"Ние, потребителите": КЗП не изигра картите по най-добрия за нас начин в казуса с  телекомите 

Автор: Екип Varna24.bg
Коментари (2)
16:57 / 19.03.2024
1600
Комисията за защита на потребителите (КЗП) трябваше да убеди телекомите да признаят клаузата за индексацията на цените на действащите договори за неравноправна. Така за дружествата щеше да възникне задължението да възстановят всички надвзети на това основание суми от потребителите от първия момент на повишаването на цените на това основание до последната платена такса.

Вместо това, КЗП подписа споразумение, което има действие само занапред и в духа си преповтаря подготвения законопроект за изменения на действащото законодателство, исканията от съда при вече заведените от неправителствени организации колективни искове и съдебно решение на първа инстанция по заведено дело с този предмет.

Това е становището на некомерсиалната платформа "Ние, потребителите" по повод официална информация за подписано споразумение между Алианса за технологична индустрия и КЗП.

А какво се случи на практика?

Съвсем очаквано, след като преди месец (под обществения натиск и произнасяне на съда на първа инстанция за неравноправност на клаузата за индексацията) единият от телекомите обяви, че от 2024 г. при индексация на цената заради инфлацията, потребителите ще могат да се откажат от договора си без неустойка, останалите два оператора също отстъпиха и приеха тази формула, посочват от "Ние, потребителите“.

За този резултат допринесоха активните действия на омбудсмана проф. Диана Ковачева и нейния екип, Комисия по икономическа политика и иновации и Подкомисия на наблюдение на дейността в областта на защитата на потребителите и ограничаване на монополите към Народното събрание и на народни представители, както и на Министерство на икономиката, с които "Ние, потребителите“ общува активно в продължение на повече от година. В резултат на това до "доброволната“ промяна се стигна съвсем закономерно, тъй като тя вече изглежда неизбежна.

Надяваме се новите правила да се изпълняват добросъвестно от дружествата и да не стават причина за нелоялни практики, които отново да бъдат подминавани от контролния орган - Комисия за защита на потребителите, казват още от сдружението.

Междувременно, всички ние трябва да проследим как ще приключат заведените колективни искове от неправителствени организации, защото от техния изход ще могат да се възползват директно присъединилите се към тях. Но те ще бъдат от полза и за останалите, тъй като ще създадат съдебна практика и при всяко ново дело с този предмет ще има позоваване на тези решения. Това означава, че засегнатите потребители ще могат да изискат да им бъдат възстановени надвзетите суми в резултат от действието на неравноправната клауза.

Предстои произнасяне по казуса и от регулатора във Великобритания.

Виж коментарите (2)

Още по темата (76):
19.09.2024 Потребители се отказват да сменят мобилния си оператор, след като разберат каква сума трябва да платят
11.09.2024 Пореден удар по телекомите у нас
18.04.2024 ЕС обмисля обединяване на телекомуникационните оператори 
25.03.2024 Супер новина! Ето кога ще имаме право да се откажем от мобилни услуги без плащане на неустойки
18.03.2024 Договорите на телекомите ще гарантират повече баланс и реципрочност за потребителите
21.02.2024 ПП-ДБ предлага договорите с мобилните оператори да могат да се прекратяват, ако те вдигат цените
Още новини от Национални новини:
Майки пропищяха в социалната мрежа: Децата им са били заплашвани ...
Адвокат за промените в ЗДвП: Не е ключов размерът на наказанието,...
МВнР с важно предупреждение към пътуващите за Румъния
Социолог: Дилемата "не бива" и "не може" блокира парламента
Военна техника тръгва по републиканските пътища
По искане на президента Радев: Конституционният съд образува трет...


Виж още:


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@varna24.bg

Екип

©2006 - 2019 Медия груп 24 ООД.
Varna24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Varna24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).