдив е сред първенците по нетна положителна миграция в България през 2019 г., изпреварвайки дори София. Основна причина за това е икономическото развитие на региона", коментира Константин Бояджиев, управител на "Галакси инвестмънт груп", една от най-големите строително-инвестиционни компании в града, свързана с основателите на "Винпром Пещера". "Заедно с IT и аутсорсинг индустриите икономическият профил на града се промени значително през последните 10 години.

Този месец агенция Standard&Poor's промени перспективата на града от стабилна на положителна. Прогнозите са, че икономиката на Пловдив ще отчете умерено възстановяване на БВП през 2021 г., което ще продължи да поддържа ниски нива на безработицата. Това устойчиво развитие на града, което води до ръст на заплатите и прилив на работоспособните хора, повишава търсенето на недвижимите имоти тук", казва той. В допълнение хората, особено по-младите, бягат от старите сгради и търсят модерно строителство с по-добра локация, отбелязва той.

Димитър Ахрянов, главен архитект на града, обяснява, че причините са съвкупни, но основната е голямото потенциално търсене, което се очертава покрай петте икономически зони край Пловдив. "С възможностите си за работа и по-ниските разходи за живот, с това, че е зелен и пешеходно обозрим, градът привлича хора от цялата страна, дори от Ботевград и Враца", казва той.

"От друга страна, икономическият цикъл се превъртя, инвеститорите преодоляха някогашния срив на пазара на имоти, което в съчетание с достъпното банково кредитиране е стимул за инвестиции в строителство". Добавя също, че общината се е опитала да сведе до човешки мащаби интензивността на предвиденото застрояване. Екипът е заварил подробни устройствени планове с коефициент на интензивност 5, докато сега максималният е 3.5.

Добромир Ганев, председател на НС "Недвижими имоти" от агенция "Форос", посочва и друга предпоставка за мегакомплексите: "В Пловдив има големи парцели, все пак градът е разположен в низина. Повечето са бивши индустриални терени, купувани преди 15 г. при предишния имотен бум. Пазарът в града, който години наред е с едни от най-ниските цени сред големите градове, не създаваше условия да тръгнат големите проекти. Сега картината е друга - има много голямо търсене".

От агенциите за недвижими имоти също отдават ръста най-вече на икономиката и пазара на труда, основно на разрастването на "Тракия икономическа зона" и на другите инвестиционни проекти в общината, които разкриват хиляди нови работни места и водят до растящи заплати. Добавят наличието на няколко университета, атмосферата на града и комфорта на живот в него.

"Пловдив напомня София отпреди повече от десетилетие - стана притегателен център за професионална реализация, обучение и за живеене. Наблюдава се силно изразена миграция от места с липса на поминък", коментира Анна Димитрова. Основно от южната й част - Смолян, Кърджали, Хасково и Пазарджишка област. По непотвърдени данни населението му е над 400 000, но малко по-ясна картина се очаква след преброяването на НСИ.

Покупки за живеене

Най-активният сегмент на жилищния пазар и в Пловдив са младите семейства със стабилни доходи. "Много от тях се местят от съседни селища заради по-добрите възможности за работа в Пловдив", казва Стефан Моллов. От "Явлена" отбелязват категорията семейства, които са били на дългосрочен наем и сега купуват с ипотечни кредити. От "Омега - А" се спират на семействата, които вече имат жилища, но продават и купуват нови или по-големи.

Друга активна група, която изпъква през последната година, са хората, които купуват за децата си. Често това са по-възрастни хора от други населени места, чиито деца - бъдещи студенти, планират да се преместят да живеят трайно в Пловдив, обяснява Мариета Гаргова, регионален мениджър на "Имотека". За студентите е по-рентабилно да изплащат кредит вместо месечен наем.

Илияна Руменова, регионален мениджър на Luximmo в Пловдив, добавя също чужденци, привлечени от чара на града, и българи от големите градове, чиято професия позволява home office.

Районът на Пловдив се оказа един от най-облагодетелстваните в страната от постковид търсенето на извънградски къщи, близо до природата. Къщи, и то като основно жилище, купуват не само жители на града, но и хора, завърнали се от чужбина, както и жители на други градове, включително и на София. Предлагането е разнообразно, цените са сравнително атрактивни. Най-търсени са селата в Родопската яка.

Покупки за инвестиция

Голяма част от жилищата се купуват с чисто инвестиционна цел. Пловдив е студентски град и обещава възможности за отдаване под наем. Нивата на наемите засега се запазват с леки ръстове на отделни места. Пловдив обещава и печалба при последваща препродажба. "Средната цена на жилищата в града е 835 евро/кв.м и тя все още остава по-ниска от тази в другите най-големи градове Варна и Бургас. Това означава, че има още потенциал за растеж", коментира Стефан Моллов от Bulgarian Properties.

