Наемането на сезонни работници започва основно в периода от края на април до края на май. В рамките на 30 дни морските курорти ще се превърнат в гигантска трудова борса. Търси се всякакъв персонал. За последните 3 години заплатите в бранша са скочили двойно, а за някои позиции дори и повече.
Сред най-търсените и съответно най-добре заплатените по морето са викачите. Наричат ги още промоутъри, рекламни агенти или дори пиари. За опитен викач кръчмарите са готови да платят повече отколкото на главния си готвач. Работата на викача никак не е лесна. Той е натоварен със задачата да стои цял ден на крак пред заведението и да приканва туристите да седнат за обяд или поне за питие.
За тази необичайна професия заплатите тръгват минимум от 2 бона нагоре. Средно по стотачка на ден вадят "живите реклами", но ако са много добри в занаята, заплащането може да скочи и двойно. Викачи се търсят навсякъде, с изключение на хотелите, затова и кадрите са голям дефицит. Освен в ресторанти, барове и дискотеки, викачи търсят вече и в СПА центрове, екскурзионни агенции, еротични клубове и дори в закусвалните на крак.
"Тази професия вече е задължителна за туризма. Един добър викач може да ти вдигне оборота в пъти, стига да знае как да привлече случайни клиенти от улицата, които са тръгнали към плажа или просто на разходка. Работата на викача е да го убеди да се спре точно в тази кръчма. А това не е никак проста работа, иска си талант и интелект, че и психология", коментира собственик на бистро в Слънчев бряг. Затова и чорбаджиите не пестят пари за тези позиции.
Много от кръчмарите договарят стандартна заплата от 600 лева плюс процент от оборота за викачите. Така всеки е спокоен, че ще получи точно толкова, колкото е заработил. Не всеки обаче може да се цани за викач. За да се спазарите за такава позиция, трябва да имате безупречен външен вид, умения за светкавична комуникация и да владеете поне три чужди езика.