Николай Рашков: Ако полетът ви бъде отменен - ще получите храна и вода, но много шофьори по границите имат ужасни битови условия и никой не се интересува!
Данните са фрапиращи и икономиката ни губи над 1 милиард лева заради недопускането на страната ни в сухопътния Шенген. Това, което сме засегнали в изследването са трите основни пропускателни пункта с вътрешния граници на Европейския съюз за България. Това са Видин, Русе и Кулата. Това каза за аудиокаста "Това е България" на "Фокус" с водещ Цоня Събчева Николай Рашков, член на експертната група по транспорт на Европейската комисия.
"Тук е моментът да отбележим, че това е в ситуация на лансиран сценарий. Какво имам в предвид под това? Е, че всъщност ние взехме дневният пробег на автомобилите в България, който е драстично занижен, поради пътна инфраструктура, трафик по границите, сезонност и т.н., което се равнява на ситуация в дневен пробег от около 500 км, дори и надолу. За сравнение мога да ви кажа, че в Западна Европа българските камиони, както и всички други камиони, движещи се там, имат дневен пробег между 750 и 800 км, тоест, само виждате, че ако ние вземем реалността такава, каквато е, цифрата ще надхвърли драстично това, което виждаме. Друг основен момент, който е хубаво да отбележим е, че ние не сме включили като данни други пропускателни пунктове като “Илинден" и “Оряхово", които също имат наличие на трафик, но само по себе си ние говорим за месечен трафик от около 60 000 български тежкотоварни автомобила", обясни той.
Най-натовареният пункт това е “Дунав мост 2" при Видин, поради простата причина, че чисто заради географското си разположение по-голяма част от стокообмена на България минават именно през този пункт, коментира още Николай Рашков. Той е следван от Русе, след това идва и “Кулата".
Колко часа е най-продължителния престой на граничните пунктове?
"За голямо съжаление, в тази черна статистика трябва да започнем с “Капитан Андреево", въпреки че той е външна граница и не е включен в изследването, но е редно да се отбележи. От началото на седмицата ние имаме колеги, които ни алармираха, че изчакването там е стигнало до 52 часа. Това са две денонощия. И всъщност, най-стряскащото е, че на всеки един от тези пунктове няма нормални битови условия за нашите колеги в кабините", допълни той.
"Всъщност, ако направим паралел с едно пътуване по въздух, тъй като вече ние сме член от Шенгенското пространство по въздух. Ако вашият полет бъде отменен канселиран или по някаква причина не се осъществи за повече от 2 часа, съответно вие ще получите храна и вода, каквито са основните европейски права на вас, като гражданин. В същият този момент обаче, ние оставаме една огромна група шофьори по границите, без въобще да се интересуваме какви са техните битови условия. И тук правя препратка към изследването, средното време за изчакване на Видин е 16 часа, на Русе - 11 часа, тоест, това е абсолютно недопустимо, когато говорим за трафик между две страни от ЕС и техните вътрешни граници", каза още Рашков.