На пазара търсенето все още изпреварва предлагането и това също тласка цените нагоре. Пловдив е втори по темп на нарастване на цените на жилищата след София и през второто тримесечие ръстът е 5%. От "Явлена" говорят за ръст от около 20% в цените на недвижимите имоти в рамките на година, като тенденцията за покачване се запазва. Пазарът го поема, не остават незакупени имоти, основно заради голямата миграция към града. От "Омега А" отбелязват, че цените на жилищата продължават да растат през третото тримесечие на 2021 г.

По наблюдения на агенциите при новото строителство и във високия сегмент покупките с лични средства са почти равни по дял с тези с ипотека. При старото строителство ипотеките имат превес.

Имигранти, в това число и от Турция

Добромир Ганев обръща внимание и на една нова група купувачи. По данни на НСИ през 2020 г. в страната са се завърнали около 30 000 души, като 25% от тях са имигранти от Турция. Логично е от това да печелят най-вече жилищните пазари в Южна България, в Кърджали и особено в Пловдив, казва той.

Брокерите, които работят на терен в Пловдив, потвърждават, че имат голям процент български клиенти, който живеят и работят в чужбина, но инвестират в имот в града. Трудно е да разграничат специално българите, завърнали се от Турция, доколкото в Пловдив така или иначе работят много хора с двойно гражданско - българско и турско, които имат собственост и в двете страни. "Водещият мотив на повечето хора е сигурно вложение на парите, като обезценяването на лирата е допълнителен стимул за вложение в имот", казва Мариета Гаргова.

С голямо присъствие в строителството на Пловдив например е компанията "ГЕРТ груп" на Тунджай Гюлер. Дружеството има построени комплекси в Истанбул, София и Кърджали. В Пловдив изгражда два жилищни комплекса - "Панорама парк Запад" и "Панорама парк Изток". Подготвя и строителството на други в централна градска част и район "Южен".

Утвърдени и нови строители

Основните строително-инвестиционни компании на пазара в Пловдив са местни. Сред утвърдените имена от агенциите посочват "Галакси инвестмънт груп", "Стройколукс" и "Калисто мати" (с бутикови сгради в центъра).

Сред големите по-нови играчи са "Хъс естейт" и "ПИМК билд". Основният бизнес на компаниите им майки са металите и логистиката. Те са пример за тенденцията компании с бизнес в други сектори и свободни средства да се насочват към жилищното строителство заради добрата норма на печалба в него. Тази група напоследък се разраства и по общи наблюдения инвестиционните компании на строителния пазар в града се множат.

Има и новодошли от други големи градове, например от Кърджали, както отбелязват от "Явлена". "Но те по-скоро са изключение. Пречка пред експанзията им са липсата на свободни парцели и конкуренцията на местните фирми, смятат от Bulgarian Properties. "Наблюдаваме и присъствие от страна на турски и други строително-инвестиционни компании от Близкия изток", добавят от "Имотека". Пловдивските компании "Хъс", "Галакси" и ПИМК имат и големи проекти в София.

Затворени и отворени комплекси

При новото строителство може да обособим два основни типа по-мащабни проекти: Класическият затворен комплекс - обичайно на неголяма площ със собствено външно пространство или двор. Такива проекти по-често се срещат в централните райони на града. Другият тип е комплекс от т.нар. отворен тип - с отделни сгради, паркови пространства между тях, детски площадки, търговски помещения и цялостна социална инфраструктура. Тези проекти наподобяват малки квартали и са по-често срещани в периферните райони на града, обяснява Мариета Гаргова от "Имотека".

"Строят се както големи комплекси от затворен тип, така и бутикови малки сгради с малко на брой апартаменти. Нещото, което все още липсва на пазара, са големи, просторни многостайни апартаменти, но наблюдаваме промени и в това отношение", отбелязва Илияна Руменова от Luximmo Пловдив. Тя добавя, че се строят все по-висок клас сгради, по-качествено, по-луксозно и с мисъл за общите части и за средата.

Трудности на високото строителство

"В Пловдив нямаме достатъчно строителна практика със строителството на високи жилищни сгради и в известен смисъл се учим "в движение", казва строителният предприемач Атанас Томов. За новия си комплекс "Томов плаза" той е трябвало да построи обезводняващи сондажи с 25 мощни помпи, които да смъкнат нивото на подпочвената вода в целия район.

