Най- скъпо е олиото в Пловдив, цената спада до два лева в други градове
Драстична разлика в цената на олиото в големите градове у нас. Разликата между най-скъпата бутилка и най-евтината е близо 2 лева.
По данни на комисията по стоковите борси и тържищата олиото е най-евтино в Русе и Плевен – 3, 20 лева. Около средната цена от 3, 70 лева се движи литърът в Сливен, Благоевград, Бургас и Кърджали.
Значително по-висока е цената в областите в червено. Най-скъпо е в Пловдив - там литърът стига 5 лева.
Откъде идват тези разлики и как ги усещаме по джоба?
В домакинството си Румяна Стоичкова ползва до 3 литра олио седмично и купува според цената.
"Цените в момента са толкова високи, че следим само промоциите“, споделя тя.
В Русе данните и търговците отчитат поевтиняване. Но цените в магазина, който bTV проверява, са малко по-високи от тези в София.
"Ние имаме като доставна цена олио между 2,99 лева и 3,60 лева. Не търсят най-евтиното, поне при нас, като клиенти“, обяснява управителят Николай Маринов.
Според производителите на слънчоглед, цената се влияе от суровината, преработката, транспорта и потреблението.
От стоковите борси и тържищата прогнозират поевтиняване.
"Имаме и пълни складове със слънчоглед, и огромно производство на олио. На европейските пазари то се срива на цена от преди войната и от преди голямото покачване“, коментира Владимир Иванов, председател на Държавната комисия по стокови борси и тържища.
А различните цени на регионално ниво обясняват с качеството на отделния продукт и производството в конкретния район.
"Регионите, които са по-малко развити и с по-малка логистика, там можем да видим за едно и също качество по-ниска цена на продукта“, допълни Иванов.
Прогнозите са да няма поскъпване по Великден.
В петък служебната власт ще представи сайта за стойността на основните продукти в различните търговски обекти. Следващата седмица платформата ще е достъпна и за потребителите.
"Ще се публикуват цените на определени продукти. Те са около 50. Нашето искане е веригите да публикуват своите най-ниски цени, а не тези на промоция“, обясни служебния вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта Христо Алексиев.