© | | Интервю с изпълнителния директор на "Булгартрансгаз" Георги Гегов.
- Г-н Гегов, министърът на енергетиката Теменужка Петкова съобщи за газопровод от Варна до Оряхово, като първо условие да имаме газов хъб. Какъв е смисълът му?
- Идеята ни е, ако не се реализира "Южен поток" в първоначалния вид, или анонсираният "Турски поток", част от тръбите да излязат при Варна. В морската си част газопроводът няма проблем с третия либерализационен пакет на ЕК. И целият този поток газ остава в България.
Най-голямата печалба от газа е в транзита, а ние се опитваме да защитим нашите интереси като транзитна държава.
- Разговаряте ли с руснаците?
- На експертно ниво вървят разговори.
- Но на политическо контактите като че ли спряха.
- На експертно ниво си говорим. В този смисъл, хипотетично до българския бряг стигат 63 млрд. куб. м газ, с румънските колеги имаме договорка за техния местен добив от Черно море, който е по-напред от нас, да влезе в хъба.
- Защо при нас да идва?
- Налягането в тяхната мрежа е едва 12-16 бара. Единственият вариант да изкарат техен газ и да го продават, е през нашата мрежа. Затова концесионерът на голямото им находище в Черно море - OMV, разговаря да използва нашата мрежа за румънския газ. Като добавим и българския местен добив, който очакваме от Черно море, това означава да имаме още един източник, и стават общо 3.
Гърците имат 2 проекта - за терминал за втечнен газ, не зная кой ще изберат - единият вариант е да бъде в Кавала, другият - в Александруполис. Но по гръцката газова връзка ще може да се транспортира газ и от там.
- А вертикалният газов коридор води към къде?
- Той води към алтернативна свързаност за балканските държави. От Гърция, България, Румъния, Унгария и нагоре.
- Той включва и газовата връзка с Румъния, която заседна на дъното на Дунав, ли?
- Да, тя е част от вертикалния газов коридор.
- Но да се върнем на този газопровод от Варна до Оряхово.
- Първо, исках да ви разкажа за газовия хъб. Оттук нататък, ако дойдат 63 млрд. куб. м руски газ, дойде румънски и български от блок "Хан Аспарух", "Терес" и "Силистар", трябва тези огромни количества 70-80 млрд. да вървят нанякъде. Затова положихме много усилия ЕК да включи идеята за газовия хъб в 10-годишния списък на ENTSOG (Европейската мрежа на операторите на преносни системи на газ - б. а.).
Нашите транзитни тръби са за 20 млрд. куб. м, националната мрежа е за 7,5 млрд. куб. м. Така ние и сега имаме свободен капацитет. Но ако се съберат тези огромни количества, те трябва да вървят нанякъде. Накъде - естествено, към Централна и Западна Европа. Там са големите консуматори. Та газопроводът от Варна към Оряхово е транзитна система към Румъния.
- Нали казвате, че румънската мрежа няма капацитет.
- Те също ще строят.
- Какъв ще е капацитетът му?
- В момента разработваме варианти как да останем фактор в транзита на газ. Тази тръба може да е с капацитет 42-45 млрд. куб. м.
Самият факт, че ENTSOG не ни отхвърли проекта, е показателен. Одобрен е и проектът "Ийстринг", словашкият проект, който пак води към нас. Словашката идея е заради липса на сериозна газова инфраструктура на румънска територия една голяма отсечка да се финансира от ЕК, за да се направи свързаност на Румъния, България и Гърция към европейската мрежа. Това, което искаме да направим - дали чрез нашия проект, дали чрез словашкия, кой ще бъде избран е политическо решение, е да се вържем със Словакия. Тя има около 70 млрд. куб. м капацитет до "Баумгартен". Цялата идея на ENTSOG, дали чрез нашия хъб, дали чрез словашката идея, е връзка с голямото газово хранилище в Австрия, да отидем до най-големия хъб в Европа.
- Този газопровод от Варна до Оряхово е по част от трасето на "Южен поток", нали?
- Нали разбирате, че част от нашата задача е да направим така, че България да е стратегически фактор на Балканите в транзита на газ. Работим по 4-5 варианта. Стремежът е да направим една тръба, която да ни свърже директно с Централна и Западна Европа.
- Но ако се разберат Русия и Турция, както има сигнали? Този проект умира ли?
- Много внимателно трябва да говорим. Но ако докарат руския газ до Турция, после къде го карат? През Гърция, Македония, Сърбия пак към Централна Европа.
Как ще мине през Македония? Вижте какво става там. Да върви към Италия - италианците пък си карат от терминали за втечнен газ. Разберете, транспортът на газ е скъпо нещо. По-евтино от това да се транспортира през съществуваща инфаструктура няма.
- Вие затова ли обновявате компресорните станции, за да може да се обръща посоката и да се транзитира газ от нас към съседите и обратно?
- Разбира се. В момента обновяваме 4 компресорни станции, едната е в Петрич, по гръцкия транзит. Утре, ако стане нещо, гърците ще ни подадат газ, даже в аварийна ситуация. Другите са на българо-турската граница, при Лозенец, и при Ихтиман.
- Това е все в посока транзита към Гърция и Турция, нали?
- По този начин модернизираме големия транзит.
- А не се ли подготвяте и за транзитиране на азерски газ от находището "Шах Дениз 2"?
- Подготвяме се за всички възможни варианти. Създаваме инфраструктура така, че както министърът каза, да не можем да бъдем заобиколени. Защото цялата тази инфраструктура, цялата тази модернизация, която върви, е по най-евтиния път на газа.
Няма фирма в света, която, ако има маршрут, който да е 2,3,4 пъти по-евтин, да тръгне да прави безумно скъпи нови трасета при условията на третия либерализационен пакет на ЕК, при условията на нестабилност в някои държави в региона.
- България си разработва трасетата, а който иска - да транзитира, това ли е целта?
- Точно така. След като идват от OMV да питат какъв капацитет можете да ни дадете от догодина, те са си направили сметката. При 2,8 млрд. куб. м потребление в страната до 7,5 млрд., ние имаме капацитет в националната мрежа. Пък и капацитетът на транзитните тръби не е зает целият, не е и резервиран целият.
- Дотук казахме два - словашкия и българския хъб. Кои са другите?
- Няма да издавам всичко, по което работим. Но ние сме готови в зависимост от развитието на обстановката да останем незаобиколим фактор. Никога няма да кажа, че на този свят има нещо невъзможно, но имайте предвид, че тази инфраструктура, която заобикаля България, икономически е абсолютно неефективна. Тя ще транспортира газа на цени, в пъти по-големи.
Източник: в. "24 часа" |