"В Пловдив нямаме нито една фирма, която да разполага с работещи нависоко бетон-помпи и трябваше да наемем от София. Повечето фирми отказват да поставят дограма на височина над 50 метра и да правят метални конструкции на височина над 60 метра. Защото работниците им се страхуват. Разходите за изграждането на най-високите етажи са по-високи от средните, но е много трудно да убедя купувача в това. Напротив, за последните три етажа обикновено ми искат отстъпки в цената, защото асансьорът може да се развали или да протече от покрива. Доводите ни, че горе е по-чисто, по-безшумно и по-красиво не винаги се приемат", добавя предприемачът.

Все повече необитаеми жилища

По общи наблюдения необитаемите жилища в Пловдив се увеличават. Стефан Моллов го отдава на големия брой новостроящи и новопостроени сгради в периода на ковид кризата. По наблюдения на "Явлена" повечето празни апартаменти са в стари сгради - монолитни, ЕПК и панелни, чиито собственици или не са в града, или не са в България. Мариета Гаргова посочва наследствените имоти, които биват продавани едва след като собствениците открият подходящо вложение за получената сума. В централните райони хората най-трудно се разделят с жилищата си, защото нагласата е, че в дългосрочен план цените им ще растат. Друг случай са апартаментите на хора, които са купили къща в покрайнините на града като основен дом, но не желаят да се разделят с жилището си в Пловдив, нито пък да го отдадат под наем, добавя тя. Илияна Руменова добавя като причина и напускането на чуждестранните студенти след пандемията.

И инфраструктурни проблеми

Транспортната и социалната инфрастуктура на Пловдив видимо изостава от динамичното развитие на новото строителство и "градът почва да се задъхва". Стават задръствания в града и по околовръстните шосета. Въздухът се замърсява и зелените площи намаляват.

Анна Димитрова обяснява, че актуализацията на ОУП все още не е съгласувана от Агенция "Пътна инфраструктура". И че по мнения на експерти в нея не е посочен начинът, по който да се намали свръхнатовареността по възлови кръстовища.

По общо мнение ролята на управляващите на града е ключова, за да се намерят оптимални решения за транспорта, инфраструктура и пренаселването, така че градът да поеме миграционния поток, без това да е в ущърб на нормалното му обитаване. "Този процес зависи от всички участници", добавя Мариета Гаргова. И дава пример: "По закон инвеститорът е длъжен да осигури прилежащо паркомясто или гараж към съответното жилище. Но купувачите все още не се възползват от тази опция, тъй като разчитат на свободното паркиране. С разрастването на града обаче това ще става все по-трудно".



Още по темата: общо новини по темата: 23
12.09.2024 »
27.11.2023 »
03.11.2023 »
23.05.2023 »
10.04.2023 »
15.02.2023 »
предишна страница [ 1/4 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...
+1
 
 
Гетата тип "Оазис" започват да се мултиплицират, само че от различни собственици. Що за малоумник трябва да си, за да живееш в подобна кочина?!
+1
 
 
комунистическо и капиталистическо градоустройство... нищо в тая държава не е замислено ЗА и В ПОЛЗА на народа ... от снимката се вижа КАК ТРЯБВА да изглежда един жилищен квартал и как НЕ ТРЯБВА.. общежития и бардаци ..
+1
 
 
ба*ти перверзията. Тия мастодонти от типа гето трябва да бъдат забранени със закон.
на 03.10.2021 г.
+6
 
 
Как хубаво застроиха най-големия парк в Пловдив!
+7
 
 
УжасТ... Азсе надявах пространството да го направят парк...
на 02.10.2021 г.
0
 
 
Четейки писанията за поредният грандомански проект,ми минава мисълта за плановата икономика през соца.Тя никога нямаше да го допусне.Всеки проект се е обвързвал с десетки фактори- комуникации,транспортни възможности, паркиране,работни места,социално и медицинско обслужване и т.н.На 3000 апартамента и десетките търговски и офисни обекти къде ще паркират хората.Това са най-малко 4000 автомобила.Казвам най-малко 4000 автомобила,защото потребностите на повечето семейства са повече от един автомобил за родители и пълнолетни деца.А мегакомплексите в Тракия къде ще осигурят паркоместа?Няма такива и господ да ни пази.
0
 
 
А кога ще построите паркове и безплатни паркинги? Живеем в отвратителна градска среда и на никой не му пука,не му прави впечатление кочината в която се намира.Тия които ги строят дали самите те биха живяли в тези бетонни мастодонти с цялата тази сган около тях?Едва ли.
Коментарите са на публикуващите ги. Varna24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Античен град Хераклея Синтика разкрива още от тайните си
Бюджет 2025
Почина Лиъм Пейн
51-ото Народно събрание
Зима 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Варна и региона.
e-mail:
Анкета
Как се справя Община Варна с овладяването на последиците от проливните дъждове?
Много добре
Добре, но можеше и по-добре
Не се справи
Пълна трагедия

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0888 53 26 24

novini@varna24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Варненци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Статистика: